- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW X3 M40i

Kraftfuld SUV giver sin egen mening


Af Søren Clauding – maj 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er en SUV skabt som en semi terrængående bil. Det er også grundtanken bag BMW X3, gætter vi på. Når man så lægger en 360-hestes turbomotor i maskinrummet og lader motorsportsafdelingen stramme affjedringen op, rejser det spørgsmålet: Giver det mening? Og sandt at sige er meningen ikke helt indlysende. Men leder man en smule, giver køretøjet egentlig god mening om end på sin helt egen måde.

 

Helt grundliggende er den nye X3 vokset i forhold til forgængeren – 6 cm i længden, for nu at være mere præcis. Helt så stor som X5 er den ikke, for den seneste af de større SUV’er fra den tyske bilfabrik er også vokset i forhold til deres forgængere, men fortsætter udviklingen, vil X3 snart blive som en X5 var for et par generationer siden. Sagt på en anden måde: Den nye X3 virker stor og med en længde på 4,71 meter er den det egentlig også.

 

Toenhalv tons på krogen

I den prøvekørte udgave er den heller ingen let bil. 1885 kg vejer den – og det giver så mulighed for at trække en anhænger på næsten 2,5 tons. Det er i virkeligheden mere sigende for hvor stor – og stærk – en bil, der er tale om.

 

Sidstnævnte står virkelig også til troende. De 360 hestekræfter, som man har over hele intervallet fra 5500-6500 omdr./min. er én ting, et drejningsmoment på imponerende 500 Nm, leveret allerede ved 1520 omdr./min (altså meget tæt ved tomgangsfart, og fastholdt op til 4800 omdr./min.) en anden. Det er tal, der siger meget mere end mange ord. På almindelig dansk betyder: Mange kræfter, rigtig mange kræfter, næsten for mange kræfter.

 

Terrænkørsel er synd og skam

Men selvom den kan, er en X3 M40i næppe tænkt som trailer-trækker eller for den sags skyld som en off-roader. De imponerende 20” letmetal fælge er heller ikke helt billige og det ville da være synd og skam, at sende dem gennem et stenet og råt terræn. Det vil hurtig tage lidt af glansen af og efterlade et helt modsat indtryk. Det vil gøre bilen billig at se på og det er næppe heller ikke meningen.


De store 245/45-20 dæk er bedre på asfalt end i grus. Fælgene ligeså...


Hvad er meningen så? I vores optik handler det om at se godt ud. Måske også lidt imponerende. Bilen udtrykker pondus og det er ikke bare noget, den ser ud som, den kan også imponere, netop i kraft af den powerfulde drivline.

 

Effektiv drivline

De mange kræfter overføres gennem en 8-trins Steptronic sportsautomatgearkasse til de hjul, der i den aktuelle har mest brug for dem med det formål, at sikre maksimal fremdrift. Den har fire hjul at vælge imellem og den elektronisk styring fordeler kræfterne perfekt. 0-100 km/t kan håndteres på 4,8 sekunder på snart sagt ethvert underlag. Onboard videoen giver en udmærket fornemmelse af X3 M40i’ens rå fart-formåen.


Den 6-cylindrede række turbomotor er både yderst civiliseret, godt hjulpet af den elektroniske styring, og yderst powerfuld.


Men den er ingen racerbil. Den er ikke engang en offroad rallybil, for dertil er affjedringen alt for stram – i terrænet skal affjedring som bekendt være blød og hjulvandringen stor. Det er da også en række ulige parametre, man har forsøgt at optimere: Mange kræfter hænger godt sammen med firehjulstræk, men ikke med stor højde eller for den sags skyld den store frihøjde på 20,4 cm. Vil man køre optimalt i terrænet, hvad fælgene altså bestemt ikke egner sig til, vil affjedringen være for stram til siden også at kunne håndtere en topfart på 250 km/t.

 

Det nødvendige gennemsnit

Og strammer man bilen så meget op og reducerer krængningen, som ville sikre top-stabilitet ved topfart, ville den blive ulidelig at køre i på almindelig landevej. Og her melder spørgsmålet sig så igen: Hvad skal man med en bil, der ikke er optimal gennem hurtige kurver eller ved topfart, men som har kræfter til at køre rasende hurtigt. Hvordan giver det mening?

 

Det gør det heller ikke, på samme måde som en kraftig og ultra hurtig sportsvogn heller ikke giver mening i traditionel forstand – vel ret beset hverken på en tysk autobahn, hvor man i moderne tid kun en sjælden gang har plads nok til at fyre fartmaskinen af, eller på en snoet dansk landevej, hvor man glimrende ville kunne klare sig med de 150 hestekræfter, dieselmotoren i den billigste X3 leverer. Det giver altså ikke mening. Nej, ikke i traditionel forstand, men på samme måde som sportsvognen giver det mening.

 

En bil der kan hvis man vil

Ikke bare ser en X3 M40i godt ud, den har ikke alene pondus i kraft af sit udseende. Den KAN også det meste af det, den giver sig ud for. Ingen har vel forestillet sig, at en SUV kører sidelæns gennem kurverne, og det har den også svært ved. Men en stor trailer bagpå kan den klare, uden at man i øvrigt behøver praktisere det.

 

Hurtig acceleration hører også med, om end det er en fornøjelse, der er overstået på få sekunder, og det samme gør en topfart, som man kun sjældent og næppe med den helt store fornøjelse vil kunne praktisere (tror vi – vi har ikke prøvet). Så meningen med en BMW X3 M40i er ganske enkelt, at den kan det, den giver sig ud for. Om man så benytter det er en anden og egentlig ret irrelevant sag. Anskaffer man en sådan bil, anskaffer man en bil, der kan, hvis man vil. Længere er den ikke.


 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>


360 hestekræfter, 500 Nm næsten fra tomgang. BMW X3 M40i er en ægte M Performance kreation. Kør med og oplev hvordan 0-100 km/t klares i en høj SUV - på 4,8 sekunder. Fuld HD.


 


Model:

BMW X3 M40i

Listepris:

Kr. 955.051

Motor og transmission:

6 cyl. 3-liter turbobenzin. 360 hk. 500 Nm/ 1520-6500 omdr./min. 8 trins Steptronic aut. gear sportsversion. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,8 sek./250 km/t/ 12,2 km/l / 188 g/km

Længde:

4,71 m

Bagagerum:

550/1600 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 20” letmetal fælge. M Sport features: sportsbremser, sportsophæng, multijusterbart læderrat, aerodynamikpakke. Variabel sportsstyring. 3-zone klimaanlæg. Dellæder. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med bremse. Regnsensor. P-sensorer for og bag.


Kabinen er "ægte BMW M". Det ser godt ud.

 

Pladsforholdene på bagsædet vidner også om, at BMW X3 er blevet en stor bil.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt