- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel Astra

Sikkerhed og teknik


Af Søren Clauding – 1. oktober 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Opel Astra er en forbilledligt velfungerende og velkørende bil. Dens største minus er, at pladsforholdene i den kompakte mellemklassebil ikke matcher de bedste i klassen. Til gengæld ser den godt ud, den appellerer til mennesker, som ønsker en dynamisk bil at se på – og det er også sådan den opleves, når man angriber de snoede og kuperede slovakiske veje nord for Bratislava, hvor de første internationale prøvekørsler fandt sted.

 

Foruden selve køreoplevelsen, som er helt i top, kan den nye Astra, naturligvis afhængig af hvilken udstyrsversion, man vælger, udstyres med en vifte af ny teknik, som ikke er normalt i denne bilkategori.



Nyt og bedre frontkamera

Til formålet er den nye Astra udrustet med et nyt frontkamera (ekstraudstyr i Enjoy versionen til blot 6500 kroner – standard på Dynamic og Innovation) som hurtigere og mere detaljeret sender oplysninger om vejskilte, så de eksempelvis kan blive kombineret med de oplysninger, som bilens navigationssystem indeholder. Man får, som et andet eksempel, besked otte sekunder inden man kører ind i en den, at en byzone er forestående og hastighedsgrænserne projekteres øjeblikkeligt op på bilens dispay.



Afstanden til forankørende registreres og oplyses. Det er en sikkerhedsmæssig faktor såvel som hensigtsmæssigt i de lande, hvor politiet måler afstanden til forankørende og håndhæver den lovgivning, der findes mange steder.

 

Blid og effektiv vognbaneassistent

Vognbaneassistenten er aktiv og retter blidt rattet i den rigtige position, hvis man i et uopmærksomt øjeblik kommer for tæt på vejstriberne. Opels system er meget præcist og nøjagtigt virkende og skaber ikke ustabilitet.


Hjulene er blevet mindre på den nye Astra - det er med til at gøre den nemmere at få omkring hjørnerne.


Aktiv nødbremse fungerer op til 80 km/t og under 60 km/t bringer den farten helt ned til nul. Den aktive nødbremse er ekstraudstyr til 6500 kroner – tankevækkende i øvrigt, at ud af det beløb udgør 4643 kroner afgift til staten. Så meget værdsætter lovgiverne øjensynlig borgernes liv – for hvis man ville, kunne man jo passende finde pengene på budgetterne til hospitalsvæsenet…

 

Også ”Blindvinkelalarm”, som Opel meget betegnende oversætter ”Blind Spot Alert” til, registrerer både biler, cyklister og fodgængere, der måtte befinde sig i den blinde vinkel. Supplerer man med automatisk parkeringssystem til Dynamic og Innovation varianterne, er den samlede pris herfor blot 8000 kroner.

 

Certificeret wellness

Væk fra de kørselsrelaterede nyheder er bilens sæder et kapitel for sig. Det er sådan, fastslår man hos Opel, at ud af de samlede udviklingsomkostninger udgør sæderne 10 procent. Opels sæder er certificeret af den tyske AGR organisation, som er en anerkendt sammenslutning af læger og kiropraktorer med speciale i ergonomi og rygsygdomme.

 

Derudover har Opel taget skridtet videre og kan levere den nye Astra med ikke bare varme i både for- og bagsæder men også sædeventilation samt el-justerbar bredde og massage. Sædekonstruktionen er i øvrigt en af årsagerne til, at man har opnået bedre plads i kabinen. Benpladsen ved bagsædet er øget med 3,5 cm alene fordi sæderne uden tab af styrke er konstrueret bedre og af mere hensigtsmæssige materialer. Det har også smittet af på bilens vægt – ikke mindre end 10 kg er sparet alene på sæderne.

 

 

Fin ny turbomotor

I 2013 igangsatte Opel udviklingen af en række nye motorer. Én af dem, en 125 respektive 150 hestes 1,4 liters turbobenzin’er er helt ny og opleves første gang i den nye Astra. Den er 4-cylindret, skabt helt i aluminium og er yderst smidig – hvad der også er tilsigtet. Den har sit maksimale drejningsmoment på 230 Nm i hele området fra 2000 til 3500 motoromdr./min. og den gør det i 150 hestes udgaven muligt at accelerere i 5. gear fra 80 til 120 km/t på bare 9 sekunder. Det er i sig selv også en meget stor sikkerhedsfaktor.


Den nye 1,4 liters turbobenzinmotor.

 

Den fine 136-hestes dieselmotor.


Sidst, men ikke mindst, skal det nævnes, at alt på den nye Opel Astra er nyt, ned til stort set hver eneste skrue. Med en blank computerskærm foran sig har Opel kunne skabe en bil, helt uden fortidens begrænsninger. Det har man gjort, og resultatet er blevet meget, meget godt.

 

Motorer og specifikationer fremgår af faktaboksen.

Læs også: Opels seneste kvantespring >>>

 

Læs også: Premium teknologi for hvermand >>>

 

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tak med på en køretur i den nye Opel Astra på snoede slovakiske bjergveje.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Benpladsen på bagsædet er nu rimelig takket være en mere kompakt forsædekonstruktion.

 


Hurtige fakta om den helt nye Opel Astra


Introduktion i Danmark: Medio november 2015

 

Modelvarianter (listepris på billigste version). Alle er 5-dørs:

 

Benzin:

1,0 105 hk, 5 M/T, Essentia: kr. 199.990.

1,0 105 hk, 5 MTA (semiaut. gear), Essentia: kr. 244.990.

1,4 125 hk, 6 M/T, Enjoy: kr. 244.990.

1,4 150 hk, 6 M/T, Enjoy: kr. 259.990.

 

Diesel:

1,6, 95 hk, 6 M/T, Enjoy: kr. 249.990.

1,6 110 hk, 6 M/T, Enjoy: kr. 264.990.

1,6 136 hk, 6 M/T, Enjoy: kr. 289.990.

1,6 136 hk, 6 A/T, Enjoy: kr. 309.990.

 

Udstyrsvarianter:

Essentia:

Bl.a. 6 airbags, Fjernbetjent centrallås, Hill Start Assist, 15” stålfælge, Asym splitbagsæde, aircondition, el-sideruder for, el-sidespejle med varme, LED kørelys, multijusterbart rat.

 

Enjoy (oven i Essentia):

Bl.a. P-assistance, 16” ”strukturfælge”, fartpilot med –begrænser, sædevarme for, regnsensor.

 

Dynamic (oven i Enjoy):

Bl.a. Tågeforlygter, sportsmode, 17” letmetalfælge, sportsforsæder, 2-zone klimaanlæg.

 

Innovation (oven i Dynamic):

Bl.a. Trafikskilteassistance, komfortsæder, el-justerbart førersæde.

 

Dimensioner:

Længde: 4,37 m.

Højde: 1,49 m.

Bagagerumskapacitet: 370/1210 ltr.

 

Præstationer (M/T):

Benzin:

1,0. 3 cyl. Turbo, 105 hk, 170 Nm v 1800-4250 omdr./min. Topfart: 200 km/t. 0-100 km/t: 11,2 sek. Brændstoføkonomi: 23,3 km/l.

1,4. 4 cyl. Turbo, 125 hk, 230 Nm v 2000-4000 omdr./min. Topfart: 205 km/t. 0-100 km/t: 9,5 sek. Brændstoføkonomi: 20,4 km/l.

1,4. 4 cyl. Turbo, 150 hk, 230 Nm v 2000-4000 omdr./min. Topfart: 215 km/t. 0-100 km/t: 8,5 sek. Brændstoføkonomi: 20,4 km/l.

 

Diesel:

1,6. 4 cyl. Turbo, 95 hk, 280 Nm v 1500-1700 omdr./min. Topfart: 185 km/t. 0-100 km/t: 12,7 sek. Brændstoføkonomi: 27,8 km/l.

1,6. 4 cyl. Turbo, 110 hk, 300 Nm v 1750-2000 omdr./min. Topfart: 195 km/t. 0-100 km/t: 11,0 sek. Brændstoføkonomi: 29,4 km/l.

1,6. 4 cyl. Turbo, 136 hk, 320 Nm v 2000-2250 omdr./min. Topfart: 205 km/t. 0-100 km/t: 9,6 sek. Brændstoføkonomi: 27,0 km/l.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt