- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Peugeot 208 GTi

Forbilledlig sportslig kørekomfort


Af Søren Clauding – 18. april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 208 kører rigtig godt og derved havde designerne det perfekte udgangspunkt for at skabe en endnu bedre GTi-version. Den målsætning er til fulde nået, hvad måske især testen af bilen på temmelig hurtige franske bjergveje bekræftede. I forbindelse med de første internationale testkørsler af 208 GTi havde Peugeot indlagt et stykke vej, udvalgt af den tidligere franske rally-stjerne og VM-rallyvinder Gilles Panizzi. Vejen var blevet afspærret og færdselsloven sat ud af kraft. Til gengæld var der meget hensigtsmæssigt kun én køreretning…



Det afspærrede vejstykke var yderst velvalgt, for ikke bare var svingene hurtige og udfordrende, underlaget var også tilstrækkelig jævnt til at man kunne afprøve bilen balance ved svinghastigheder på 130-140 km/t. Med en forholdsvis kort akselafstand er det lidt at en opgave, at skabe rolige og stabile køreegenskaber – uden at det går ud over kørekomforten. Det er ikke desto mindre, hvad Peugeot har opnået med 208 GTi. Dens styreegenskaber er suveræne og når bilen begynder at skride sker det med en let kontrollerbar firehjulsdrift. Svingegenskaberne er fuldstændig neutrale.

 

I snævre kurver kan man sige det samme, men lige præcis hér ville det have været en ønskedrøm at få spærredifferentiale på de trækkende forhjul. Frakobling af ESP-systemet hjælper lidt, men 208’eren ville givetvis trække endnu bedre ud af kurverne, hvis de to hjul fik lov at arbejde hundred procent.

 

Ikke en rå rallybil

MEN: Nu er det ikke en rå rallybil Peugeot har bygget, men en GTi. Derfor har man ”nøjedes” med at anvende hjulfølerne til med de kolossale forhjulsbremsers hjælp at assistere føreren, så balancen ikke går fløjten, når speederen trædes i bund og det store drejningsmoment får lov til hjælpe de 200 hestekræfter til at nå 100 km/t (fra stilstand) på 6,8 sekunder. Systemet minder om det, andre tillader sig at kalde elektronisk spærredifferentiale, så kommende 208 GTi ejere behøver ikke at sove uroligt om natten med visheden om at de andre har noget, Peugeot’en ikke har. Den har det også – man reklamerer bare ikke med det.

 

Motoren er fremragende. Og undlader man at køre bilen, som den lægger op til, kan man køre 16,9 kilometer på en liter benzin – og der slippes derved kun 139 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer. Motorlyden har man arbejdet med, så lydoplevelsen er anderledes i kabinen end udenfor, til glæde for fører og passagerer – og sikkert også for beboerne i de små franske Alpe-landsbyer, der over et par uger må finde sig i at motorjournalister fra hele verden udfolder sig selv og 208 GTi’en på deres ellers så rolige bjergveje.



Multipurpose affjedring

Og så var der det med kørekomforten. Til trods for 17” hjul og 45 procent lavprofildæk er affjedringskomforten bemærkelsesværdig god. Det er den også set i forhold til, at bilen er markant stivere end f.eks. Peugeot 207 RC, der er en slags forgænger for 208 GTi. Den velafstemte undervogn har den store fordel, at kører man 208 GTi i cruise-tempo, er oplevelsen ganske behagelig. Også lydoplevelsen er moderat. Det understreger bilens alsidighed og praktiske anvendelighed.

 

Når det så er sagt, er en 208 GTi naturligvis 3-dørs og adgangsforholdene til bagsædet er ikke bedre end manglen på benplads deromme bagtil. Så 4 X 180 cm kommer nok til at knibe. Til gengæld kan man udmærket være en almindelig familie med to voksne og et par børn i bilen. Og de vil alle synes, at det er en fed bil (hvis de blot har et par stænk benzin i blodet) – både fordi den kører som den gør, men også fordi den ser godt ud.

 

Man ser rødt overalt

Udvendig er man ikke i tvivl om at det er en GTi – det står flere steder på både siden og bagklappen. Og så er rød en gennemgående farve, uanset hvilken kulør man vælger bilen i. Fortil i den GTi-designede frontgrill sidder en bred bjælke i rødt, bremsekalibrene er røde, man finder rødt i Peugeot navnet både på fronten og bagklappen. Desuden er der masser af krom, firkantede udstødningsrør og en tagspoiler på bagklappen.

 

I kabinen er oplevelsen den samme. Der er røde syninger på læderrattet og gearstangen og i det grå læder, som instrumentpanelet er iklædt. Dørgrebene toner fra sort over i rødt. I øvrigt er det specielle lavt placerede ovale rat med flad bund, som findes i alle 208-varianter, eminent til at underbygge køreoplevelsen. Det er ikke som at køre en formelracerbil, alligevel strejfede tanken og den kom vel ikke af ingenting.

 

Forsæderne er en kombination af nappalæder og mønstret tekstil med dobbeltsyninger og hele kabinen udstråler, at her er der tale om en ikke helt almindelig bil.

 

I teknisk forstand er sporvidden fortil øget med 10 mm og bagtil med 20 mm. Hvad det betyder i praksis, er det ikke til at sige og ikke rigtig til at fornemme, for det var nok mest de brede dæk og den opstrammede, krængningsstabiliserede undervogn, der stod for de gode køreegenskaber, men nu er det sagt.


Læs også: Stærkt gået Peugeot – og også ret ambitiøst >>>


Peugeot 208 GTI test på video

Levende billeder på Motorradioen. De første internationale testkørsler af Peugeot 208 GTI fandt sted i Nice i Sydfrankrig. Claus Møller har kogt radioindslagene sammen og illustreret dem. Brug 5 minutter af din tid, læn dig tilbage i stolen og se video'en på din videoplayer:

First World Testdrive/Video: Peugeot 208 GTI >

Du kan også se video'en på YouTube hér >>>


 


Fakta om Peugeot 208 GTi:


Introduktion i Danmark: Juni 2013

Længde: 3,96 m.

Sporvidde for/bag: 1480/1487 mm.

Bagagekapacitet: 285 ltr.

 

Motor: 1,6 turbobenzin med tobladet turbolader og intercooler. Direkte indsprøjtning, variabelt ventilløft, variabelt knastakselhjul.

 

Præstationer:

0-100 km/t: 6,8 sek.

0-1000 km/t: 26,9 sek.

Tophastighed: 230 km/t.

Benzinøkonomi: 16,9 km/l.

CO2 udledning: 139 g/km.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt