- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i20 1,4 CRDi Comfort

Fast greb om tingene


Tekst: Søren Clauding – maj 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har greb om tingene. Et yderst fast greb. For midt i finanskrisen har man lanceret en ny bil, som rammer direkte plet hos den del af bilejerne, som måske nok er indstillet på at rykke en klasse nedad, men bestemt ikke har tænkt sig at lade en krise i finanssektoren diktere, hvornår de skal købe bil.

 

Hyundai i20 er oven i købet sin egen. Selvom Hyundai er moderselskab i den koncern, som også fremstiller Kia, og normalt kører et parallel løb, når det gælder udvikling af nye bilmodeller, eksisterer i20 kun som Hyundai.

 

Hård konkurrence

Som betegnelsen indikerer, at der tale om en mellemting mellem den helt lille i10 og den kompakte mellemklassebil, i30. Det vil sige at konkurrenterne bl.a. omfatter Opel Corsa, Ford Fiesta, Honda Jazz, Mitsubishi Colt, Fiat Grande Punto, Toyota Yaris, Peugeot 207 og VW Polo. Listen kunne gøres meget længere, for tilbuddet er stort i denne kategori. Derfor er der brug for, at man tager et fast greb om tingene, hvis man vil have succes.

 

Den prøvekørte version var udstyret med en 75-hestes 1,4 liters dieselmotor og det var egentlig ikke fair, at møde den nye bil med det maskineri under motorhjelmen. Heldigvis har vi kort prøvet versionen med 1,25 liters benzinmotor (læs hér>>>), som sendte langt mere positive vibrationer. Ikke mindst skal vurderingen ses i forhold til prisen.

 

Benzin frem for diesel

Den billigste benzinversion koster nemlig blot 130.000 kroner – hér får man meget bil for pengene og motoren er virkelig fortræffelig. Den prøvekørte udgave koster 175.000 kroner. Det er for os at se ikke en konkurrencedygtig pris, fordi effekten er for ringe, støjniveauet for højt og et bedre alternativ kunne være samme model med 90-hestes diesel, der kun er 10.000 kroner dyrere. Men sandt at sige skal man have meget stort behov for, at kunne køre over 20 kilometer på en liter brændstof, før nogen af dieselversionerne vil skulle foretrækkes.

 

Visuelt er Hyundai i20 en pæn bil. Men den sætter ikke dagsordenen udi bildesign. Ikke udvendigt i hvert fald. I kabinen har man grebet nogle af de linjer, man finder i den store Sonata og faktisk sluppet ganske godt fra at pakke dem ind i den mindre i20. Interiøret er pænt, med glatte linjer. Absolut tiltalende.



Bagsædepladsen

Til gengæld er der ikke tilstrækkelig plads på bagsædet. Det er svært i denne bil størrelse, at give bagsædepassagererne tilstrækkelig benplads, men visse af konkurrenterne har klaret opgaven, så det burde kunne lade sig gøre.


 


 

En del af forklaringen findes i bagagerummet, som tilbyder næsten 300 liter bagageplads, pænt, regulært og med bagsæderyglæn, der kan nedfældes, så de giver et plant bagagerumsgulv.

 

Sidstnævnte er dog en krævende affære. Hér skal man også som bruger have et fast greb om tingene, for bagsæderyglænene er tunge og kommer let i karambolage med sikkerhedsselerne. Heller ikke bagklappen hører til de letteste i verden – støddæmperne modvirker så at sige, at man lukke klappen, men der er to gode håndgreb på indersiden, som gør processen lettere. I øvrigt leveres i20 med plads til – men uden – reservehjul.

 

Stramme fjedre finder man også i undervogne. Meget stramme, faktisk. Måske for at gøre op med det ry, at koreanske biler er for bløde – men med 75 heste på forhjulene er i20 ingen racerbil, sådan som affjedringen ellers lægger op til at den er…

 

Støjer

Maskineriet er for støjende, brændstoføkonomien ikke helt på niveau med de bedste i klassen, men det er formentlig regulært. Tikkeriet fra motoren leder tankerne hen på en gammeldags dieseltaxi. Og når man accelererer ud i gearene, standser fartforøgelsen pludselig, når motoren strækker ben og så sker der ikke mere. Sådan fungerer moderne dieselmaskiner heller ikke.



Næh, lad os så bede om benzin versionen. Med eller uden komfortudstyr er den kvik, sjov og man føler sig helt moderne. Det gør man ikke i diesel udgaven.

 


Model:

Hyundai i20 CRDi 1,4 Comfort

Listepris:

Kr. 174.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. common-rail turbodiesel. 75 hk – 220 Nm v. 1750-2350 omdr./min.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

16,2 sek/161 km/t/

22,7 km/l 116 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

295 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Manuel aircondition med køl i handskerum. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt