- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fronten er strammet op på den faceliftede Hyundai i30 - derudover handler det mest om komfortudstyr.

 

Klik på billederne og se dem større


Ny Hyundai i20 og faceliftet i30:

 Hyundai skærper konkurrencen


Af Søren Clauding – 26. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nye Hyundai biler i Motorradioen


2014 var et godt år for Hyundai med over 9.220 solgte biler på det danske marked. Det var en stigning på over 14 procent i forhold til året inden. Den mindre mellemklassebil, Hyundai i30 stod for 2.139 af bilerne, hvilket bringer den ind på en udmærket 5. plads blandt bilerne i den kategori. Der var imidlertid en tilbagegang, om end beskeden, på 1,43 procent. Det skyldes ikke mindst den kolossale fremgang, Skoda har oplevet med Octavia og Peugeot har nået med 308. Men det kan Hyundai selvsagt ikke sidde overhørigt.

 

Derfor svarer den danske importør af de koreanske biler igen med en bil, der ikke blot har fået en lettere ansigtsløftning, men også byder på udstyr, som sjældent ses til den pris i den klasse.

 

Stærkt kort i den mindre mellemklasse

Den nye årgang Hyundai i30 lanceres i Danmark netop nu. Med en startpris på 175.000 kroner for 3-dørs udgaven og 190.000 for modellen med 5 døre står man fortsat stærkt, bl.a. fordi man tilbyder en af markedets allerbedste garantiordninger (5 års garanti uanset kilometerantal), men nu er også aircondition, rat med varme i imiteret læder og sædevarme standard i den billigste version.

 

Dertil kommer, at markedet for de lidt større biler end de allermindste igen er for opadgående. Danskerne har formentlig indset, at småbiler er gode og billige, men de har deres begrænsninger. Og med den større optimisme, der præger landet oven på finanskrisen, er man igen villig til at spendere lidt mere på biler, der er store nok til at de kan bruges til andet end, populært sagt, at køre nogle få personer fra det ene punkt til det andet.

 

Hyundai i30 byder på 4 motorvarianter, 3 benzin og 1 diesel. Senere på året kommer en 7-trins dobbeltkoblings gearkasse til de to 1,6 liters-modeller – både benzin og diesel. Og man bringer også en ”i30 Turbo” på markedet med 1,6 liters turbomotor, der yder op til 186 hk.

 

Udstyrsvarianter og priser:

Hyundai i30 findes i tre udstyrsvarianter: Active, Active Plus og Premium.  Allerede basisudgaven, Active, er som nævnt rigtig godt udstyret.

 

Med Active Plus, der koster 15.000 kroner mere, vil der bl.a. også være ratbetjent fartpilot med hastighedsbegrænser, Bluetooth og parkeringsassistent som standardudstyr.

 

Premium tilføjer 15” alu-fælge, fuldautomatisk klimaanlæg og en lang række eksklusive features. Premium koster 20.000 kroner mere end Active Plus.

 

Listepriser:

3-dørs

i30 1.4 Active 3-dørs: kr. 174.995,-

 

5-dørs
i30 1.4 Active 5-dør: kr. 189.995,-

i30 1.6 GDI Active 5-dørs: kr. 209.995,-

i30 1.6 CRDi Active 5-dørs: kr. 219.995,-

 

Merprisen for stationcar-udgaverne er kr. 15.000.

 

Priser på den nye Hyundai i20

Kort tid efter introduktionen af den opgraderede Hyundai i30 sender Hyundai også den nye i20 på markedet. Den lanceres hos de danske forhandlere midt i marts, og den har vi allerede prøvekørt i november sidste år (læs de første internationale prøvekørsler af Hyundai i20 hér >>>), men dengang var priserne ikke fastlagt. Det er de nu.

 

Den billigste i20, med 3 døre, Active-udstyr og 84-hestes 1,25 benzinmotor koster 120.000 kroner. Med fem døre og 75-hestes benzinmotor er prisen 125.000 kroner. 84-hestes maskinen får listeprisen op på 135.000 kroner, men da er der også sat et ”Plus” på Active-udstyret, som indebærer at man også får aircondition med køl i handskerummet samt tågeforlygter med i købet.

 

Trend-niveauet inkluderer desuden Bluetooth, baksensor, varme i rat og forsæder, rat og gearknop i kunstlæder, vognbane-assistent m.m. Premium-niveauet indeholder bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg, 16” alufælge, LED-lys, automatisk lysstyring og statisk kurvelys.

 

I20 findes også med dieselmotor, hér er den billigste en 5-dørs version med 1,1 liters CRDi motor og Active udstyr til 145.000 kroner.


Link til importøren

Vores seneste prøvekørsel af en Hyundai i30 >>>

 

De første internationale prøvekørsler af Hyundai i20 >>>

 

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 

 

Vintergækker er forårsbebudere

- ligesom nye biler

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt