- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Peugeot 108

Byernes bybil på bytur


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 108 i Motorradioen Del 1

 

Peugeot 108 i Motorradioen Del 2


En Peugeot 108 kører naturligvis fuldstændig som kollegerne i udviklingssamarbejdet fra søsterfirmaet Citroën og japanske Toyota. Dvs. affjedringen er afstemt til komfortabel kørsel ved byhastighed, og den klarer sig også udmærket ved landevejs- og motorvejskørsel. Hillstart-assist er i øvrigt standard på alle 108’ere. Ganske praktisk i Paris, som mange steder er temmelig kuperet.

 

De første prøvekørsler 108 gav os bl.a. mulighed for at afprøve to vigtige egenskaber, som tilbydes den nye 108: PSA-koncernens MirrorLink og det smarte kanvastag, der på det nærmeste omdanner bilen til en cabriolet. Nå, ja, ikke helt, men netop ved bykørsel er det største handikap ved at køre i helt åben bil, støjen udefra.

 

Kanvastaget: Stor fleksibilitet

Kanvastaget er helt elektrisk betjent og kan betjenes ved hastigheder helt op til 120 km/t. Det gør det muligt at åbne det og lukke det igen, hvis det f.eks. begynder at regne, men også hvis solen på grund af at man skifter kørselsretning, begynder at genere. Kanvastaget optager hele tagkonstruktionen med åbnings-dimensionerne 80 X 76 cm og giver et fabelagtigt lysindfald såvel som en god ventilation. Også lyden holdes på en vis afstand og når man vælger at lukke det, er det næsten som at køre i en bil med fast tag. Lydisoleringen er forbavsende god.


 


Fleksibiliteten med taget er også vigtig, hvis man vælger at benytte 7” berøringsskærmen i midterkonsollen, for med for stærkt lys i kabinen er den vanskelig at læse. Og forbindelsen til brugerens smartphone er en glimrende idé.

 

Skærm afbildning

Forbindelsen finder sted ved hjælp af en ledning , hvis an vil have screen-mirroring – Bluetooth kan altså ikke anvendes. Tilkoblingen sker hurtigt og derefter har man telefonens skærmbillede projekteret op på 108’erens skærm. Funktionerne betjenes siden som på smart-telefonen selv. Dvs. man har alle telefonens faciliteter til rådighed og betjener dem på den typisk langt større fastmonterede skærm.

 

Der er en stor sikkerhedsfaktor og i øvrigt en bekvem måde at anvende sin telefon på. Vi anvendte Google maps, det fungerede udmærket, om end man ikke har helt samme funktionalitet som i en almindelig navigator. Men man kan lagt henad vejen klare sig dermed og derved spare yderligere et instrument i bilen.


 

 

 

Læs også: Byernes bybil >>>



Hurtige Fakta om Peugeot 108:

Introduktion i Danmark: juni 2014.

 

Motorer:

1,0 VTi, manuelt gear: 3 cyl. benzin. 1,0 ltr. 69 hk, 96 Nm/4300 omdr./min. Topfart: 157 km/t. 0-100 km/t: 14,6 sek. 24,4 km/l.

1,0 e-VTi, manuelt gear, stop/start: 3 cyl. benzin. 1,0 ltr. 69 hk, 96 Nm/4300 omdr./min. Topfart: 157 km/t. 0-100 km/t: 14,6 sek. 26,3 km/l.

1,0 VTi, ESG (aut. manuelt gear): 3 cyl. benzin. 1,0 ltr. 69 hk, 96 Nm/4300 omdr./min. Topfart: 157 km/t. 0-100 km/t: 14,6 sek. 23,8 km/l.

1,2 VTi:, manuelt gear: 3 cyl. benzin. 1,2 ltr. 82 hk, 116 Nm/2750 omdr./min. Topfart: 170 km/t. 0-100 km/t: 11,0 sek. 23,3 km/l.

Bemærk: Peugeot angiver en effekt på 69 hk for 1,0 VTi, Citroën angiver effekten som 68 hk. Det er samme motor og der er formentlig tale om afrundingsforskelle.

 

Dimensioner:

Længde: 3,46 m.

Højde: 1,46/1,48 m (/med foldetag).

Bagagerumskapacitet: 196-780 ltr.

Egenvægt u/fører: 900 kg.

Anhængervægt: 720 kg (825 med diesel).

 

Priseksempler:

Peugeot 108 1,0i VTi 69 hk 3d Access: kr. 79.990.

Peugeot 108 1,0i e-VTi 69 hk 5d Access: kr. 90.990.

Peugeot 108 1,2i e-VTI 82 hk 5d Active: kr. 109.990.

Peugeot 108 1,0i e-VTi 69 hk 3d Active TOP!: kr. 112.990.

Peugeot 108 1,0i e-VTi 69 hk ETG 5d Active: kr. 108.990.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt