| 
							Man kan diskutere længe og indgående, hvem der 
							opfandt crossover begrebet. Men et faktum er det, at 
							Honda tilbage i 1990’erne var forud for deres tid 
							med HR-V modellen, der i det store hele svarer til 
							det, man i dag kalder en crossover. 
							  
							At det i dag er 
							Nissan, der i den grad har sat sig på markedet for 
							den type af biler med Qashqai modellen, er til 
							gengæld uomtvisteligt. Derfor er det naturligt nok 
							også Nissans succes model, man læner sig op ad, når 
							man gør comeback i en bilkategori, som er i stor 
							fremgang både i Danmark og i Europa, klassen for de 
							kompakte SUV’er eller slet og ret crossovere. 
							  
							Honda anvender crossover betegnelsen, men den 
							japanske fabrik er gået dybere i definitionen, for 
							at være sikker på at ramme plet, når man til 
							efteråret introducerer den helt nye HR-V, en 
							bilmodel, Honda tog ud af produktion i 2005 og som 
							siden ikke har eksisteret i fabrikkens modelpalet. 
							  
							Bil til de unge 
							Man besluttede sig for, at skabe en personlig coupé, 
							en i enhver sammenhæng sikker SUV og samtidig skulle 
							den have en høj grad af funktionalitet, som var den 
							en såkaldt MPV. Og det hele skulle kapsles ind på 
							ydre mål, der i forhold til konkurrenterne var fuldt 
							konkurrencedygtige. 
							  
							Man fandt endvidere ud af, at køberne til sådan en 
							bil fortrinsvis var unge enlige og unge familier. 
							Det satte ikke mindst rammer for designet. Men også 
							den omstændighed, at moderne unge mennesker stiller 
							store krav, var man meget bevidst om. Der blev sat 
							ord på målgruppen som ”aktiv”, ”intelligent”, 
							”smart” og ”begære + ønske”, sagt på en anden måde: 
							en meget bevidst og ung kundegruppe. 
							  
							Magisk comeback 
							Det er ambitiøst er gå sådan til værks, men når man 
							ser resultatet, forstår man effekten deraf, og 
							selvom Honda næppe stjæler hele markedet for den 
							type biler – for i virkelighedens verden spiller 
							også mange andre forhold ind bag et bilvalg – så er 
							udgangspunktet sat for et succesrigt comeback i den 
							bilkategori, som fabrikken, måske en smule forud for 
							sin tid, var med til at etablere. 
							  
							Foruden tankerne tænkt er udgangspunktet også unikt. 
							Hondas enestående såkaldte magiske sæder passer 
							perfekt til det koncept, der ligger bag HR-V. 
							Konceptet har været kendt gennem en årrække fra 
							Civic og Jazz modellerne og indebærer bl.a., at 
							siddefladen på bagsæderne kan foldes op ligesom et 
							teatersæde. Det giver en helt anderledes form for 
							pladsudnyttelse og siddekomforten på bagsædet er 
							også anderledes, fordi siddepladsen hviler på en 
							bøjle og frigør god plads til fødderne under sædet. 
							Det er bekvemt på længere køreture. Desuden glider 
							siddefladen ned imod vognbunden, når 
							bagsæderyglænene lægges ned, hvorved 
							bagagerumsgulvet bliver helt plant 
							  
							Unikt patent 
							Hemmeligheden ligger i, at bilens brændstoftank er 
							placeret under forsæderne. Det var Honda ene om på 
							et tidspunkt, hvor alle andre placerede tankene 
							under bagsæderne, fabrikken tog verdensomspændende 
							patent på placeringen og derfor er Honda i praksis 
							også den eneste producent, som kan praktisere den 
							særlige bagsædekonstruktion. Det er ofte en 
							udslagsgivende faktor, når en kunde skal vælge 
							mellem en Honda eller en af konkurrenterne i den 
							nuværende modelrække, fastslår man hos Honda og med 
							HR-V får netop den konstruktion endnu større 
							betydning. 
							  
							Den nye HR-V er optimeret i snart sagt enhver 
							sammenhæng, sammenlignet ikke mindst med Nissan 
							Qashqai, den er en smule kortere, lidt mere 
							rummelig, den har de magiske sæder og mulighed for 
							at lægge ryglænet på forsædet i passagersiden helt 
							ned, så man kan transportere f.eks. et surfbræt inde 
							i bilen. Bilens fleksibilitet er hos aktive unge 
							mennesker formentlig en afgørende købsfaktor,  men 
							de øvrige egenskaber såvel som et appellerende 
							design har også stor betydning og så spiller prisen 
							også ind. 
							  
							Hvad det sidstnævnte angår, er Honda allerede nu 
							klar med priserne på den nye HR-V. Billigst er 
							basisudgaven ”Comfort” med en helt nyudviklet 1,5 
							liters benzinmotor til 259.000 kroner. Det er i sig 
							selv en skarp pris, men bemærk måske især 
							topudstyrsudgaven Executive, som godt nok er 90.000 
							kroner dyrere, men som byder på exceptionelt meget 
							udstyr for merprisen. 
 
							Link til 
							importøren 
 
							
							 |