| 
							2014 var det bedste år i den genopståede Fiat 500’s 
							historie. Siden introduktionen af retro-udgaven af 
							den legendariske mikro-familiebil 4. juli 2007, 
							præcis 50 år efter lanceringen af den oprindelige 
							Fiat 500, har den nuttede lille men også moderne bil 
							gået sin sejrsgang over hele kloden. 1,5 millioner 
							eksemplarer er der solgt af den verden over, det 
							foreløbige højdepunkt nåede man altså i 2014. Og nu 
							er en ny Fiat 500 på vej. 
							  
							Der er ikke tale om en revolution, men en i flere 
							henseender tiltrængt fornyelse. Den nye Fiat 500, 
							som blev præsenteret på toppen af den oprindelige 
							Lingotto bilfabrik i Fiat-byen Torino inden de 
							første internationale prøvekørsler fandt sted, er 
							nænsomt redesignet, tro mod både sin oprindelige og 
							sin mere nutidige aner. Klogt, for mon ikke hele 
							salgssuccesen netop ligger i begejstringen hos 
							kunderne for det enestående design… det skal man 
							ikke undsige. 
							  
							Udviklingen presser på 
							Men den stadige udvikling indenfor bilkonstruktion 
							var så småt begyndt at ændre det lys, hvori man også 
							ser en Fiat 500. For 8 år siden var der ingen, der 
							for alvor havde tænkt på brugen af skærme i bilernes 
							cockpit, endsige det, man kunne bruge dem til. I den 
							hidtidige model havde man indbygget et hul i 
							instrumentpanelet som konsol for en navigator. I 
							2015 forventes det, at man i hvert fald kan tilkøbe 
							indbygget navigation til enhver ny bil og dertil har 
							man altså behov for en skærm.   
							På samme måde er LED lys så småt ved at være 
							standard i mange biler. Det er væsentlige eksempler 
							på ”must have” i en moderne bil. Og det krævede i 
							Fiat 500 tilfældet så en ombygning – eller et 
							redesign. 
							  
							40 procent er nyt 
							Det er så præcis hvad man har gjort. Og da man nu 
							var i gang, kunne man jo ligeså godt rette en række 
							andre detaljer til. Faktisk har man gjort det i et 
							sådan omfang, at ikke færre end 1900 af delene i den 
							nye Fiat 500, svarende til 40 procent, er nye – de 
							findes med andre ord ikke mage til i den hidtidige 
							model. 
							  
							Både front og bagparti er redesignet. Fra at være en 
							nuttet bil, med så stort et tryk på ”nuttet”, at den 
							i mange menneskers øjne blev en regulær pigebil, er 
							baby’en nu blevet større. Ikke i fysisk forstand, 
							for dimensionerne er uændrede, undervogn, bagagerum 
							og kabineindretning ligeså.   
							Unisex med bredere appeal 
							Men se på billederne og oplev en bil, som har fået 
							mere karakter, et skælmsk smil, lidt større 
							bevidsthed – måske især selvbevidsthed. Den er nu en 
							bil, der i højere grad appellerer til begge køn. 
							Fiat kalder den en unisex bil, vi vil påstå, at det 
							da alene gælder målgruppen, for en Fiat 500 kan man 
							billedlig talt tillægge hvilket køn man vil. 
 
							
							 
 
							Ligesom fronten er shinet op, er bagpartiet det 
							også. LED teknologien har givet designerne frihed 
							til at lave næsten trapez-formede baglygter med 
							karrosserifarven elegant indkapslet i ”lygte-ringen”. 
							I øvrigt har man fortil gjort noget lignende omkring 
							tågelygterne, der har de vandretliggende halvmåner, 
							som man genkender i Fiat 500 logoet, som et 
							karakteristisk element i bilens lys-signatur. 
							  
							Centerskærm 
							I kabinen er rat og instrumentpanel blevet fornyet, 
							ikke mindst så man har kunnet indbygge 
							skærmelementet. Der er ikke tale om en stor, 
							dominerende skærm – det ville også være skæmmende 
							for bilens identitet – men en 5” skærm i de mindre 
							udstyrs varianter og en 7” skærm i topmodellen – som 
							kan klare alle normale skærmfunktioner, der som hos 
							konkurrenterne har flere funktioner jo højere 
							udstyrsversion, der er tale om. 
 
							
							   
							
							 
 
							Den nye Fiat 500 lander på de danske landeveje til 
							september og vil prismæssigt ikke være 
							væsensforskellig fra den hidtidige model. Priserne 
							er godt nok ikke fastlagt endnu, men den hidtidige 
							model kan fås for 120.000 kroner med basisudstyr og 
							60-hestes benzinmotor. Det forventer vi også bliver 
							indstigningsprisen for den nye 500. 
 
							
							 |