- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V60 DRIVe PWS R-Design

Kørepræcision og miljø har første prioritet


Af Søren Clauding - august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man tilføjer betegnelsen R-Design til et bilnavn og ved, at "R" står for racing, så forventer man ikke, at der kun gemmer sig 115 hestekræfter under motorhjelmen. Oven i købet ikke, når der er tale om en relativt stor Volvo V60.

 

V60 D2 R Design er da heller ikke på nogen måde en racerbil, for R-Design dækker mest over en stribe udstyrs elementer, på samme måde som nogle producenter tilføjer betegnelsen ”Sport” efter modelnavnet, der giver Volvo'en et lidt mere fancy look. Men man har også sænket bilen 15 mm. Hvordan i alverden hænger det sammen?

 

Skarpt styrende og dynamisk look

Egentlig ganske godt. For hvis man udraderer forventningen til at sætte sig bag rattet i en racerbil og i stedet forestiller sig, at der er tale om et velkørende, stabilt, forholdsvis skarp styrende funktionelt og på én gang også ret dynamisk udseende køretøj, rammer man ret godt plet.

 

Det harmonerer rigtig godt med den beskedne mængde hestekræfter. Nu skal det lige tilføjes, at der er tale om dieselheste fra en omdrejningsvillig og underholdende turbomotor. Den leverer i sagens natur et stort drejningsmoment og er derfor ingen sinke ved lave hastigheder.

 

Højere kurvehastighed

Men indrømmet, når man cruiser ved almindelig tilladt landevejstempo, er accelerationsevnen noget beskeden. Netop det hænger ret godt sammen med den strammere undervogn.

 

Med den kan man nemlig angribe kurverne ved højere fart og kurvehastigheden kan holdes højere, ikke mindst fordi man føler sig tryg bag rattet og har et sikkert greb om tingene. Derved får man ikke brug for at accelerere så meget og det har en anden vigtig effekt: derved sparer man på brændstoffet og forurener mindre. Egentlig en ret genial måde at udvise miljø-omsorg på.

 

Også til snoede veje

Og sidstnævnte er en medfødt del af 115-hestes dieselmotoren. Den har vi tidligere prøvet på lange blødt kurvede svenske landevej (læs den første test af Volvo V60 DRIVe her >>>). Her egner den sig perfekt. Lidt anderledes er de snævre og snoede danske landeveje.

 

Derfor var det spændende at fornemme, hvordan kraftforholdene ville té sig dér. Konklussionen er klar: Ingen problemer, for tempoet er lavere og man har ikke brug for super-acceleration for at komme hurtigt hen til næste sving.

 

Det hele hænger altså ganske godt sammen.

 

115 hk er bedst til miljøet

Vi har også tidligere prøvet V60 i en udgave med 163 dieselheste (læs testen af Volvo V60 D3 hér >>>), og de funktionelle egenskaber er ens på de to biler. Centralt er det derfor, at hvis man vil spare på de dyrbare dråber, der suges gennem maskineriet og udvise størst mulig miljøhensyn, er 115-hestes versionen det bedste alternativ. Både når det går lige ud og man skal igennem kurverne uden at sænke tempoet.



Man skal dog være klar over at den sænkede undervogn påvirker affjedringskomforten, men ikke i en sådan grad, at den bliver ubehagelig. Virkeligheden er, at vi først måtte slå op i bogen for at konstatere om undervognen var strammet op - eller det blot var erindringen, der trængte til det... Så ringe er forskellen. Men det skal tilføjes, at 18" fælge er standard og testbilen var kun udrustet med 17"-fælge. De har muligvis deres andel i ræssonnementet.

 

Powershift

Og så var Volvo'en udstyret med det såkaldte Powershift, som er en 6-trins manuel gearkasse med automatisk skifte. Vi er ikke de store tilhængere af den slags gearkasser, men må erkende at i Volvo'ens tilfælde fungerede det udmærket. Den skifter hurtigt op i gearene og noget langsommere ned i gearene.

 

Hvad det angår, er den ikke meget forskellig fra de meget roste dobbeltkoblingsgear, hvor man normalt alene påpeger de meret hurtige skift op i fart og sjældent nævner hvor langsomt og ofte uforudsigeligt det går, når der skal findes et lavere gear. Powershift'et kan selvsagt ikke leve op til en dobbeltkoblings gearkasse i hurtighed, men faktisk er gearskiftet meget harmonisk og passer udmærket til bilens fartpotentiale.

 

Temperamentsspørgsmål

Prisen på en V60 R-Design med 115 hestes motoren er 583.000 kroner - det er 35.000 mere end for udgaven uden R-design og merprisen passer meget godt til det, man får ud af dem. Er man til mere komfortable køreegenskaber og ikke udnytter muligheden for den højere kurvehastighed, er værdien af R-designet mere et temperamentsspørgsmål. R-Design udstyret inkluderer bl.a. 18” letmetalfælge, aktive Xenon forlygter, dobbelte afgangsrør, R-Design instrumentering, læderrat og frontgrill.


 

 

Hjulet, der justerer forsæderyglænene er klemt godt og grundigt inde mellem B-stolpen og sædet.

Volvo V60 i Motorradioen >>>



Model:

Volvo V60 DRIVe PWS R-Design

Listepris:

Kr. 583.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l Turbo-dieselmotor. 115 hk. 270 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 trins automat gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,3 sek./ 185 km/t/  22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

692 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Volvo IDIS. 18” letmetalfælge. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Multijusterbart fører- og passagersæde. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme for og bag. P-sensor. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt