- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Toyota Auris 1,8 VVTi Hybrid H2+ CVT

Ved rettidig omhu


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Auris 1,8 Hybrid test i Motorradioen


Mon ikke A. P. Møller ville have glædet sig i sit stille sind, hvis han havde kendt til Toyotas forretningsstrategi. Den gamle skibsreder blev kendt for udsagnet ”ved rettidig omhu” og mente dermed, at hvis man udviste omhu i tide, ville man kunne undgå alle de forhindringer, der ville kunne komme i vejen for en succes.

 

I Toyota sammenhæng skal man nok vende billedet mere positivt og fastslå, at verdens største bilfabrik for ca. 15 år siden, ved rettidig omhu fik skabt og i årene derefter etableret en hybridteknologi, der i dag er uden sammenligning og har bragt Toyota i absolut førerposition, når det gælder produktionen af biler med miljørigtige benzinmotorer. Anno 2013 er fabrikken oven i købet i stand til, ikke bare at overføre teknologien til alle biler i modelrækken – uanset der står Toyota eller Lexus på fronten – men også gøre det på et omkostningsniveau, så teknologien er fuldt konkurrencedygtig med tilsvarende biler med konventionelle motorer.

 

Uden sammenligning

Disse linjer handler om hybrid-versionen af Toyota Auris. Den billigste variant med hybridmotor koster lige under 300.000 kroner, den hér prøvekørte godt og vel 300.000. Men det gør den jo ikke lige præcis billig, hvis man sammenligner med den billigste Auris overhovedet – for den koster under 200.000 kroner.

 

Den sammenligning er imidlertid ikke reel, for i hybrid-udgaven får man, også i den billigste version, både 136 hestekræfter og trinløst CVT-automatgear – samt en yderst attraktiv brændstoføkonomi. Skal man sammenligne, skal man sammenligne med konkurrenter, der kan det samme. Og de findes ganske enkelt ikke!

 

Andre hjul – andet underlag

Vi var med ved de første internationale prøvekørsler af den nye Toyota Auris i Portugal (læs den første prøvekørsel af Toyota Auris hér >>>), og konklusionerne fra dengang gælder stadig. Spændende var det imidlertid, at afprøve konstruktionen på danske landeveje, der ikke altid helt kan sammenlignes med det portugisiske vejnet.

 

Og så var der en stor forskel på hjulmonteringen dengang og den standard montering, som bilerne sælges med i Danmark. Herhjemme er der tale om 15” fælge i stedet for 17”. Det burde alt andet lige give mindre præcis styring, lidt ringere kurveegenskaber og en mere komfortabel affjedring, fordi 17” fælge kræver lavprofildæk med mindre affjedring i dæksiderne.

 

Beskeden forskel

Virkeligheden er, at selvom vi kastede os over meget forskelligartede veje, nogle meget ujævne, andre meget jævne, var det ikke muligt at konstatere den store forskel. Bilen styrede stort set ligeså godt, den havde ligeså gode kurveegenskaber – men den var da heller ikke blevet mere komfortabel.

 

Det sidste gør nu ikke meget, for Auris’ens affjedringskarakteristik indebærer, at små ujævnheder mærkes, hvorimod bilen blot glider henover større ujævnheder. Om man kan lide den kombination er nok lidt et temperamentsspørgsmål.

 

Langt på elektricitet

Prøvekørslen i Danmark overraskede ved, at det var forbavsende, så meget Audis Hybrid kører på elektromotor alene. Den sætter typisk i gang ved hjælp af elektromotoren, hvilket giver en meget glidende start, men iblandt kørte vi flere kilometer ad gangen på elektricitet alene, naturligvis ved bykørsels hastigheder. Det var en herlig stilfærdig oplevelse.



Ved landevejskørsel var benzinmotoren selvsagt aktiv det meste af tiden, men da den også er ret civiliseret og støjsvag, efterlader det et billede af en temmelig komfortabel bil.

 

Hybrid Auris’en kører ligeså langt på literen – 27 kilometer – ved bykørsel som ved landevejskørsel, hvorimod tallet for blandet kørsel ”blot” er 26,2 km/l. Det skyldes, at der heri også indgå motorvejskørsel og det er præcis bilens forbrugsmæssige svageste punkt. Skal man køre mange kilometer ved høj fart, er dieselvarianterne antagelig de mest attraktive, økonomisk set, men forskellen er beskeden.

 

Det er ikke til at se det

Hvis ikke det var fordi man, uden egentlig at behøve gøre det, havde udstyret Auris Hybrid med anderledes instrumentering, hvis ikke man havde valgt at anvende en joystik lignende gearvælger, som dog fungerer ligesom en hvilken som helst anden gearvælger til et automatgear, ville man ikke lægge nævneværdigt mærke til hybridteknologien. Og sådan skal det vel også være.

 

Hybrid-modellen har en benzintank, der er 5 liter mindre end tankene i de konventionelt drevne varianter. Batteriet er anbragt under bagsædet, så man ikke ser det, og de funktionelle egenskaber er præcis som i en konventionel Audis.

 

I det store hele god plads

Bagsædebenpladsen er fortsat ikke det, man kan prale mest af, men bagagerummet er rummeligt og det er fint, at bagsæderyglænene kan lægges ned i helt vandret position. Med bagagerumsbunden placeret øverst, giver det et helt plant bagagerumsgulv med mulighed for at have mindre bagage placeret under bagagerumsgulvet.

 

Rum udnyttelsen er god, bl.a. fordi man har indbygget et højt instrumentpanel, som derfor er blevet kortere og endda rummer et stort handskerum.

 

Sidst, men ikke mindst: Hvor vi i andre Toyota modeller har påpeget, at der under visse kørselsforhold er for mange reflekser i den indbyggede ”Toyota Touch” skærm i midterkonsollen, er dette IKKE tilfældet i Auris. Her er skærmen uden de generende reflekser.



Model:

Toyota Auris 1,8 VVTi Hybrid H2+ CVT

Listepris:

Kr. 307.990

Motor:

4 cyl. 1,8 fuldhybridmotor benzin/el. 136 hk. 142 Nm ved 4000 o/min. Trinsløs CVT automatgearkasse.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,9 sek/180 km/t/

26,3 km/l /87 g/km

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

360 liter

Div. udstyr:

ABS. ESC. EBD. EBA. Hill-start. 15” alufælge. Tågeforlygter. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri start. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. P-sensor. Bakkamera. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt