- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med differentiale-lås hindres at hjulene spinder rundt, når de slipper underlaget.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Suzuki Vitara

Suzukis nye alt-mulig-bil


Af Søren Clauding – 25. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Vitara i Motorradioen Del 1

 

Suzuki Vitara i Motorradioen Del 2


Den nye Suzuki Vitara, som introduceres i Danmark sidst i april, er i vores optik mere end en kompakt SUV. Bilen, der gennem årene siden første model så dagens lys i 1988, og især har opnået et meget stort dansk publikum, er snarere en slags altmuligbil, hvad der passer glimrende netop til et marked som det danske, hvor kun de færreste har mulighed for at anskaffe to biler.

 

For det første er den praktisk og rummelig. Der er god plads i kabinen, betjeningen er enkel, bagsædepladsen er flot og bagagerummet er forbavsende stort, bilens længde på 4,18 meter taget i betragtning.


Bagagerumsbunden er variabel - her monteret

på skrå i bagagerummet - det kan man også!


For det andet er den nem at bruge til hvad som helst og af hvem som helst. Den er lidt højere end personbiler er flest, man sidder lidt højere og har lettere ved at overskue trafikken og selv i den billigste udgave er udstyrsniveauet pænt. F.eks. behøver man ikke tilkøbe aircondition – det er der allerede.

 

For det tredje kører den rigtig godt. Nogen vil måske mene, at affjedringen er en anelse for stram, det skyldes måske også, at de prøvekørte biler var udrustet med 17” fælge og tilhørende lavprofildæk, men derudover er det en måde at håndtere stabiliteten på – og en Vitara ER stabil og styrer meget præcist med stort set ikke eksisterende sidevindsfølsomhed – og så er det også en måde, at imødekomme lysten til at køre en Suzuki Vitara friskt.

 

Man glæder sig til svingene

Det sidste lægger de to 120-hestes motorer nemlig op til. Det er en diesel og en benzinmotor, og især med benzinmotor i maskinrummet oplever man en god smidighed og man får lyst til at komme omkring de mange hjørner på de snoede veje vest for Lissabon i Portugal, hvor de første internationale prøvekørsler fandt sted.

 

Støjniveauet er med begge motorer moderat, naturligvis lavere for benzinmotorens vedkommende, men den største forskel er vægten. En forhjulstrukken Vitara ned benzinmotor vejer 1075 kg. Med dieselmotor og firehjulstræk øges vægten med 220 kg, det er meget og det kan mærkes, for sidstnævnte er tungere i styringen og mere sindig end førstnævnte.

 

”Sport” med effekt

Det findes der dog en løsning på. Den aktiveres fra en lille drejeknap i midterkonsollen, hvor man kan styre måden, hvorpå kræfterne frembringes og sendes ud på underlaget. Hvis man drejer den i ”sport”, ændres speederresponsen, som den bliver hurtigere, styringen bliver mere direkte og reagerer hurtigere og så ændres motorkonfigurationen. Desuden overføres en større mængde af kræfterne til baghjulene, hvorved understyringen reduceres. De to sidste forhold er store plusser og forvandler på det nærmeste Vitara’en til en Dakar-racer, hvem der så i øvrigt måtte vide, hvordan sådan en kører.



Vi har dog en uprøvet formodning om, at brændstoføkonomien da lider derved. Det er synd, for den er temmelig god med næsten 24 km/l med diesel og firehjulstræk. Men noget for noget – det koster ofte, at have det sjovt.

 

Off-road der fungerer

Hvis man drejer knappen i vognbunden den modsatte vej, kommer Vitaraen i 4X4-humør. Så overføres kræfterne med moden varsomhed og diverse elektroniske hjælpemidler sikrer, at man får det fulde udbytte.

 

Vi prøvede Suzuki Vitara All Grip på en til formålet etableret bane, der udfordrede bilens off-road egenskaber. Hvis man også trykker ”lock” knappen ned, spærres differentialerne og derved risikerer man ikke, at kræfterne forsvinder i den blå luft gennem roterende hjul, der har mistet fodfæstet. Det fungerer fremragende. Det gør den såkaldte Hill Descent Control også. Det er et system, som ved off-road kørsel styrer speeder og bremse under stejle nedkørsler og hører til den slags, man normalt kun finder på langt dyrere terrængående biler.



Elektroniske hjælpemidler

Elektronikken har generelt fået godt fat i Vitara’en. De basale elektroniske hjælpemidler følger med i basisudgaven og vælger man den højeste udstyrsvariant får man med i købet både radarstyret adaptiv cruise control og radarbaseret nødbremsesystem, infotainment 7” berøringsskærm, Mirror Link til spejling af mobiltelefoners skærmbillede, bakkamera, navigation og LED nærlys med automatisk niveauregulering.

 

I sensommeren følger i øvrigt en version med 6-trins automatgear. Gearet er udviklet og vi havde mulighed for at afprøve det allerede på vejene i Portugal. Det er glimrende, skifter gerne gear oppe i omdrejninger og det kan der svært sættes en finger på. Det er dog alene benzin-udgaven, der får automatgear.

Og i juni måned er Suzuki i Danmark klar med en van-udgave af Vitara. Den forventes at koste ca. 130.000 kroner ekskl. moms.


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Vitara vender tilbage >>>


Klik på pilen og kør med en tur på Suzukis lille off-roadbane og fornem hvad den nye Vitara er i stand til.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Når bagsæderyglænene lægges ned flugter de bagagerumsbunden, når den er i øverste position

 

 


Hurtige fakta om ny Suzuki Vitara


Introduktion i Danmark sidst i april 2015.

 

Benzinmotoren:

4 cyl. uden turbo. 120 hk. 156 Nm/4400 omdr./min.

2WD: 123 g CO2/km. 18,9 km/l. 0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 180 km/t

4WD: 130 g CO2/km. 17,9 km/l. 0-100 km/t: 12,0 sek. Topfart: 180 km/t

 

Dieselmotoren:

4 cyl. Commonrail turbomotor. 120 hk. 320 Nm/1750 omdr./min.

2WD: 106 g CO2/km. 25,0 km/l. 0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 180 km/t

4WD: 111 g CO2/km. 23,8 km/l. 0-100 km/t: 12,4 sek. Topfart: 180 km/t

 

Dimensioner:

Længde: 4.175 mm.

Bredde: 1.775 mm.

Højde: 1,61 mm.

Frihøjde: 185 mm.

Bagagerumskapacitet: 375 liter.

 

Udstyr:

Comfort: 7 airbags, Aircondition, ratbetjent audio med Bluetooth, fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, multijusterbart rat.

 

Active: Desuden infotainment med bakkamera, klimaanlæg, 17” alufælge, ED kørelys, fartpilot med –begrænser, læderrat, varme i sæder og sidespejle.

 

Exclusive: Desuden læderindtræk, navigation, LED nærlys, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag, regnsensor, Radar baseret nødbremsesystem og Adaptiv cruise control.

 

AllGrip 4WD: Desuden Hill Descent Control.

 

Individualiseringsmuligheder:

15 farver, hvoraf 6 er tofarvede med sort tag og sorte sidespejle og 3 er det med hvidt tag og hvide sidespejle.

 

Paneler og andre detaljer kan udskiftes for nogle få tusinde kroner og er med til at give bilen et individuelt præg.

Bakkameraet giver et meget brugbart og klart billede.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt