- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Toyota Auris

Toyotas kompakte revolution


Af Søren Clauding – 29. november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota er på vej med en ny generation af C-segment bilen Auris. I sig selv ingen sensation, for den hidtidige, dvs. den første ”Corolla med Auris-navnet”, så dagens lys i 2007, siden fik den et om end kraftigt facelift i 2010, men så var det vel ved at være tid for en noget mere gennemgribende fornyelse. Og en lille revolution – en kompakt revolution, skulle man måske kalde det i respekt for bilsegmentet – er der tale om. For nu er Auris som bil helt på niveau med alle de fortræffeligheder, som har gjort Toyota til det mest sælgende bilmærke på verdensplan. Det manglede ved de sidste 10-12 års Auris/Corolla modeller.

 

I Auris perioden har det hidtil handlet om de tre grundlæggende Toyota værdinormer: Kvalitet, holdbarhed og pålidelighed. Det er vigtige salgs- og købsparametre og de er fortsat i fokus. Men nu er også design og funktion blevet en del af pakken. Hvor den hidtidige Auris var OK og så OK ud, men måske mest blev købt på grund af de nævnte tre årsager, vil den nye bil givet vis også blive købt, fordi den ser godt ud og ikke mindst fordi den kører godt.

 

Ser bedre ud i ”det virkelige liv”

Visuelt har Auris nemlig fået en gevaldig opstrammer. Det så man allerede ved den første præsentation på Paris Motorshow. Hvor en bils virkelige udseende på et motorshow imidlertid ofte er vanskelig at vurdere pga. diverse præsentationsteknikker, belysning etc. var det en mere end opmuntrende erfaring at se den i det virkelige liv, på portugisiske veje nær Lissabon i forbindelse med de første globale prøvekørsler: Den nye Auris ser ganske enkelt ret godt ud – og bedre end man oplevede det på Toyota standen i Paris...

 

Det gælder såvel det potente og elegante frontparti som det frække bagparti med stjerneformede baglygter. Toyota har givetvis ladet sig inspirere af konkurrenterne i den kompakte mellemklasse, biler som Honda Civic og Ford Focus. Men det er ingen skam at lære af hinanden. Tværtimod er det en moden og fornuftig reaktion, at skæve lidt til de andre og så forsøge at gøre det endnu bedre.

 

Om det sidste er lykkedes, skal vi ikke gøre os til dommere over. Se på billederne og døm selv. Men det er et faktum, at de 4,28 meter, som den nye Auris måler i længden, ikke bare ser godt ud, men også er ganske brugbare.

 

Først med tre drivliner

Toyota har valgt, som den første bilproducent nogensinde, at markedsføre ikke færre end tre drivliner lige fra begyndelsen. Når Auris rammer de danske landeveje i januar måned, kan kunderne vælge mellem at købe den med benzinmotor, dieselmotor eller hybridmotor. Vil man have den som stationcar, må man til gengæld vente til næste sommer.

 

Og så er der de for mange bilkøbere afgørende køreegenskaber. Hvis man forventer en sportsvogn, går man hus forbi. Men forventer man en komfortabel, velkørende, stabil og letkørt familiebil, sidder Auris lige i øjet. Den kører ganske enkelt suverænt godt – forudsat det ikke har højeste prioritet, at kommer hurtigere omkring hjørnerne end nogen anden.

 

Toyota traditionen

Toyota Auris bygger på en tradition, som Toyota påbegyndte tilbage i 1966 med Toyota Corolla. Den model, som i 2007 skiftede navn til Auris, er på verdensplan solgt i over 39 millioner eksemplarer. Alene i Danmark er tallet 200.000. Det er mere end nogen anden bilmodel i historien og det vidner om en produktfilosofi, som rammer plet.

 

Med den ny Auris er der al mulig grund til at forvente, at den endnu engang rammer rigtigt og kompenserer for det, den seneste generation måske havde lidt svært ved. Som sagt: Nu ser bilen også godt ud og kører rigtig godt.


 

First World Test: Toyota Auris First Test

- En verden til forskel læs mere >>>


Toyota Auris First Test i Motorradioen Del 1 >

Toyota Auris First Test i Motorradioen Del 2 >


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt