- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Honda Civic Type R

Ny Civic Type R flytter normen


af Søren Clauding - 18. juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig vidste vi godt, at den var fænomenal god, for der har været sagt og skrevet meget om den nye Honda Civic Type R. Allerede i fjor forbedrede Honda nemlig rekorden for seriefremstillede forhjulstrukne personbiler rundt på den legendariske Nürburgrings Nordschleife i de tyske Eiffelbjerge med en pre-produktions udgave af Civic Type R. Og egentlig var det, det eneste, der manglede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye bil, at de fandt sted på den udfordrende tyske racerbane.

 

Men mindre kan vel gøre det og Honda havde meget bevidst valgt den næstbedste mulighed i form af den nye slovakiske racerbane, Slovakia Ring, som med sine næsten seks kilometer og meget varierede kurveforløb var den ideelle mulighed for at få en fornemmelse for og indblik i det hurtige mesterværk, Honda har skabt. Samme sted skulle man nemlig få dage efter testkørslerne, afvikle en afdeling af verdensmesterskabet for standardvogne, WTCC, som Honda deltager i med racerbilsudgaven af Civic.

 

Fornem målsætning

Civic Type R er ikke desto mindre skabt til Nürburgring og det er ingen dårlig standard at leve op til og målsætning at sætte sig, at være bedst på den krævende og udfordrende racerbane. Er en bil god dér, er den god alle steder. Naturligvis vil en bil kunne sættes mere optimalt op til at angribe Slovakia Ring, men hverken den begrænsede tid til testkørslen eller vi testkøreres dygtighed ville formentlig kunne udnytte en sådan grad af optimering af køreegenskaberne, for bilen er skabt så godt, at den vil være god i princippet overalt, hvor der er plan asfalt at køre på.

 

Og det er jo det, man har brug for. For Honda Civic Type R er noget af de nærmeste, man kan komme en racerbil, uden at der går så meget race i tingene, at bilen ikke kan bruges på almindelig landevej og til hverdagskørsel.

 

Køremæssigt optimeret

Det, Honda har gjort, er med udgangspunkt i det avancerede karrosseridesign, som kendetegner en hvilken som helst Civic, at optimere bilens kørefærdigheder i snart sagt enhver forstand. Det er ikke en bil, hvor man som fører ustandselig skal forholde sig til individuelle indstillinger af undervogn og drivline. Der er alene to valgmuligheder. Og det er egentlig meget godt, for mon ikke de, der har en bil, hvor alting kan indstilles, meget hurtig forfalder til, netop blot at bruge en indstilling eller to, og så bliver alle alternativerne ligegyldige.

 

Honda Civic Type R har endda mange indstillingsmuligheder. Det er bare ikke op til føreren, at vælge dem, der klarer bilen selv. Det gælder undervogn og motor. Og selvom ikke aerodynamikken i sig selv kan justeres ved, at man f.eks. ville kunne ændre på den store bagvinges funktion, så justeres aerodynamikken også hele tiden. Det sker gennem hjulophængene, som i en uendelighed tilpasser såvel balancen i kraftoverførslen som balancen i stabiliteten ved både ligeud-kørsel og kurvekørsel, hvorved aerodynamikken får lov til at spille en aktiv rolle for bilens præstationsevne.

 

Elementer fra VM-bilen

Læg mærke til fronten, som i det store hele er kopieret fra WTCC racerbilen. Den leder luften under den næsten flade bund og sikrer, at bilen får regulær downforce. Køleluften ledes til dels ud bag forskærmene. Læg mærke til bagpartiet med de markante deffusere under bagkofangeren og den markante vinge, som tilsammen både stabiliserer bagenden og sikrer den fornødne downforce også bagtil.

 

De to elementer spiller bedst sammen, når bilen ligger stabilt og konstant i forhold til kørebanen. Det sikrer hjulophængene ved, når de imponerende 310 hestekræfter og især det kolossal drejningsmoment på op til 400 Nm leveret til forhjulene gør alt for at få bilen op på baghjulene. Den adaptive affjedring tilpasser konstant bilens placering i forhold til kørebanen, den løfter bagenden, når der accelereres og modvirker derved det naturlige og uundgåelige løft af fronten, så bilen kører mere stabilt. Men samtidig lægges der også mere tryk på fronten, så kræfterne bedre kan udnyttes.

 

Masser af kræfter

Kræfter er der nok af. De to tal, 310 hk og 400 Nm, siger meget. Men i praksis betyder det også meget, at kræfterne leveres forbavsende lineært og med usvigelig præcision. Grunden er, at den velkendte VTEC motorstyring (som ikke mindst kendes fra de mere civiliserede Honda’er), inkluderer variabel ventilstyring og den kombineres med en kraftig turbolader, hvis tryk også varierer afhængig af speederbevægelserne.

 

Det er én af årsagerne til, at Honda kan operere med to markant forskellige køreindstillinger: En normal indstilling, som er god på almindelige veje, og en +R indstilling, som skærper alle køreforholdene, så Type R også bliver rigtig god på racerbanen, hvor man kan tillade sig at udnytte bilens kørepotentiale til det yderste.

 

Normalindstillingen er dog i sig selv temmelig skarp og ikke den allermest komfortable på mange af de slovakiske og østrigske ujævne vejstrækninger, vi prøvede bilen væk fra racerbanen. Men synes man, at det er lidt for rystende en oplevelse, er recepten, at skifte over i +R indstillingen. Allerede efter få øjeblikke vil bilen, når man skifter tilbage til ”normal”, opleves helt blød. Vi mennesker er engang imellem lette at manipulere med…

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Civic Type R er gennemarbejdet god >>>


Klik på billedet og tag med i den helt nye Honda Civic Type R på den udfordrende Slovakia Ring i Slovakiet.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt