- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Lexus RX 450h+ Executive Plug-in Hybrid e-CVT


Luksus plug-in stråler fortsat


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”RX” står for ”Radiant Crossover”, altså frit oversat ”strålende oplevelse. Dermed er scenen sat for en helheds biloplevelse på et meget højt niveau. Sådan er det egentlig altid i en Lexus, og det er vel årsagen til at Toyotas luksusmærke sælger som aldrig før. Men naturligvis er salget af RX-modellen også hjulpet på vej af dansk afgiftsrabat på plug-in hybrid biler. Nu må vi se, hvad der sker, når afgiftsrabatten reduceres til årsskiftet.

 

Allerede først på året stiftede vi bekendtskab med den nye Lexus RX i den pris attraktive plug-in hybrid version, der aktuelt og i den prøvekørte Executive version er prissat til 960.000 kroner (den billigste ”Comfort” udgave koster 880.000 kroner). Da vi her noget senere på året gik mere under lakken på i øvrigt den selvsamme bil, kan vi konstatere, ikke blot at førstehåndsindtrykket blev bekræftet, men også at vi undervejs opnåede en større forståelse for, hvad der gør en sådan bil til noget særligt, og hvorfor netop RX-modellen også på verdensplan er blevet så populær.

 

Ubeskrivelig kvalitetsoplevelse

Kvalitetsoplevelsen er på det nærmeste ubeskrivelig. Bilen er så gennemarbejdet ordentlig, hvad man fx helt fysisk kan opleve, når man kikker ned under bagagerumsbunden i det pænt store (612 liter) bagagerum. Selv det næsten obligatoriske lade-kabel er pænt pakket ned i et rum, hvor det også godt kan tillade sig at være lidt vådt eller snavset, og ved siden af er der også plads til arbejdshandsker. Og det hele er pakket ind i lækre materialer, som også har en lyddæmpende effekt i kabinen som helhed.



Og når man skal åbne sidedørene sker det ikke ved at trække i et håndgreb, som egentlig er ulogisk, fordi man samtidig skal skubbe døren den modsatte vej. I en RX sker det ved at trykke på et lille greb i armlænet. Systemet kaldes "safe exit assist", og den betegnelse giver egentlig ganske god mening, også fordi den forhindrer, at man kan åbne døren, hvis der kommer en bagfra kørende bil eller cyklist.



”+’et” efter RX 450h er ensbetydende med at bilen er en plug-in hybrid og ikke en selvopladende hybrid. Men nu er det jo sådan med Toyotas hybrid drivliner, at når der ikke er mere strøm tilbage på det 18,1 kWh store 355 Volt batteri, fungerer drivlinen som en selvopladende hybrid. Eneste minus i sammenligning med 450h er en vægtforskel, som indebærer, at benzinforbruget uden strøm da er lidt større i PHEV’en end i hybrid-udgaven.

 

Hurtig på toppen

I øvrigt er plug-in hybrid drivlinen i princippet identisk med den, man finder i Toyota RAV4 Plug-in, men den er som også i NX PHEV anderledes konfigureret, med vægt lagt på den køre-performance, man forventer i en premium SUV. 0-100 tager godt nok et halvt sekund længere (men Lexus RX er også noget større end RAV4 – 29 cm længere faktisk), men den har en topfart på 200 km/t, som formodes ikke alene at være den højere fart, men også større trækvillighed i den øvre del af hastighedsintervallet (vi har ikke prøvet den nye RX 450h+ ved topfart). System effekten er da også nogle få hestekræfter større i RX modellen.



Drivlinen er meget smidig og bidrager til en fuldstændig glidende acceleration, hvilket skyldes et perfekt elektronisk styret samspil mellem benzinmotoren og de to elmotorer, oppe fortil reguleret gennem den automatiske e-CVT gearkasse.

 

Kørslen matcher kabinekomforten

Køreoplevelsen har vi også beskrevet i on-board videoen her på siden, hvor der især er lagt vægt på affjedringen. For et lækkert interiør er ret beset ikke så svært at skabe som køreegenskaber, der matcher. Uden at nævne specifikke navne er det en af svaghederne ved de kinesiske biler, der strømmer ind på det europæiske marked i denne tid. Kabineoplevelsen og førstehånds indtrykket er ofte lækker, men køreegenskaberne er ikke fulgt med.

 

Lexus RX 450h+ vejer 2240 kg, hvilket hænger meget godt sammen med dens størrelse, og ikke mindst dens batteristørrelse. Batteriet kunne naturligvis have været mindre, men hos Lexus og Toyota koncernen generelt har man den opfattelse, at en plug-in hybrid først for alvor giver mening, hvis det er muligt for brugerne at køre rigtig meget elektrisk.

 

På strøm alene

Den elektriske rækkevidde er 68 kilometer, afhængig af temperaturforholdene iblandt noget lavere. Men man kan køre op til 135 km/t på elektricitet alene, og da der er rigeligt med elektriske kræfter (op til 182 hk på forhjulene og 54 hk på baghjulene) kan rigtig meget kørsel være elektrisk.

 

I øvrigt er det værd at bemærke, at effekten på bagakslen er ret beskeden. Der er kræfter nok til at hjælpe bilen igennem et mudret eller sneglat underlag, og nok til at stabilisere bagenden, hvis man ved høj fart får brug for det. Men ellers fungerer Lexus RX 450h+ hovedsageligt som en forhjulstrukken bil, fordi benzinmotoren og den forreste elmotor leverer kræfterne til forhjulene i et harmonisk samarbejde.



235/50-21 hjul ser godt ud og giver et godt greb på plan vej, men affjedringsmæssigt gætter vi på, uden at have prøvet dem, at 19" fælge trods alt vil være mere velegnet på ujævnt og løst underlag.


Sikker som en forhjulstrækker

I årtier har forhjulstræk været anset for at være den optimale køresikkerhedsmæssige løsning, hvis ikke man havde permanent firehjulstræk. Den filosofi bibeholder man også i en Lexus hybrid. Selv når det alene er elmotorerne, der driver bilen, føles den som en forhjulstrækker med forbavsende godt vejgreb på fugtig vej – i naturligvis på grund af ”hjælpemotoren” på bagakslen.

 

Kræfterne bagpå er også en fordel, hvis man giver sig i kast med at trække de 2 tons, som bilen rent faktisk må have på trækkrogen.

 

Det er svært at rette en negativ kritik imod RX 450h+, men det kan synes, at være lige i underkanten, alene at kunne lade højvoltsbatteriet med 3,7 kW. Derved tager en 0-100 procent opladning 5 timer. På den anden side vil de fleste nok især benytte den hjemlige opladningsmulighed fx fra en vægboks i carporten og lade bilen op til lav strømpris hen over natten.

Bagsæderne er stabile og godt polstrede. Ryglænene kan individuelt justeres ved alle tre siddepladser.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
En strålende oplevelse og en strålende fremtid >>>

Lexus RX: Mange spændende fornyelser >>>

Lexus RX: Turbo på luksushybriderne >>>
On-board test video: Lexus RX 450h+
Vi har prøvekørt den luksuriøse premium-SUV i den pris attraktive plug-in hybrid version på ujævne grusveje. Affjedringen er god, men Lexus har en løsning, der gør den endnu bedre. Fuld HD.




Model:

Lexus RX 450h+ Executive Plug-in Hybrid e-CVT

Listepris:

Kr. 959.500

Motor og transmission:

4 cyl 2,5 l. benzinmotor. 185 hk, 227 Nm/3200-3700 omdr./min. El-motor for, 182 hk, 270 Nm. El-motor bag: 54 hk. System: 309 hk. 18,1 kWh 355 V litiumion batteri. e-CVT automatgear.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Benzinforbrug/ CO2 udledning/ elektrisk rækkevidde (WLTP)

6,5 sek./ 200 km/t/ 90,9 km/l/ 25 g/km. 68 km.

Længde:

4,89 m

Bagagerum:

612 liter

Værd at bemærke:

21" alufælge. Fuld "High" LED forlygter med kurvelygter. Smart entry. 8-vejs justerbare el-forsæder. Sædevarme og ventilation for og bag. Ratvarme. Læderindtræk. 14" touch screen. El-bagklap med fodsensor. 3-zone klimaanlæg. 3 års garanti plus serviceaktiveret garanti forlængelse på op til 11 år minus en dag.


Link til importøren




Der er masser af plads ved bagsæderne, bl.a. fordi bilen trods firehjulstrækket ikke har brug for en kardantunnel. Iøvrigt har bilen ikke bare sædevarme og ventilation på bagsæderne men også separat klimaregulering.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt