- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel Corsa

I en klasse for sig


Af Søren Clauding – 28. oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den hidtidige Opel Corsa var og er stadig en udmærket bil. Og den nye er naturligt nok endnu bedre. I kategorien for de næstmindste biler, det man omtaler som B-segmentet, er den nye Opel Corsa i en klasse for sig. Den er nemlig utrolig vellykket.

 

Man kan diskutere pladsforhold, for de findes bedre i B-segmentet (men ikke nødvendigvis til de 120.000 kroner, der er ”indstigningsprisen” for den nye Corsa, når den lanceres i Danmark først i det nye år). Men Opel har et ønske om effektivt at gøre op med det lidt bedagede ry for at bygge biler, der så kedelige ud. Det kommer nemt til at gå ud over pladsforholdene – men galt er det dog ikke, skal vi skynde os at tilføje (280 liter regulær bagageplads i en 4,02 meter lang bil er OK)…


 

Under bagagerumsbunden finder man plads til et reservehjul eller hvad man nu ellers kunen finde på at lægge derned.


Førerposition

Det er da også lang tid siden, at Opel har bygget den sidste kedelige bil, for selv den hidtidige, den 4. generation af den kompakte tysker, kørte – og kører fortsat – udmærket. Med den nye Corsa løfter Opel sig i førerposition. Lidt afhængig af hvordan man prioriteter, er den nye Opel Corsa den bedst kørende bil i sin klasse.

 

Det siger ikke så lidt, for dér er konkurrencen hård. Men Opel har også arbejdet målrettet på, at forene det sportslige design med mindst ligeså gode køreegenskaber. Man har anvendt store dele af de hidtidige hjulophæng, men har rettet det ind i snart sagt enhver henseende. Undervognen er blevet optimeret, ikke bare med henblik på bedre vejgreb og mere præcis styring, men også for at sikre en større affjedringskomfort – to normalt uforenelige egenskaber.

 

Fremragende køreegenskaber

De første internationale prøvekørsler fandt sted i Taunus bjergene nordvest for Frankfurt am Main – og naturligvis i selve byen. Den hurtige karakteristik af Corsaens køreegenskaber er: Den styrer yderst præcist, er helt i balance og er meget stabil ved de op til 180 km/t, vi fik prøvet bilen under. Den er neutral gennem kurverne og håndterer både større og mindre ujævnheder forbilledligt. Dermed forener den høj kørekomfort med en dynamisk oplevelse.

 

De biler, der var til rådighed ved prøvekørslen, var alle udrustet med 17” fælge og 45 procent lavprofildæk – selv den dækmontering var ikke nok til at forstyrre affjedringskomforten. Det blev yderligere underbygget af, at vi havde lejlighed til lidt på forskud, et par dage inden prøvekørslerne i Tyskland, at køre nogle få omgange på FDM Jyllandsringen i forbindelse med forberedelserne til kåringen af Årets Bil i Danmark (Corsa er ikke uventet nomineret og er en af vores absolutte spidskandidater til den hædersbevisning). Køreoplevelsen på den fugtige Jyllandsring blev bekræftet på de tørre og hurtige autobahns og de snoede veje i Taunusbjergene.



Nyt styretøj

Opel har desuden udviklet et helt nyt styretøj, som underbygger bilens køreegenskaber. Man har suppleret det med en hastighedsafhæng servostyring og en særlig city-indstilling, hvor servostyringen er meget lettere – uden at man derved mister fornemmelsen af vejgrebet, hvad der ellers let kan blive konsekvensen. Det er set hos andre, der har gjort noget lignende.

 

Samtidig er støjniveauet ganske lavt, klasse og størrelse taget i betragtning. Støj fra hjulophæng, affjedring og vind mærker man meget lidt til.

 

Maskinkraften

I Frankfurt og omegn kunne man prøve mellem den nye 3-cylindrede 1-liters 115-hestes turbobenzinmotor og en kraftigt moderniseret 1,4 liters 4-cylindret 100-hestes turbobenziner.

 

1-liters turbomotoren på 115 hk.


Vores hjerte banker ubetinget mest for den lidt kraftigere 3-cylindrede maskine. Opel er nemlig lykkedes med næsten at få elimineret den typiske vibration og tilhørende lidt pludrende lyd fra en 3-cylindret motor. Man har bl.a. monteret en balanceaksel, der roterer modsat krumtapakslens omdrejningsretning og løber i oliesumpen, og det virker helt optimalt.

 

Naturligvis er den 4-cylindrede motor hvad vibrationer angår en smule bedre, men i sammenligning med førnævnte er den langt kedeligere, selvom den også har turbolader.

 

EURO6

Alle benzinmotorerne opfylder EURO6 normen for udslip af skadelige stoffer og er dermed fremtidssikrede. Opel har desuden to 1,3 liters 4-cylindrede dieselmotorer på programmet, der også opfylder EURO6.

 

Brændstoføkonomien har man fået godt styr på: 20,4 km/l for den kraftige 115-hestes benziner, 19,2 km/l for den 4-cylindrede 100-hestes motor og 23,3 km/l for udgaven med 3-cylindret 90-hestes benzinmotor – som vi dog ikke endnu har haft mulighed for at prøve.


 

5 generationer Opel Corsa produceret over 32 år.

Opel Corsa First Test i Motorradioen Del 1

 

Opel Corsa First Test i Motorradioen Del 2


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Læs også: Opel Corsa – Opels vigtigste >>>

 

Andre Opel prøvekørsler – find dem her >>>


Klik på billedet og tag med på en af de første køreture i den nye Opel Corsa (og smil over udtalelse om, at se gennem forruden, når man kører bil i Frankfurt – hmm, når der produceres ”LIVE” video, sker den slags fortalelser, men meningen slipper vel igennem…).

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>



Hurtige fakta om den nye Opel Corsa:


Introduktion i Danmark: januar 2015

 

Cirkapris-eksempler

(de nævnte varianter har alle benzinmotor):

3 døre, Essentia, 1,4 75 hk, 5 M/T: kr. 120.000.

3 døre, Enjoy, 1,4 75 hk, 5 M/T: kr. 140.000.

5 døre, Enjoy, 1,4 90 hk, 5 M/T: kr. 150.000.

5 døre, Enjoy, 1,0T 90 hk, 6 M/T: kr. 160.000.

5 døre, Cosmo, 1,0T 90 hk, 6 M/T: kr. 180.000.

5 døre, Sport, 1,0T 115 hk, 6 M/T: kr. 190.000.

 

Præstationer:

3-dørs: Topfart /0-100 km/t, Brændstoføkonomi:

1,4 75 hk: 167 km/t/ 14,0 sek./ 19,2 km/l

1,4 90 hk: 175 km/t/ 13,2 sek./ 20,0 km/l

1,3 CDTI 95 hk: 182 km/t/ 11,9 sek./ 30,3 km/l

1,0 Turbo 90 hk: 180 km/t/ 11,9 sek./ 23,3 km/l

1,0 Turbo 115 hk: 195 km/t/ 10,3 sek./ 20,4 km/l

1,4 Turbo 100 hk: 185 km/t/ 11,0 sek./ 29,2 km/l

 

Standardudstyr:

Essentia: Radio med fire højttalere, el-ruder foran, 14” stålfælge med kapsler, el-justerbare sidespejle, fjernbetjent centrallås, CITY mode styretøj, multijusterbart rat, tre nakkestøtter bag.

 

Enjoy: Essentiaudstyr plus: Læderrat med varme og fjernbetjening af radio, varme i forsæder, aircondition, fartpilot, 15“ stålfælge med kapsler, LED kørelys, læselamper, varme i sidespejle, radio/cd med seks højttalere, regnsensor og lysfølsomt bakspejl,  40/60 splitbagsæde, designdetaljer og indfarvede karrosseridele.

 

Cosmo: Enjoyudstyr plus: 15“ alu-fælge, radio m. 7" touchscreen med Bluetooth og seks højttalere (4 foran og 2 bag) samt navigation via smart phone, xenon forlygter (langt og kort lys samt static cornering light).

 

Sport: Enjoyudstyr plus: 16“ alufælge, radio m. 7" touchscreen med Bluetooth og seks højttalere (4 foran og 2 bag) samt navigation via smart phone, 16” alufælge, sportpedaler i aluminium, sportssæder foran.

 

Priseksempler på ekstraudstyr:

IntelliLink med 7” touch farveskærm til Enjoy: kr. 5000.

Xenon forlygter til Enjoy og Sport: kr. 9000.

Opel Eye front kamera med Lane Departure Warning, Collision Alert, vejskiltegenkendelse: kr. 8000.

17“ alufælge til Sport version: kr. 4000.

Varme i forruden: kr. 3000.

Avanceret parkeringsassistance (parkerer selv) og Side Blind Sport alert kr. 5500.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt