- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Peugeot 308

Gennemgribende fornyet


Af Søren Clauding – 27. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en helt ny og gennemgribende 308 er Peugeot tilbage i kampen om kunderne i den kompakte mellemklasse. Først i november introduceres den nye 308 til en indstigningspris på 200.000 kroner og er dermed prismæssigt helt på niveau med de stærkeste af konkurrenterne.

 

Den nye 308 er trods uændret navn helt ny. Nyt er det også, at den hedder 308 ligesom forgængeren, for, forklarer man hos Peugeot i forbindelse med præsentationen, som meget apropos fandt sted på fabrikken i Sochaux i Alsace:

 

”Vi har besluttet at standse nummersystemet med ”8”. For det første har linjen ikke været fulgt helt konsekvent, og faktisk har vi tidligere haft en 309 på programmet (for et halvt hundrede år siden). For det andet er det vigtigt, at fastholde en identitet, f.eks. har Volkswagen i flere årtier haft en Golf – de har ikke ændret navn på den. For det tredje er det vigtigste verdensmarked netop nu det kinesiske, og her er ”8” et lykketal med særlig betydning”, lød det fra Peugeots talsmand.

 

Helt ny bil

Så den nye 300-serie bil fra Peugeot hedder ganske enkelt 308, præcis som forgængeren. Men det er også det eneste, den har til fælles. Den nye bil er en smule kortere, noget lavere, langt lettere, mere rummelig, mere brændstoføkonomisk, mindre forurenende, kvalitetsmæssigt bedre og frem for alt ser den bedre ud, mere moderne, frækkere, elegantere og sidst, men ikke mindst kører den også bedre.

 

Det, Peugeot har gjort, er bl.a., at introducere en ny teknisk platform, altså den del af en bil, som omfatter undervognen, herunder hjulophæng, geometri, den samlede basiskonstruktion. Den nye platform er lettere end forgængeren. Her spares der omkring 70 kg. Yderligere 27 kg er sparet ved at anvende andre og mere innovative materialer, 12 kg kan direkte relateres til den reducerede dimensioner og på en lang række detaljer er der yderligere hentet vægt ind, så totalen rammer 140 kg.

 

Aerodynamisk

Vægtbesparelse giver forbedrede præstationstal, men også aerodynamikken er optimeret gennem et nyt design. Man har opnået en luftmodstandskoefficient på 0,28, som er et glimrende tal, taget i betragtning, at Peugeot har fastholdt idéen med tophængslet bagklap, som er det, kunderne mest efterspørger, og et kabinedesign, hvor rummeligheden også har høj prioritet.

 

Hvad kabinedesignet angår, er også det fuldstændigt opdateret. Cockpittet er helt anderledes, skabt i samme stil som 208, der kom på markedet sidste forår, med et lille rat, hvor man ser henover ratkransen på speedometer og omdrejningstæller. Viserinstrumenterne samler sig imod hinanden og dermed er omdrejningstælleren omvendt – viseren går mod uret.


 


Berøringsskærm

Styringen af diverse funktioner er, bortset fra i basisudstyrsudgaverne ”Access” i al væsentlighed samlet i en 9,7” berøringsskærm (i Access-udgaverne er knapbetjeningen placeret dér, hvor skærmen er i de øvrige udstyrsversioner).

 

Enkelte knapper er efterladt på centerkonsollen – el-bagrude, recirkulering af kabineluften og volumenkontrollen af radioen – og enkelte funktioner styres fra rattet. Det efterlader et designmæssigt rent, enkelt og ganske moderne udtryk, som bilen absolut har vundet ved.

 

Set i en større sammenhæng skal 308 konkurrere med biler som VW Golf, den nye Mazda 3 og Toyota Auris. Den vil givetvis have let ved at erobre den kategori af kunder, der først og fremmest har brug for en bil til to, en mindre familiebil med et i klassen utrolig stort bagagerum.

 

Stærke og nye motorer

På motorfronten er man stærk allerede fra begyndelsen, men næste forår kommer der en stribe nye og forbrugsoptimerede maskiner, bl.a. en helt ny effektstærk 3-cylindret benzin turbomotor på 110 hhv. 130 hestekræfter og et forbrugstal for begge på imponerende 21,7 km/l benzin. Med de eksisterende velfungerende dieselmotorer kan den nye 308 køre 27 km/l (115 hk) og 72,8 km/l (92 hk).

 

Der er også nye såkaldte BlueHDI dieselmotorer på vej, hvor Peugeot implementerer det såkaldte ADBlue kombineret med en ny partikelfilter teknologi. Der tilsættes et stof, kaldet Infinium, som suger de små partikler i udstødningen til sig og derved bliver de samlet så store, at de ikke kan komme igennem partikelfilteret.

 

ADBlue omdanner nitrogen oxid – forkortet ”NOx” – til vanddamp og kvælstof, det som den luft, vi indånder, væsentligst består af og derved reduceres NOx med op til 90 procent og 99,9 af partiklerne i udstødningen elimineres. Som en bi-effekt forbedres brændstoføkonomien da med 4 procent.


Link til importøren


Det var sådan det hele begyndte: Peugeot 301d fra 1932 på fabrikken i Sochaux.

Læs også: Peugeot 308 - Fokus på køreegenskaber >>>


Den nye Peugeot 308:

Spækket med usynlig kvalitet:

 

Hør interview'et med Peugeots danske Pressechef Hanne Sørensen


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt