- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Mustang 5,0.

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremierer i Genève 2014:

Ford Focus, Ford Mustang, Ford Edge Concept


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er Ford premierer for enhver smag på årets motorshow i Genève. Mest iøjefaldende er den nye Ford Mustang, men vigtigst er verdenspremieren på den nye generation Ford Focus. På udstillingen har man også en ny konceptbil, Ford Edge og en C-Max, der kører på solenergi.

 

Sløret blev løftet for den nye ikoniske Ford Mustang allerede aftenen inden den officielle presseåbning af motorshowet. En usædvanlig vellykket genoplivning af tidligere tiders storhed og en værdi afløser for retro-Mustangen, der har været på markedet gennem en årrække.

 

Miljøkræfter eller amerikaner-power

Den nye Ford Mustang kommer til Europa næste år, både med mulighed for en 2,3 liters EcoBoost benzinmotor under hjelmen eller alternativt en rigtig 5-liters amerikaner V8’er, der kræver amerikanske benzinpriser for at økonomien holder.



Mustangen er først og fremmest en bil med høj signalværdi, men den nye generation er ikke uden evner udi det teknologiske. Den indeholder eksempelvis infotainmentsystemet SYNC 2, og der er mulighed individuelt at indstille styretøj, motorrespons, gearkasse og ESC-systemet.



Ford Edge

Konceptbilen Ford Edge, er Fords fremtidsbud på en ny, stor og stilfuld SUV, som byder på en række avancerede, nye teknologier som for eksempel fjernbetjent parkering og en prototype af et helt nyt anti-kollisions-system.


Ford Edge Concept


Ny generation Ford Focus

Hvad den nye Ford Focus angår, har den fået et skarpere ydre design og et helt nyt og mere logisk kabinedesign, og der bydes på nye teknologier som for eksempel Perpendicular Parking – et automatisk parkeringssystem, der gør det muligt at bakke ind på en ledig plads mellem to biler – uden at bruge rattet.

 

For første gang er der også mulighed for at vælge Fords Distance Alert System, så man kan vælge en sikkerhedsafstand til forankørende biler.

 

Ford har også forbedret deres Active City Stop system, som automatisk aktiverer bremserne ved fare for en kollision i tæt bytrafik. Nu virker systemet ved hastigheder på helt op til 50 km/t. Oven i dette har Ford udviklet et anti-kollisions-system til højere hastigheder – Autonomous Emergency Braking – som hjælper til at advare om kollisionsfare og om nødvendigt aktiverer bremserne automatisk ved motorvejshastigheder.

 

Den nye Focus er også den første europæiske Ford-model med SYNC 2 – anden generation af Fords infotainment-system. En nyudviklet otte tommer berøringsskærm i høj opløsning gør det, sammen med systemets stemmestyring, nemt at styre musik, navigation, klimaanlæg og kompatible digitale enheder som for eksempel mobiltelefoner.

 

Motorprogrammet er blevet udvidet med to nyudviklede motorer – en 1,5 liters EcoBoost benzinmotor og en 1,5 liters TDCi dieselmotor, ligesom der også vil være mulighed for at vælge Focus med en specialkalibreret udgave af Fords 1,0 EcoBoost benzinmotor.

Førerpladsen i Ford  Mustang

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt