- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive: Hyundai i20

Skelsættende fornyelse – med garanti


Tekst: Søren Clauding – 25. februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Hyundai i20 er skelsættende, ikke bare for Hyundai selv, hvor den erstatter salgssucces’en Hyundai Getz, men fordi den sætter nye normer for forholdet mellem pris og udstyr i klassen for de næstmindste biler. Samtidig indføres en unik og ubegrænset 5-års garanti.

 

Hyundai i20 er lige under 4 meter lang og til en grundpris på bare 130.000 kroner for 5-dørs modellen, der lanceres først i marts, tager man kampen op med biler som Opel Corsa, Honda Jazz o.lign., men i kraft af den lave indstigningspris bringer man sig selv i førerposition.

 

Erstatter Getz

Hyundai i20 erstatter Getz, som virkelig har vundet danskernes hjerte. Over syv år er Getz blevet købt af 17.500 danskere – og der er ingen grund til at tro at i20 ikke skulle fortsætte succes’en. For det første befinder i20 sig i den bil kategori, hvor der virkelig sælges biler lige nu, for det andet er den gennemgribende ny. Den er forbedret på alle punkter og samtidig har i20 fået samme moderne look, som kendetegner de øvrige biler i Hyundai modelrækken.

 

Visuelt er den ikke banebrydende. Men der er tale om en moderne, pæn bil med sine egne karakteristika som f.eks. indkapslingen af tågeforlygterne (når de altså er en del af udstyret). Bilen er velkonstrueret og ikke mindst meget rummelig, om end man ikke har benyttet metoder som bagsæder, der foldes ned i bunden, når ryglænene lægges ned. Alligevel er der forbavsende meget plads ude bagtil.

 

Interiøret

Det er der også både bag forsæderne (lodret siddeposition) og foran det Honda og Audi inspirerede rat. Interiøret er pænt og harmonerer udmærket med de ydre linjer.



Udstyrslisten er alenlang, også i basismodellen ”Classic”, som bl.a. har centrallås, el-forruder, el-sidespejle, Isofix beslag og ikke mindst ESP som standard. Merprisen på 20.000 kroner for ”Comfort” udgaven dækker fortrinsvis aircondition (med køl i handskerum), fjernbetjening af centrallåsen, el-sideruder bag, sædevarme og info-center i instrumentpanelet.

 


 

Super motor

Den nye 1,25 ltr. motor, som yder 78 hestekræfter, er en enestående oplevelse. Den er lydløs, den er omdrejningsvillig, smidig og yder fuldt tilstrækkeligt til fine fart præstationer. Med et officielt forbrugstal på 19,2 km/l står den sig også godt i konkurrencen og den klæder i den grad i20 på – mere end de første testkilometer indikerede at de øvrige alternativer gør.

 

Naturligvis er 100 heste på forhjulene en fornøjelse – som i øvrigt passer udmærket til den relativt stramme undervogn – og merprisen på 20.000 kroner er egentlig også OK, men det er næppe den kraftige version, der bliver bestselleren.

 

Diesel støjer

Dieseludgaverne er noget mere støjende og ikke udpræget overbevisende, selvom et forbrugstal på 22,7 km/l – uanset effekt (75/90 hestekræfter) - er ret pænt. Den større vægt på forvognen giver bagvognen anledning til at styre lidt med og det skal man lige vænne sig til…

 

Og så er der garantien: Formentlig stærkt provokeret af den succes, Kia har haft med 7 års garanti på bl.a. Kia cee’d, introducerer Hyundai – men kun den danske importør – en 5 års total og ubegrænset garanti (gælder i sagens natur ikke dæk, kobling og andre sliddele). Kilometertallet er ubegrænset og garantien indføres ikke mindst, fordi man selv tror på produktet. 5 års garantien (10 år imod rusttæring) gælder ikke alene i20 men også i10 og i30.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt