| 
							
							Ford prøvekørsler – find dem hér >>>   
							
							First World 
							Test: Ford C-Max >>> 
 
							Ford har i årenes løb haft stor succes med 
							vedvarende fokus på familiebiler. Så stor, at man i 
							Danmark i 2013 og 2014 akkumuleret har haft den 
							bedst sælgende bil i det såkaldte SUV-segment. Ford 
							C Max har tilsammen over de to sidste år ganske 
							enkelt solgt bedre end nogen anden i Danmark. 
							  
							Også den store Ford S-Max hænger godt på. I sagens 
							natur, fordi den prismæssigt ligger noget højere end 
							C-Max, er der ikke solgt så mange S-Max som C-Max, 
							men i forhold til konkurrenterne gør den sig godt. 
							  
							Begge fornys 
							Og ingen af de to multibiler kommer næppe til at 
							gøre det dårligere i de kommende år, for indenfor de 
							kommende måneder fornys de begge, S-Max lidt mere 
							end C-Max. Men fælles for dem begge er, at der skøn 
							forening er lagt rigtig vægt på både design, 
							køredynamik, brændstofeffektivitet, og elektroniske 
							hjælpemidler af alverdens slags. 
							  
							Set over en kam har begge biler fået tilført Fords 
							globale One Ford design, som især har vundet indpas 
							i Fiesta og Fokus modellerne, men også ses i den nye 
							Ford Mondeo. Dvs. fronten er let genkendelig på 
							Fords biler med den sekskantede frontgrill og de 
							fremadstræbende linjer. 
							  
							Skærme stiller krav 
							Men også indvendigt er de begge blevet re-designet, 
							bl.a. fordi det var nødvendigt designmæssigt at 
							muliggøre installation af de store 8” 
							berøringsskærme, hvorfra vitale funktioner i bilen 
							kan styres, herunder det avancerede 
							infotainmentsystem, SYNC, som i sin 2. generation 
							giver endnu flere muligheder end i den første. 
							  
							Ford har i deres opdatering af de to modeller valgt 
							at bibeholde de egenskaber, som de erfaringsmæssigt 
							ved, at kunderne sætter pris på og som eksempelvis 
							har betydet, at størstedelen af de kunder, der har 
							købt den store S-Max har udskiftet den med endnu en. 
							Og vi gætter på at der stadig er en del S-Max 
							købere, der endnu ikke er nået dertil, at bilen skal 
							skiftes ud, for det er kun godt 9 år siden, at den 
							første generation af bilen så dagens lys. 
							  
							Ny og opdateret 
							Mens den nye store S-Max er en helt ny bil, dog 
							baseret på undervognen fra den nye Ford Mondeo, er 
							C-Max ”kun” en opdateret model. Men som Ford har det 
							for vane, er det en kraftigt opdateret bil, der er 
							tale om, væsentligt mere end man f.eks. traditionelt 
							lægger i begrebet facelift. Hjulophængene er ændret, 
							der er kommet nye motorer til, ny teknologi og de 
							nævnte designmæssige ændringer. Men det unikke 
							sædesystem, hvor bageste/midterste sæderække kan 
							forvandles på et utal af måder, har man bibeholdt. 
							  
							Prismæssigt holdes niveauet fra de hidtidige 
							generationer: Den nye Ford C-Max, som introduceres i 
							Danmark sidst i juni måned, koster små 240.000 
							kroner for den billigste variant og den nye Ford 
							S-Max, som kommer til landet lige efter 
							sommerferien, koster fra 445.000 kroner. |