- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Nissan Juke

Nissan Juke i nyt snit


Af Søren Clauding – 10. maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med de første internationale testkørsler af den nye Nissan X-Trail (læs den første prøvekørsel af Nissan X-Trail hér >>>) præsenterede Nissan desuden en faceliftet udgave af Nissan Juke. Bilen er i teknisk forstand kun beskedent anderledes end forgængeren bortset fra et enkelt punkt: Den fra Nissan Qashqai kendte 115-hestes 1,2 liters turbobenzinmotor vil nu også kunne fås i Nissan Juke.

 

Visuelt har Juke fået ændret fronten og bagenden, nye boomerang formede LED-lygter og flere valgmuligheder mht. f.eks. fælge, farver og interiør.

 

Nissan Juke er i øvrigt et skoleeksempel på, at man godt kan lancere en bil, der er markant anderledes end de andre på markedet, uden unikke funktionelle værdier men med en udstråling, som gør den ret enestående.



Salgssucces

Nissan Juke er siden lanceringen for små fire år siden nemlig blevet en salgssucces – oven i købet på et vigende europæisk marked. Den blev på rekordtid den næstmest sælgende Nissan (efter Qashqai) og er i Danmark alene solgt i omkring 2000 eksemplarer. Lige nu er den da også på tilbud til 190.000 kroner og netop fordi der ikke er de helt store forskelle på den nuværende model og den nye, var det måske en overvejelse værd. Hvis ikke man altså ikke har brug for mere plads.

 

Netop bagagerumspladsen var det store ankepunkt ved den første Juke. Modellen har tiltrukket et meget stort publikum, der er gået ned i bilstørrelse og for dem var bagagepladsen den største mangelvare.

 

40 procent mere bagageplads

Det har man i udgaverne med forhjulstræk løst ved at bruge den plads, som egentlig var afsat til et ekstra differentiale nede bagtil. Derved er bagagekapaciteten forøget med hele 40 procent, så det nu er oppe på 354 liter (i forhold til de 207, som var standard i den hidtidige model og fortsat er det på firehjulstrækkeren).



Den nye 1,2 liters benzinmotor kendes som bekendt fra Nissan Qashqai. I den mindre Juke fungerer den ekstra godt og gør det muligt, at køre 17,9 km/l. 0-100 km/t klares på 10,8 sekunder og den er dermed den hurtigste Juke med de små motorer. Den overgås kun af udgaverne med 190 hestes benzinmotor – en maskine, som i øvrigt også har fået en opgradering – den præsterer nu sit maksimale drejningsmoment ved et lavere omdrejningstal.

 

Den nye årgang Nissan Juke introduceres i Danmark i august 2014.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt