- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chrysler Grand Voyager 3,8 V6 LX

Mængder af bil til rimelige penge


Tekst: Søren Clauding – december 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det eneste, man ikke skal tænke, når det gælder Chrysler Grand Voyager 3,8 V6 LX, er tallet for CO2 udslip. For med 7,9 km/l og en udledning på 302 g/km er det stort set det dobbelte af, hvad der er acceptabelt lige nu.

 

Men: Hvis man nu anskaffer bilen for at transportere de syv personer, der er mulighed for, bekvemt og komfortabelt, ser tingene anderledes ud. For syv personer i en Chrysler Grand Voyager transporteres ligeså bekvemt som 3-4 personer i en almindelig personbil, der slippe den halve mængde CO2 ud pr. kørt kilometer.

 

50 g CO2/km/person

Summa summarum: Opgør man CO2 udledningen i g/km/person er de to biler fuldstændig ligestillede. 50 g pr. kilometer pr. person. Vel egentlig heller ikke meget forskelligt fra småbilerne, hvor det kun er undtagelsen, der bekræfter regelen, når man kører flere end 2. Normen er altså 50 g/km/person. Og hér er Grand Voyager helt med.

 

Derfor er der god mening i at læse videre, hvis man har behovet for transport af mange mennesker. Sådan havde det egentlig også været uden CO2 snakken, for der er ingen idé i at eje og betjene sig af en så stor bil, hvis ikke man har transportbehovet.

 

Stow’n’go

Chrysler Grand Voyager er nemlig en stor bil. De nævnte syv personer har fremragende plads. Og ønsker man at omdanne bilen til en varevogn, gøres det vha. det såkaldte stow’n’go system, hvor sæderne forsvinder ned ovenpå vognbunden og efterlader et helt plant bagagerumsgulv samt en bagagekapacitet på imponerende 3,2 kubikmeter. Selv med alle sæder i brug har man over 600 liter bagageplads til disposition, simpelthen fordi den store Chrysler er skabt med tanke på, at plads skal der være rigeligt af.

 

 


Bagagepladsen er lodret og begynder ved vognbunden. Fordi, når bageste sæderække er foldet væk, befinder den sig nede i ”bagagerumshullet”. Forvandlingsprocessen med sæderne er dog ikke den enkleste på markedet. Omvendt er bilen udstyret med skydedøre, så når sæderne er, hvor man vi have dem, er indstigningen let og ligetil.

 

600.000 kroner

Og så er der en ting til: Prisen. En million kroner. Ja, hvis man skal have Limited udstyret med (af en eller anden grund betyder Limited ikke, at der er begrænsninger på udstyr og luksus, men derimod det modsatte). Men den prøvekørte version MED 3,8 liters V6 motor, koster kun 600.000 kroner, fordi udstyret er mindre og pladsen er den selvsamme.

 

I øvrigt er prisen identisk med det, man skal betale for samme bil

 


 

med samme udstyr og en dieselmotor under hjelmen (læs hér>>>), så brændstof økonomien kan forbedres til 10,8 km/l respektive 247 g CO2 pr. km. Der er på den anden side så lidt forskel på forbrug og udslip imellem de to biler, at man formentlig i praksis vil opnå stort set ens forbrugs- og forureningstal, simpelthen fordi man går lidt hårdere til speederen på dieselversionen end den smidige benzinmotor fordrer i 3,8 liters udgaven.

 

Kører fornuftigt

Chrysler Grand Voyager er stor. 5m14cm i længden, 1m95cm i bredden og 1m75cm i højden. Men den er ikke kluntet og klodset at bevæge sig rundt med. Den er naturligvis ingen flad personbil og det præger køreegenskaberne – lad være at fræse om hjørnerne med den. Men den er retningsstabil, komfortabel og i øvrigt ret støjsvag.



Maskineriet har den rette lyd af amerikansk V6’er. Den præsterer 193 hestekræfter og et moment på op til 305 Nm. Accelerationen til 100 km/t på 12,6 sek. er OK og topfarten på 190 km/t ligeså. Der følger automatgear med i prisen, et superhurtigt et af slagsen som skifter næsten umærkeligt. Gearvælgeren er placeret lige ved siden af rattet og optager ikke plads nede i vognbunden.

 

Der er ikke gået på kompromis med sikkerheden, ESP, dæktrykskontrol og Isofix beslag er f.eks. standard og udstyret er nu ikke så dårligt endda. Det inkluderer f.eks. 3-zone klimaanlæg, så bagsædepassagererne ikke er underlagt forsædepassagererne forgodtbefindende. Men man må klare sig uden fartpilot, sædevarme og el-ruder ved de bageste siddepladser.


Modelnavn:

Chrysler Grand Voyager LX 3,8 V6

Listepris:

Kr. 595.950

Motor/ transmission:

6 cyl. 3,8-l benzin (193 hk, 305 Nm/ 4000 omdr./min). 6 trins aut. Gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

12,6 sek/190 km/t/ 7,9 km/l 302 g/km

Længde

5,14 m

Diverse:

ABS med bremse assistent. ESP. 6 airbags. 3-zone klima anlæg. Fjernbetjent centrallås. Højde justerbart rat. Dæktryks control. El-sidespejle med varme. Isofix. Skydedøre.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt