- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chrysler Grand Voyager LX 2,8 CRD

Plads til hele storfamilien


Tekst: Søren Clauding – juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er bare stor. Desuden er den ret gennemtænkt. Den er oven i købet ikke så voldsom dyr – hvis man regner prisen ud pr. siddeplads. Det samme gælder brændstofforbruget. En Chrysler Grand Voyager byder kort sagt på masser af god og ikke mindst luksuøs plads til hele storfamilien.

 

Grand Voyager er lanceret i Danmark for et par måneder siden og den bygger videre på en tradition for netop den bil i Danmark. Forgængeren ser man stadig en del af på de danske landeveje, for den var også ultra-stor og så havde den det dér amerikanske over sig, som en del bilkøbere fortsat sætter pris på.

 

Endnu mere amerikansk

Det sidste er ikke blevet mindre med den nye generation. Tværtimod. Nu ligner en Chrysler mere en typisk amerikanerbil end forgængeren. Det er positivt, for der er mere maskulin robusthed udtrykt i det nye design.

 

Det genspejles også i køreegenskaberne. Ny undervogn har gjort styreegenskaberne bedre, den er mere præcis nu og komforten er helt i top, når man cruiser ud ad landevejen. Med vilje skrev vi ”landevejen” og det omfatter også danske motorveje. For slipper man Grand Voyager løs ved højere hastigheder skal det være i stille vejr. De store vognsider tager godt imod, så 186 km/t (som er den officielle topfart for dieselversionen) ned ad en tysk autobahn er ikke så underholdende i stiv sidevind og ødelægger helhedsbilledet. Så lad være med det…



Plads til det hele

Grand Voyager er ellers, som navnet indikerer, en velegnet og stor rejsevogn. Dens længde er 5 meter og 14 cm. Det betyder ”rigtig stor” på almindelig dansk. Det opleves i kabinen og ikke mindst i bagageafsnittet. I modsætning til stort set alle 7-personers multibiler er der både komfortabel plads til de syv og samtidig udmærket plads til bagagen. Det gør Grand Voyager unik.

 

Det er der i øvrigt flere ting, der gør. Dens avancerede ”Stow’n go” system findes ikke magen til. Det går ud på, at de midterste og bageste sæder på få sekunder kan foldes ned i vognbunden, så man har en hel plan bund til rådighed – plus alle de kombinationer, som fem variable sæder kan byde på. Sæderne er i sig selv komfortable og er man kun fem personer på rejse, har man kolossal siddekomfort, uanset hvor man vælger at placere sig, kombineret med al den bagageplads, man kan tænke sig.


 


Udsigt i tørvejr

En fin finesse er de to bageste sæder, der kan vippes helt bagud, så ryglænene omdannes til siddepladser og siddefladen da er ryglæn. Derved

 


har man to gode sæder, der vender ud under den højt opslående bagklap – ikke til brug under kørslen, men ideelt, hvis man vil nyde udsigten under åben himmel i regnvejr!

 

Den prøvekørte version koster 600.000 kroner excl. ekstraudstyr. Mange penge, men billigt for en bil i den kategori. Motoren er da en 2,8 liters diesel, som med sine 163 hestekræfter og store moment over næsten hele omdrejningsområdet yder tilstrækkeligt til, at gøre kørslen harmonisk og ressourcerigtig. Man kan da køre små 11 km/l og sender ved samme lejlighed 247 g CO2 ud pr. kilometer. Alternativet er en 193 hestes 3,8 liters V6 som ikke giver nævneværdig bedre fartpræstationer men bruger 27 procent mere brændstof og CO2 forurener tilsvarende mere.



Udstyr

Udstyret i basismodellen, som også inkluderer 6-trins automatgear og ikke mindre end 3-zone klimaanlæg, vil tilfredsstille de fleste, der køber en Grand Voyager af praktiske grunde. Vil man spendere flere kroner på bilen, er mulighederne mange. Top-udgaven ”Limited” byder eksempelvis på et overbevisende lydanlæg, automatisk niveauregulering, el-varme også på 2. sæderække (basis-modellen LX savner helt varme i sæderne – det er et minus), læderkabine, bak-kamera, Xenon-forlygter og meget, meget mere. Men så stiger prisen også til 970.000 kroner.



Modelnavn:

Chrysler Grand Voyager LX 2,8 CRD

Listepris:

Kr. 599.000

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,8-l turbo-diesel, common-rail (163 hk, 350 Nm/ 1600-3000 omdr./min). 6 trins aut. Gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

12,8 sek/186 km/t/ 10,8 km/l 247 g/km

Længde

5,14 m

Diverse:

ABS med bremse assistent. ESP. 6 airbags. 3-zone klima anlæg. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart rat. Dæktryks control. El-sidespejle med varme. Isofix.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt