- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel KARL

Opel løfter standarden i småbilsklassen


Af Søren Clauding – 10. juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel har travlt. Meget travlt. Den nye Opel KARL havde verdenspremiere på Genève Motorshow i marts måned, og allerede i weekenden d. 20.-21. juni ruller de første KARL ud af forhandlernes showrooms i Danmark. Da har de første internationale testkørsler af den nye lille bil fundet sted, men alene det skete blot kort tid forinden, det vidner også om Opels tempo.

 

Man har da også noget at skulle hale ind på. For Opel har ikke været tidligt ude med en lille prisbillig bil (læs forklaringen her >>>). Til gengæld er man ikke belastet af fortid. Opel KARL er ganske enkelt den første såkaldte A-segment bil fra fabrikken i Rüsselsheim, og derfor kunne man begynde med et helt rent stykke papir. Vi er sikre på, at det første man tænkte var: Vi skal ikke opfinde den dybe tallerken én gang til, vi skal blot gøre den bedre end konkurrenterne.

 

Løfter standarden

Resultatet er blevet, at Opel med KARL løfter standarden i klassen. Bilen ser godt ud (men det visuelle er altid en smagssag), den kører forbilledligt godt, kabinen er designmæssigt i toppen og kvalitetsudtrykket er rigtig godt. Kun synes det plastmateriale, instrumentbordet er skabt af, en smule billigt. Men det går jo nok.

 

Fordi man begyndte helt forfra, kunne man også definere retningen. Og man besluttede at skræddersy motoren til bilen. Den er en 3-cylindret benzin sugemotor uden turbolader, skabt helt i aluminium. Den præsterer 75 hestekræfter, som måske godt nok er den højeste effekt på nogen indstigningsmodel i småbilsklassen, men den forvandler ikke KARL til en hurtigløber.



En voksen bil

Det er lidt synd, fordi køreegenskaberne er så gode. Det vender vi tilbage til, for det er værd at fastslå, at aluminiumsløsningen gør op med den traditionelle 3-cylindrede pludren, den vibrerer ikke meget og lydindtrykket genspejler en meget voksen bil. Den er stilfærdig – og har samtidig motorkræfter nok til at klare sig fint i den bytrafik, den er skabt til at færdes i. Det officielle forbrugstal er godt 23 km/l og det er måske især opnåeligt i praksis, fordi motoren ikke har turbo.

 

Det overbevisende er imidlertid, at den kører så fint på landeveje og motorveje, hvad de første internationale prøvekørsler af Opel KARL på vejene omkring Amsterdam vidnede om. Havde prøvekørslen fundet sted i bjergrige områder, ville KARL nok være kommet lidt til korte, men i det flade landskab gjorde den sig rigtig godt.

 

Stabil i blæsevejr

Især fordi det kraftige blæsevejr, man blev mødt med på den kølige sommerdag i den hollandske hovedstad, ikke alene forklarer, hvorfor de 15 millioner hollændere ikke altid transporterer sig på en af de 21 millioner cykler, de efter sigende har til rådighed, men også dokumenterede en unik mangel på sidevindsfølsomhed. Opel KARL kører ganske enkelt utrolig stabilt og samtidig har den en glimrende affjedringskomfort. Det har vi ikke prøvet bedre i den bilkategori. Og så kan den i øvrigt køre 170 km/t på toppen – det har vi så heller ikke prøvet i respekt for de hollandske fartgrænser.

 

Funktionelle løsninger

Bag rattet oplever man et velfungerende, pænt og appellerende design. Alt er overskueligt og enkelt at gå til. KARL har et handskerum, der kan lukkes og der er plads til 1-liters flasker i begge fordørene. Bilen måler 3,68 meter i længden og er dermed ikke blandt de allermindste i klassen. Derfor kan de bageste sideruder rulles ned i dørene, så man har en fuldgyldig 5-dørs bil, endda også med plads til fem personer.


 


Benpladsen på bagsædet er så god, som hørte bilen til i klassen over, man kan få fødderne ind under forsæderne og det regulære bagagerum på 215 liter opfylder kravene i den klasse. Lægger man bagsæderyglænene ned og vipper bagsæde-siddepladsen frem, disponerer man over 1 kubikmeter plads, men da tager man lidt af benpladsen fra forsædepassagererne.

 

Usædvanligt udstyr

Opel KARL kan alene fås med den nævnte 3-cylindrede benzinmotor, den kan vælges i 10 forskellige farver, og så byder den på udstyr, der ikke ellers eksisterer i klassen. Ratvarme, f.eks. Herligt en kold dag, ikke mindst fordi en 3-cylindret motor traditionelt bruger lidt længere tid på at varme op.

 

Man opererer med tre udstyrsniveauer og tilsvarende tre prisniveauer: 80.000, 100.000 og 120.000 kroner for hhv. Essentia, Enjoy og Cosmo. Og udstyret i basisudgaven inkluderer 6 airbags, hillstart assist og to døre i hver side, men så er det også næsten sagt.

 

Danskerne vælger mellemudstyret

Også derfor forventer Opel at det er modellen til 100.000 kroner, bilkøberne vil gå efter. Hér får man justerbart rat, højdejusterbart førersæde, el-sideruder for, fartpilot med –begrænser, aircondition, Bluetooth, fjernbetjent centrallås og aircondition.

 

I topudgaven får man desuden tågeforlygter med kurvelys, mørke eldrevne sideruder bagtil, klimakontrol, læderrat med varme, sædevarme, asymmetrisk deleligt bagsæde m.m.

 

Navigation fra telefonen

Senere på året kan man bestille KARL med nyeste generation af infotainment systemet IntelliLink, hvor man bl.a. kan anvende kortsystemerne fra i-phone eller Android telefoner. De projekteres op på skærmen i midterkonsollen og kan styres fra en 7" berøringsskærm. De biler, der var mulighed for at prøve i Amsterdam, havde systemet installeret og det fungerede forbavsende godt.

 

På minussiden tæller, at man ikke må køre med anhænger på en Opel KARL og man må fornuftigt nok heller ikke have bagage på taget.


Udstyr som vejbaneassistent og varme i rattet, såvel som fartpilot med -begrænser og en cityindstilling af servostyringen, som gør den lettere, er et særsyn i småbilsklassen.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: KARL kører med klatten >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Opel KARL med 75-hestes 1,0 liters 3-cylindret benzinmotor

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Hurtige fakta om Opel KARL


Introduktion i Danmark: 20.-21. juni 2015

 

Drivline og præstationer:

1,0 3 cyl. Aluminium, 75 hk, 5 M/T. 0-100: 13,9 sek. Topfart: 170 km/t. Benzinøkonomi: 23,3 km/l.

 

Længde: 3,68 m.

Bagagekapacitet: 215/1013 liter.

 

Priser:

Essentia: kr. 79.990

Enjoy: kr. 99.990

Cosmo: kr. 119.990

 

Udpluk fra udstyrslisten:

Essentia: 5 døre, 6 airbags, låge for handskerum, ESP, Hillstart assist.

Enjoy: Justerbart rat, højdejusterbart førersæde, el-sideruder for, fartpilot med –begrænser, aircondition, Bluetooth, fjernbetjent centrallås, aircondition.

Cosmo: Tågeforlygter med kurvelys, mørke eldrevne sideruder bagtil, klimakontrol, læderrat med varme, sædevarme, asymmetrisk deleligt bagsæde. Vejbaneassistent.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt