- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Hyundai i30 1,6 CRDi Premium DCT

Den automatiske løsning


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke den letteste ting i verden at kombinere en dobbeltkoblingsgearkasse med en dieselmotor. Hyundai har gjort det i den kompakte mellemklassebil, i30, og er sluppet glimrende fra forsøget. Da man jo oven i købet giver 5 års garanti, er der sikkerhed for at det holder, så den bekymring behøver man ikke at have.

 

I det hele taget behøver man ikke have mange bekymringer med en Hyundai i30. Den lange garantiperiode er udtryk for at Hyundai tror på produkterne – det vil være meget kostbart for dem, hvis ikke der var grund til det. Men det er en udfordring, at bygge en velfungerende dobbeltkoblingsgearkasse sammen med en dieselmotor pga. det store drejningsmoment, en sådan frembringer. I det konkret tilfælde er det maksimale moment på ikke mindre end 300 Nm.

 

7 trins DCT

Uden at gå i nørdede detaljer kan vi fastslå, at udfordringen for gearkassen er at foretage gearskiftet uden brutal tilkobling. Det fungerer godt hos Hyundai – til trods for at fabrikken også har valgt at indsætte 7 trin i DCT-automatgearet (DCT betyder Dobbelt Clutch Transmission). Det giver en ret lineær acceleration, og fremfor alt er den næsten umærkelig. Også nedgearingen, som er dobbeltkoblingearets anden store udfordring, hvis det skal ske rigtigt, har man fået styr på. Nedgearing sker med en smule forsinkelse, som man næsten altid oplever det, men det harmonerer godt med bilen fartformåen.



Det sidste er måske en del af forklaringen. 1,6 liters dieselmotoren frembringer godt nok et stort moment, som holder de 300 Nm over et omdrejningstal fra 1750 til 2500 – det er forholdsvis meget, men dens effekt er begrænset til 110 hestekræfter. Derved skal man bruge 11,8 sekunder på at nå de 100 km/t og derved bliver gearkassen ikke overbelastet.

 

Det gør det i øvrigt muligt at hægte en anhænger på ikke mindre end 1500 kg bag på i30’eren.

 

Rimelig brændstoføkonomi

Den officielle brændstoføkonomi er 23,8 km/l. Det er et rimeligt tal, som indebærer, at den årlige ejerafgift holder sig under 3000 kroner. Det kræver dog stadig et forholdsvis stort kørselsforbrug økonomisk at få noget ud af dieselbilen med automatgear. Og da samme bil med manuelt gearskifte kører 4 kilometer længere pr. liter brændstof er den automatiske løsning noget man virkelig skal sætte pris på, hvis den skal vælges. Ejerafgiften er 800 kroner lavere med manuelt gear, man sparer på udgiften til brændstof og købsprisen er mere end 30.000 kroner lavere.

 

Når det så er sagt, er det måske netop til den rette i30 til bilejeren, for hvem kørselskomfort betyder alt og økonomi noget mindre. Den findes også med basisudstyret ”Active” (og koster da stort set det samme som den manuelle udgave med topudstyret ”Premium”), men med Premium i navnet er det premium-komfort i enhver forstand.

 

Premiumudstyret

Eksempelvis er 2-zone klimaanlæg standard, det samme er varme i rattet, statisk kurvelys, el-sideruder både for og bag, sædevarme, elektrisk indstillelig lændestøtte, fartpilot med -begrænser og meget mere. Også 15” alufælge er med i ”pakken” og heldigvis har man valgt 15” i stedet for noget større.



Det indebærer nemlig, at affjedringskomforten bevares og derigennem underbygger bilens øvrige premium-niveau.

 

Sidst, men ikke mindst skal det nævnes, at selvom Hyundai i30 fik et vist facelift for mindre end et år siden (læs om i30 faceliftet hér >>>) har man valgt ikke at lægge en masse af bilens funktioner ind i f.eks. en berøringsskærm. Det er vi sikre på at mange kunder vil sætte pris på – synlige knapper er ofte et godt alternativ til skjulte skærmmenuer.


 

 

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og få en forsmag på prøvekørslen af Hyundai i30 med 1,6 liters CRDi motor og dobbeltkoblingsgear.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Hyundai i30 1,6 CRDi Premium DCT

Listepris:

Kr. 275.086

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 300 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 trins DCT gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 185 km/t/ 23,8 km/l /109 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

378-1316 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Afiser ved forrudeviskere. Tågelygter for med statisk kurvelys. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX.


Link til importøren


 

Bagagerummet kan varieres på flere måder.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt