- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra venstre: Den hidtidige Fiat 500 (lanceret 4. juli 2007), den oprindelige Fiat 500 (lanceret 4. juli 1957), og den nye Fiat 500, der havde officiel lanceringsdato 4. juli 2015. Præsentationen fandt sted på toppen af Lingotto bygningen, på den unikke testbane. Læs historien nedenfor.

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Fiat 500

Nænsom og respektfuld fornyelse


Af Søren Clauding – 16. juli 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2014 var det bedste år i den genopståede Fiat 500’s historie. Siden introduktionen af retro-udgaven af den legendariske mikro-familiebil 4. juli 2007, præcis 50 år efter lanceringen af den oprindelige Fiat 500, har den nuttede lille men også moderne bil gået sin sejrsgang over hele kloden. 1,5 millioner eksemplarer er der solgt af den verden over, det foreløbige højdepunkt nåede man altså i 2014. Og nu er en ny Fiat 500 på vej.

 

Der er ikke tale om en revolution, men en i flere henseender tiltrængt fornyelse. Den nye Fiat 500, som blev præsenteret på toppen af den oprindelige Lingotto bilfabrik i Fiat-byen Torino inden de første internationale prøvekørsler fandt sted, er nænsomt redesignet, tro mod både sin oprindelige og sin mere nutidige aner. Klogt, for mon ikke hele salgssuccesen netop ligger i begejstringen hos kunderne for det enestående design… det skal man ikke undsige.

 

Udviklingen presser på

Men den stadige udvikling indenfor bilkonstruktion var så småt begyndt at ændre det lys, hvori man også ser en Fiat 500. For 8 år siden var der ingen, der for alvor havde tænkt på brugen af skærme i bilernes cockpit, endsige det, man kunne bruge dem til. I den hidtidige model havde man indbygget et hul i instrumentpanelet som konsol for en navigator. I 2015 forventes det, at man i hvert fald kan tilkøbe indbygget navigation til enhver ny bil og dertil har man altså behov for en skærm.

 

På samme måde er LED lys så småt ved at være standard i mange biler. Det er væsentlige eksempler på ”must have” i en moderne bil. Og det krævede i Fiat 500 tilfældet så en ombygning – eller et redesign.

 

40 procent er nyt

Det er så præcis hvad man har gjort. Og da man nu var i gang, kunne man jo ligeså godt rette en række andre detaljer til. Faktisk har man gjort det i et sådan omfang, at ikke færre end 1900 af delene i den nye Fiat 500, svarende til 40 procent, er nye – de findes med andre ord ikke mage til i den hidtidige model.

 

Både front og bagparti er redesignet. Fra at være en nuttet bil, med så stort et tryk på ”nuttet”, at den i mange menneskers øjne blev en regulær pigebil, er baby’en nu blevet større. Ikke i fysisk forstand, for dimensionerne er uændrede, undervogn, bagagerum og kabineindretning ligeså.

 

Unisex med bredere appeal

Men se på billederne og oplev en bil, som har fået mere karakter, et skælmsk smil, lidt større bevidsthed – måske især selvbevidsthed. Den er nu en bil, der i højere grad appellerer til begge køn. Fiat kalder den en unisex bil, vi vil påstå, at det da alene gælder målgruppen, for en Fiat 500 kan man billedlig talt tillægge hvilket køn man vil.



Ligesom fronten er shinet op, er bagpartiet det også. LED teknologien har givet designerne frihed til at lave næsten trapez-formede baglygter med karrosserifarven elegant indkapslet i ”lygte-ringen”. I øvrigt har man fortil gjort noget lignende omkring tågelygterne, der har de vandretliggende halvmåner, som man genkender i Fiat 500 logoet, som et karakteristisk element i bilens lys-signatur.

 

Centerskærm

I kabinen er rat og instrumentpanel blevet fornyet, ikke mindst så man har kunnet indbygge skærmelementet. Der er ikke tale om en stor, dominerende skærm – det ville også være skæmmende for bilens identitet – men en 5” skærm i de mindre udstyrs varianter og en 7” skærm i topmodellen – som kan klare alle normale skærmfunktioner, der som hos konkurrenterne har flere funktioner jo højere udstyrsversion, der er tale om.


 


Den nye Fiat 500 lander på de danske landeveje til september og vil prismæssigt ikke være væsensforskellig fra den hidtidige model. Priserne er godt nok ikke fastlagt endnu, men den hidtidige model kan fås for 120.000 kroner med basisudstyr og 60-hestes benzinmotor. Det forventer vi også bliver indstigningsprisen for den nye 500.


Andre Fiat prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Kører som den plejer – købes på designet >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Torinos gader i den nye Fiat 500.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Fiat 500 blev præsenteret på den legendariske testbane på toppen af Lingotto-bygningen.


Lingotto fabrikken:

I 1923 åbnede Fiats helt unikke bilfabrik, Lingotto bygningen, i Torino. Hér havde man etableret et samlebånd, hvor bilerne blev bygget i 5 etager, hvorpå de kunne køre en rundtur på den over 1 kilometer lange testbane på taget af fabrikken. Banen havde stejlkurver i hver ende og en snegleformet kørebane i hver ende af bygningen gjorde det muligt at køre bilerne op og ned fra taget. Ialt 80 forskellige Fiat modeller blev produceret på fabrikken, herunder Fiat Topolino og Fiat 500, inden den blev erstattet af et nyere og mere moderne anlæg og derfor lukkede i 1982. I dag er der indrettet indkøbscenter på 1. etage og bygningen indeholder desuden et kongrescenter, en række kontorer og et hotel. Testbanen er genetableret, men normalt er der ikke adgang dertil. Den snegleformede kørebane i bygningens nordlige ende kan man imidlertid trave op og nedad ligeså meget man gider.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt