| 
							 
							
							
							
							  
							Toyota Aygo i Motorradioen Del 1 
							
							  
							
							
							
							
							  
							Toyota Aygo i Motorradioen Del 2 
							 
							
							Ambitionerne fejler ingenting, men Toyota har også 
							noget at have dem I, når fabrikken bringer deres 
							anpart i det fransk/japanske småbils-samarbejde ud 
							på de europæiske markeder i den kommende tid. Den 
							helt nye Toyota Aygo, hvis franske sidestykker er 
							Citroën C1 og Peugeot 108, er både frisk, moderne og 
							endnu mere tidsrigtig end forgængeren. Samtidig har 
							Toyota den unikke fordel, at kunderne bliver 
							hængende: Én gang Toyota altid Toyota. 
							
							  
							
							Siden årsskiftet har verdens største bilfabrik øget 
							deres salg på det fortsat noget vigende europæiske 
							bilmarked med ikke mindre end 10 procent, 
							sammenlignet med samme periode i fjor. Alene den 
							hidtidige Aygo er der blevet købt 30.000 stykker af. 
							Men det skal da også tilføjes, at Toyota har været 
							særdeles aktive på prisen og at 3 års garanti i 
							Danmark også er noget, der trækker købere til – især 
							når det er almindelig kendt, at en Toyota ”aldrig 
							går i stykker”. 
							
							  
							
							Den første generation Toyota Aygo blev lanceret i 
							2005 og den var udviklet i et tæt samarbejde med de 
							to franske kolleger. Det er den nye som nævnt også, 
							men som det vil fremgå, når vi vender tilbage til de 
							to andre i den kommende tid, er bilerne ret 
							forskellige i deres udtryk. 
							
							  
							
							Ens men endda forskellige 
							
							Det har naturligvis at gøre med, at fabrikkerne 
							forsøger at adskille bilerne fra hverandre. 
							Forhandlernettet er dog også forskelligt, 
							købs betingelserne er ligeså, udstyrs- og 
							prisniveauer adskiller dem fra hverandre, men inden 
							man i øvrigt undrer sig for meget over, hvorfor der 
							er bygget tre biler, der i grundlæggende teknisk 
							forstand er ens, skal man forstå, at uden 
							samarbejdet var der formentlig aldrig kommet en 
							lille Toyota, Peugeot og Citroën til verden. Og alle 
							tre fabrikker har interesse i at have en model til 
							netop deres kundegruppe. Og det har kunderne 
							øjensynlig også. 
							
							  
							
							Definitionen af kundegrupper indgår imidlertid ikke 
							(officielt, i hvert fald) i samarbejdsaftalen, og vi 
							kan så konstatere, Toyota i hvert fald har 
							ambitioner om, at det er flere end de hidtidige 
							kunder, der skal anskaffe en ny Aygo. Om man så vil 
							gå på strandhugst hos kollegerne eller sigter mod 
							f.eks. trillingerne fra VW-koncernen eller 
							tvillingerne fra Hyundai/KIA melder historien ikke 
							noget om. 
							
							  
							
							Kundeloyalitet giver nye muligheder 
							
							Da man lancerede den hidtidige i 2005 var formålet 
							at tiltrække unge købere, der hovedsageligt boede i 
							byerne, og så ville man da også gerne bringe lidt 
							flere følelser ind i bilkøbet. 
							
							  
							
							Men fordi den såkaldte kundeloyalitet er så stor, 
							når det gælder Toyota (Aygo kunde-loyaliteten er 
							omkring 60 procent over de sidste fem år, mens den 
							er omkring 45 procent i gennemsnit i 
							småbilssegmentet) tror man på, at man kan udvide 
							kundegruppen. Det ER ambitiøst, ikke mindst fordi 
							der siden lanceringen af 1. generation af Aygo er 
							kommet dobbelt så mange konkurrenter på markedet i 
							småbilsklassen. 
							
							  
							
							Den legesyge bil 
							
							Under overskriften ”den legesyge bil” er det 
							hensigten, udover alle de, der i forvejen er blevet 
							tilfredse med deres køb, at tiltrække en ny type af 
							kunder, der har en anderledes kommunikationsform. 
							Det er mennesker, som Toyota bl.a. mener at kunne nå 
							via de sociale medier. Idéen er, at Toyota Aygo ikke 
							bare skal være sjov at se på, sjov at køre men også 
							sjov at eje. 
							
							  
							
							Hvad det sidste angår, opererer man med de samme 
							mekanismer, der får folk i den anden ende af 
							prisskalaen til at købe en eksklusiv bil, fordi man 
							gerne vil eje en sådan og sende de rette signaler 
							til omverdenen. Man skal have det sjovt med at eje 
							en Toyota Aygo, naturligvis også fordi omverdenen 
							synes, at det er sjovt at man har sådan en… 
							
							  
							
							Og hvad har man så gjort, for at komme derhen? 
							
							  
							
							Kriterier 
							
							For det første har man opstillet kriterier, som er 
							basale for alle tre biler i udviklingssamarbejdet: 
							Et kompakt design, en god brændstoføkonomi, sprøde 
							køreegenskaber og stor manøvredygtighed. Sådan var 
							forgængeren også, og de egenskaber skulle 
							fastholdes. 
							
							  
							
							Men hvad angår designet, miljøhensynet og køreglæden 
							skulle Aygo op på et højere niveau. Samtidig ville 
							man indbygge såvel muligheden for at forbinde bilen 
							til omverdenen og samtidig friheden til individuelt 
							at skabe sit eget køretøj. 
							
							  
							
							Hvad det første angår, har man bibeholdt de samme 
							mål som forgængeren – sådan i det store hele. Den er 
							et par cm længere men også en smule lavere. 
							Alligevel har man kunnet øge rummeligheden. 
							
							  
							
							Æg, der brister 
							
							Brændstoføkonomien vender vi tilbage til, 
							køreegenskaberne ligeså, for designet er helt klart 
							det vigtigste element. Den er filosofisk baseret på 
							en kendt japanske tegneserie-helt, Astroboy, som er 
							en robot, der bevæger sig på en yderst menneskelig 
							måde. Man forestiller sig et æg, der brister, når 
							kyllingen skal ud, altså en stiv ydre struktur og et 
							blødt indre. Den ydre struktur brister, på grund af 
							det indre pres, og så skabes det karakteristiske X 
							på fronten, som svarer til brudlinjerne, når skallen 
							brister. 
							
							  
							
							På samme måde som man kan vælge cover til sin 
							smartphone, kan man også vælge farver på krydset og 
							flere andre tilhørende elementer, og man kan 
							udskifte dem, ligesom man kan udskifte coveret på 
							sin mobiltelefon. 
							 
							
							Toyota Aygo: Teknik og køreegenskaber – læs mere >>> 
							 |