- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota møder med garanti ikke sit Waterloo - selvom billedet er taget med den berømte slagmark i baggrunden - for længe forinden har Safety Sense sikret, at det ikke kommer til at gå så vidt. Køreturen på den hullede markvej, for at bilen kunne blive positioneret rigtigt, dokumenterede, at affjedringen på den nye Auris også er fortræffelig, når den virkelig bliver sat på prøve...

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Auris

Skarpere look og skarpere kørsel


Af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Logisk nok er det nye skarpere udseende det første, der falder i øjnene, når man møder den nye Toyota Auris. Toyota har stepvist strammet bilernes look op i de senere generationer, mere er formentlig i vente, men nu ligner også Auris en bil, der virkelig kan være sig selv bekendt. Fronten er ny og bagpartiet er nyt, men selvom bilen er blevet nogle centimeter længere er de indvendige dimensioner uændrede. Hér har designerne haft stor indflydelse.

 

Indvendig er Auris også gennemgribende fornyet. Designet er mere stringent, materialevalget mere sofistikeret. Man kan sige det på den måde, at hvis en overflade på panelerne ser ud som om at materialet er blødt, så er det også blødt. Og ligner det krom, så er det også krom. Altså en mere ærlig tilgang til begrebet kvalitet.

 

Flest stationcars

Bilen findes både som hatchback og som stationcar (som på Toyota sprog hedder Touring Sports). 60 procent af de Auris, der sælges i Danmark, er traditionen tro stationcars, og det bliver næppe anderledes i fremtiden, for prisforskellen på de to karrosserivarianter er beskeden – og pladsfordelene ved Touring Sports er så indlysende.

 

Til gengæld står man som køber overfor et reelt valg mellem hybrid og konventionel teknologi, som rækker længere end blot til drivlinen og spørgsmålet om man ønsker automatgear eller ej. Det vidnede de første internationale prøvekørsler af den nye Toyota Auris på belgiske lande- og motorveje syd for Bruxelles klart om.

 

Forskel på affjedringen

Vi prøvekørte Toyota Auris Sports Tourer med hybridmotor og hatchback’en med den nye 1,2 liters turbobenzinmotor, og selv om vægtforskellen er mindre (135 kg) indenfor samme karrosserivariant, var der en påfaldende forskel især i affjedringen.

 

Toyota har nemlig strammet krængningsstabilisatorerne op og dermed overladt dem ansvaret for en større del af bilens stabilitet. Derved har man kunnet gøre fjedrene blødere. Og særligt i de to prøvekørte varianter, hvor vægtforskellen er 250 kg, var køreegenskaberne forskellige og bød hver på deres måde på optimale egenskaber.

 

En stationcar forventes ikke i samme grad at køre sportsligt. Det harmonerer glimrende med den langt mere tilgivende opsamling af ujævnhederne på de ofte ikke helt plane belgiske veje. Store ujævnheder pareres forbilledligt og de mindre ujævnheder ville endda blive absorberet endnu bedre, hvis ikke bilen var udstyret med 45 procent lavprofildæk. Balancen var glimrende og vil formentlig også være det, selv hvis man fuldt anvender bilens bagagekapacitet og plads til fem personer.

 

Opdateret hybriddrivline og ny turbobenzin

Hybriddrivlinen er i princippet identisk med den, man har anvendt i den hidtidige Auris, der blev kraftigt opdateret i 2013. Men styringen af dens funktion er blevet forbedret og man har som fører en bedre fornemmelse af kræfterne. Samtidig er støjniveauet reduceret og den glidende, bløde fremdrift harmonerer fint med den mere tilgivende affjedring.

 

Omvendt er den lettere og kortere Hatchback udgave mere spændstig end hybrid-Touring Sports-modellen. Balancen er anderledes, den er sjove omkring hjørnerne, følingen med underlaget endnu bedre. Og motoren: Den er virkelig vellykket. Toyota har valgt at bygge en benzin turbomotor med 4 cylindre i stedet for de 3 cylindre, som flere konkurrenter har fundet bedst.


Toyotas nye 1,2 liters turbobenzinmotor.


1,2T maskinen er vibrationssvag, den præsterer sit maksimale drejningsmoment næsten lige fra begyndelsen af – 1500 omdr./min. og holder momentet ikke bare op til de 4000 omdr./min, hvor 185 Nm er til rådighed, men også højere oppe i omdrejninger (om end en smule lavere). Det giver et stort kraftoverskud og underbygger den mere dynamiske køreoplevelse, man har i den kompakte variant. I H/B udgaven kører man 21,7 km/l – det er OK.

 

Attraktiv hybridpris

Hvad udstyret angår, har Toyota valgt at sælge hybrid-varianten til priser fra 260.000 kroner. Den hidtil billigste hybrid-Auris kostede lige under 300.000 kroner. De priser er dog ikke direkte sammenlignelige, for hidtil har man ikke kunnet købe en Auris Hybrid med basisudstyret H1, som er det, man får med for de 260.000 kroner. Men H1 inkluderer nu mere end det sammenlignelige T1 udstyr til ”ikke-hybrid bilerne”, så kort fortalt er der tale om en pris reduktion i nabolaget af 25.000 kroner.

 

T1/H1 udstyret indeholder bl.a. el-sideruder for, el-sidespejle med varme, elektrisk justerbar lændestøtte, fjernbetjent centrallås, klimaanlæg, LED kørelys og baglygter, multijusterbart rat, sædevarme for og splitbagsæde. Med andre ord viderefører Toyota endnu engang det høje udstyrsniveau, som har kendetegnet Corolla og Auris modellernes siden deres de første gang så dagens lys og som har været medvirkende til at gøre den modelserie til den mest populære i verden nogensinde.

 

I T2/H2 udstyrsniveauet, som er det Toyota i Danmark forventer at sælge flest af, får man desuden bl.a. 4,2” TFT farveskærm i instrumentpanelet, bakkamera og 2. generation Toyota Touch multimediesystem via en 7” berøringsskærm, læderrat og meget mere.

 

Safety Sense

Toyota Safety Sense er sikkerhedssystemet, som består af aktivt nødbremsesystem, der bremser bilen ned med 30 km/t i hastighedsintervallet fra 10 til 80 km/t, vejbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk nedblænding af fjernlyset. Den kan købes til alle modeller med T2/H2 udstyr og derover for 11.000 kroner – og er så kraftig en forbedring af sikkerheden, at Codan Bilforsikring, som Toyota i Danmark samarbejder med, giver 10 procent rabat på normalpræmien…


Når bagsæderne i H/B versionen lægges ned opnås et plant bagagerumsgulv, forudsat at de  udtagelige bagagerumsbund placeres i øverste position.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Endnu bedre og endnu mere hybrid >>>


Klik på billedet og tag på en prøvekørsel af den nye Toyota Auris Touring Sports Hybrid på en usædvanlig destination: Resterne af den tidligere belgiske Formel 1 Grnd Prix racerbane, Nivelles-Baulers.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Der var monteret 17" fælge på de prøvekørte biler.


Fakta om ny Toyota Auris


Introduktion i Danmark: September 2015

(første biler ankommer i løbet af august)

 

Listepriseksempler:

1,33 VVT-i 6 M/T H/B T1: kr. 214.990.

1,2T 6 M/T H/B T2: kr. 259.990.

1,2T 6 M/T Touring Sports: kr. 271.990.

1,2T Multidrive S (aut.gear) H/B: kr. 282.990.

1,8 Hybrid, e-CVT H/B T1: 259.990.

1,8 Hybrid, e-CVT Touring Sports H1: 271.990.

1,8 Hybrid, e-CVT Touring Sports H2: 291.990.

1,8 Hybrid, e-CVT Touring Sports H4: 376.990.

 

Motorer og præstationer (H/B):

1,33 Dual VVTi (leveres kun til H/B T1): 99 hk, 128 Nm, 175 km/t, 0-100 km/t: 12,6 sek. 18,2 km/l.

1,2T M/T: 116 hk, 185 Nm, 200 km/t, 0-100 km/t: 10,1 sek. 21,3 km/l.

1,8 Hybrid: 136 hk, 142 Nm, 200 km/t, 0-100 km/t: 10,9 sek. 28,6 km/l.

 

Motorer og præstationer (Touring Sports):

1,2T M/T: 116 hk, 185 Nm, 195 km/t, 0-100 km/t: 10,4 sek. 20,8 km/l.

1,8 Hybrid: 136 hk, 142 Nm, 175 km/t, 0-100 km/t: 11,2 sek. 28,6 km/l.

 

Længde:

H/B: 4,33 m. Touring Sports: 4,60 m.

Bagagerum:

H/B: 360/1199 l. Touring Sports: 530/1658 l.


Link til importøren


Automatgear følger med i Auris Hybrid.

 

Bagsædet i H/B udgaven.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt