- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk

Teknologisk opgradering


Af Søren Clauding – 6. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda CR-V i Motorradioen Del 1

 

Honda CR-V i Motorradioen Del 2


Det er små kosmetiske ændringer, der er tale om, når Honda lige om lidt begynder markedsføringen af den nye udgave af en af verdens mest populære SUV’er, Honda CR-V. Men går man under huden på den egentlige nyhed, en 160-hestes 1,6-liters dieselversion med 9-trins automatgearkasse og masser af teknologisk ekstraudstyr, er der tale om en ny verden.

 

Den nye Honda CR-V er imidlertid opgraderet også mange andre steder. Eksempelvis er der ændret på affjedringen og styringen. Hvortil kommer en række sikkerheds-features, som bl.a. har stillet krav om installation af en 7” skærm i midterkonsollen, for at man overhovedet vil kunne betjene den nye teknik – det har så givet anledning til at ændre lidt på instrumentpanelet.



De første internationale prøvekørsler bestod af et par timers koncentreret kørsel i regnvejr på catalonske bjerg- og landeveje. De gav en god fornemmelse for den stærkt opgraderede bil, men visse elementer må vi vente til et senere tidspunkt med at gå i dybden med.

 

Fornuftig prissætning

Honda CR-V rammer lige ind klassen for kompakte SUV’er. Den er baseret på Hondas uforlignelige ry for at bygge pålidelige, stærke, sofistikerede og i de senere år også ret prisattraktive biler. Den billigste CR-V, med benzinmotor, 6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk og basisudstyr koster blot 360.000 kroner. Mens topmodellen med firehjulstræk, den nye 160-hestes diesel, 9-trins automatgear og topudstyr når de 600.000 kroner.

 

Hidtil var Hondas stærkeste dieselmotor en 2,2 liters 150-hestes maskine. Med den kørte man 15,4 km/l, godt nok med både automatgear og firehjulstræk. Den trængte til udskiftning, og derfor har fabrikken nu udviklet en 160-hestes diesel med samme slagvolumen som den nyeste 120-hestes 1,6 liters dieselmotor. Med den kan man køre 19,6 km/l, også med automatgear, men nu med 160 hestekræfter til sin rådighed, og naturligt nok lidt bedre fartpræstationer.

 

Hvad der er nok så vigtigt: Den nye diesel er også mere smidig, mere veloplagt, mindre støjende og dermed en helt igennem bedre oplevelse.

 

Æstetisk og funktionel ansigtsløftning

De udvendige forskelle skal man være lidt af en kender for at få øje på. Det er mindre justeringer af forlygterne, kombineret med en ny og ikke meget forskellig grill. Også en ny kofanger og bundplade er med til at ændre lidt på udseendet. Og væsentligt er det, at ved at tætne samlinger og skabe mere glidende overgange har man forbedret aerodynamikken og reduceret vindstøjen.

 

LED baglygterne er også ændret en smule, men det er primært af hensyn til det stilistiske udtryk. Desuden kan man få bilen med 17” og 18” alufælge i nyt design. Men pas på: Vælger man 18” fælgene bliver stabiliteten måske en smule bedre og udseendet en smule mere fancy, men affjedringen også mere fast – samtidig med at CR-V’en ikke kører så langt på literen.

 

De funktionelle egenskaber er de samme som hos forgængeren med et bagagerum på 589 liter, når bagsæderne anvendes som siddepladser – og den er der masser af. Faktisk er der forbavsende meget benplads bagtil. Lægges bagsæderyglænene ned, øges bagagepladsen til 1648 liter.

 

Den nye dieselmotor

Den nye 160-hestes 1,6 liters diesel supplerer den mindre kraftige 120-hestes diesel og en 155 hestes benzinmotor. Alle tre maskiner opfylder nu den kommende EURO6-b miljønorm. I sammenligning med forgængeren på 2,2 liter har man reduceret den indre friktion i 160-hestes dieselmotoren med 37 procent – hvilket svarer til niveauet for en benzinmotor. Drejningsmomentet topper på 350 Nm.

 

I tekniks forstand er motoren udstyret med en turbolader, der virker på to niveauer. De drives af udstødningsgassen gennem to indsugningsventiler. Højtryksturboladeren tager sig af luftforsyningen til motoren ved lave omdrejninger, mens lavtryks turboladeren klarer forsyningen ved høje motoromdrejningstal. Midtvejs følges de to ad, og bidrager dermed til at accelerationsforløbet bliver glidende og smidigt.

 

Helt nyt 9-trins automatgear

9-trins gearkassen er helt nyudviklet, og set i forhold til konkurrenterne, er det kun ganske få, og i en helt anden prisklasse, der overhovedet tilbyder 9-trins gearkasser.

 

Den udmærker sig bl.a. ved at have et meget lavt førstegear og et meget højt niende gear, hvorved man opnår masser af kræfter ved igangsætning og et meget lavt brændstofforbrug og niveau for motorstøj ved høj fart.

 

Gearkassen er i sig selv en fornøjelse, med hurtige, næsten umærkelige gearskift, som, hvis man selv vil have indflydelse, kan styres ved hjælp af padler bag rattet. Når man ophører med at betjene gearskiftet manuelt går det på få øjeblikke automatisk tilbage i automatik-funktionen. Det fungerer overbevisende.

 

Som et kuriosum vejer den nye 9-trins automatgearkasse 35 kg mindre end det hidtidige 5-trins automatgear. Tilsammen vejer den nye motor og nye automatgearkasse 65 kg mindre end forgængeren.

Læs også: Honda CR-V - køreegenskaber og sikkerhed >>>

 

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 

 

 

Den nye 160-hestes diesel (herover) er sammen med 9-trins automatgearkassen (herunder) 65 kg lettere end forgængeren.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt