- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive – Hyundai i20

Ærlig kompaktbil med ungdommelig appeal


Af Søren Clauding – 19. november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også:

Hyundai i20 - Smart og velkørende >


Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >


Hyundai har fået godt greb om både det danske og det europæiske peronbilmarked. Den koreanske bilproducent er blandt de få, der har fremgang i Europa og med den nye Hyundai i20 sigter koreanerne målrettet på, også at appellere til de yngre kundegrupper. De ser det som vejen til yderligere ekspansion.

 

Det er næsten ikke til at tro det, men det er kun 12 år siden den første kompakte Hyundai i det såkaldte B-segment blev lanceret i Europa. Det var Hyundai Getz, en bil som ikke lige præcis var på forkant af udviklingen. Siden kom så Hyundai i20 i 2008 og det var det, der skulle til for at skabe succesen.

 

Finanskrisen

At lancere en ny bil midt i finanskrisen er ikke den enkleste sag i verden. Men satsning på ”meget bil for pengene” og ”tryghedsgaranti” i form af en af de mest attraktive garantiordninger på markedet (5 års ubegrænset garanti) var kimen til succes. Stille og roligt er salget steget fra 60.000 i20’ere i 2009 til 81.000 i 2013. På grund af det faldende totalsalg er markedsandelen blevet fordoblet i perioden. Hyundai sidder nu på 2,9 procent af markedet for de ”ikke allermindste biler”.

 

Det tal er måske beskedent i størrelse, men konkurrencen er også hård i den bilkategori. Ikke desto mindre forventer Hyundai, at forøge salget og markedsandelen i de kommende år. Det lyder som en lukrativ filosofi, for det forventes også, at B-segmentet stiger i perioden. Allerede i det kommende år regner man med at sælge 100.000 i20’ere.

 

Mulighederne skulle bestemt være der, også fordi, at i sammenligning med markedet som helhed, udgør B-segmentet 22 procent af det samlede salg af personbiler i Europa. I Hyundais portefølje udgør i20 kun 19 procent. Basis for at rykke på den balance er derfor statistisk til stede.

 

Stærkt forbedret

Og det skal såmænd nok lykkes, for den nye Hyundai i20 er i forhold til forgængeren stærkt forbedret. Dermed er grundlaget der at fastholde de eksisterende kunder rigtig godt. Og nye skal nok komme til. Ikke mindst fordi Hyundai har truffet nogle radikale valg i designet af den nye bil.

 

Eksempelvis har man som udgangspunkt fravalgt, at installere en af de meget populære betjeningsskærme i midterkonsollen. Den kan tilkøbe i forbindelse med navigation, men er der ellers ikke.



Det skyldes, oplyste Hyundais produktfolk i forbindelse med de første internationale testkørsler på vejene i og omkring Malaga i Spanien, at undersøgelser blandt de yngre kundegrupper har vist, at de ikke efterspørger sådanne løsninger. Yngre mennesker anvender deres velkendte smart-telefoner og ønsker også at bruge den ubesværet i bilen.

 

Smartphones er løsningen

Derfor leveres Hyundai i20 med mulighed for fastmontering af diverse smarttelefoner over instrumentpanelet. Godt nok en smule udenfor fysisk rækkevidde, men så har man i hvert fald et univers, man kender, og prisen for navigation er formentlig langt billigere end hvad der tilbydes af fastmonterede løsninger.



Den nye Hyundai introduceres rundt om i Europa i løbet af de kommende måneder og i marts 2015 kommer turen så til Danmark.

Link til importøren

Hyundai i20 i Motorradioen Del 1 >>>

 

Hyundai i20 i Motorradioen Del 2 >>>


Klik på billedet og tag med på den første prøvekørsel i den nye Hyundai i20 på snoede veje nord for Malaga i Spanien.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt