- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selv den lange udgave af Jaguar XJ er forholdsvis let at håndtere, men en ægte "donut" kan lettest udføres i versionerne med baghjulstræk (billedet). Klik på billedet og se det større.


First Test: Jaguar XF AWD og Jaguar XJ AWD

All Wheel Drive forbedre sikkerheden


Af Søren Clauding – februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar har en erklæret målsætning om at udvide modelpaletten i de kommende år. Men lige nu sætter man fokus på firehjulstræk, eller All Wheel Drive, som man har valgt at kalde det.

 

Der er tale om et elektronisk styret firehjulstræk, bl.a. udviklet på grundlag af de erfaringer, koncernen besidder fra Land Rover familieskabet. Der er tale om yderst avancerede systemer, som på basis af hundred målinger i sekundet konstant fordeler de mange motorkræfter til de hjul, der måtte have det bedste vejgreb.

 

Og det sker på en måde, hvor der på den ene side sikres fremdrift og samtidig opnås fuldstændig stabilitet i bilerne, viste de første prøvekørsler på de snedækkede norske vinterveje.

 

Forbedret sikkerhed – hvis man kan styre det

Vi havde lejlighed til at afprøve systemerne og sammenligne med de baghjulstrukne modeller på til anledningen anlagte udfordrende banestrækninger, og resultatet var klart: Jaguar firehjulstrækket er så godt som nogen af konkurrenternes, måske endda bedre, hvad Jaguar-repræsentanterne heller ikke holdt sig tilbage fra at fastslå.

 

Der findes flere indstillingsmuligheder af drivlinen på de firehjulstrukne modeller. For det første kan man vælge en normal eller en sne-indstilling. Sidstnævnte medfører, at kræfterne overføres blødere, ikke mindst i form af en nedsat speederrespons. For det andet kan man vælge en to-trins udfasning af ESC-virkningen.

 

Uden stabilitetsprogram

Slår man de elektroniske stabilitetsprogrammer helt fra, får man det mest ærlige indtryk af kraftoverførslen og den falder på ingen måde igennem. Føreren skal blot arbejde lidt mere for at hindre afkørsel, når man kører med kraftig baghjulsudskridning.



Med en smule øvelse hjælper det avancerede firehjulstræk også til at gøre denne disciplin mere sikker. Men det kræver altså en smule øvelse, og det følger ikke nødvendigvis med, blot fordi man har spenderet 50.000 kroner oven i prisen for at få to ekstra drivaksler.



ESC er sikker

Med fuld ESC-virkning er det ikke sjovt, men sammenkoblingen af firehjulstræk og de elektroniske hjælpemidler øger sikkerheden, fordi mange vanskelige trafiksituationer bedre vil kunne håndteres med denne kombination.

 

Vi kan kun opfordre til, at ethvert salg af Jaguar-biler med AWD inkluderer et køreteknisk kursus. Det er ikke kun underholdende, men også gavnligt for den, der gerne vil hindre at Jaguar’en har buler, når den køres i garage.

Jaguar sætter af >>>



Specifikationer, AWD-modellerne

(ens for begge modeller):


Jaguar XF 3,0 AWD samt Jaguar XJ 3,0 AWD:

0-100 km/t: 6,4 sek.

Topfart: 250 km/t (elektronisk begrænset)

Brændstoføkonomi: 10,2 km/l

CO2: 229 g/km

 

Drivlinen:

3,0 V6 kompressorbenzinmotor:

340 hk/6500 omdr./min.

332 Nm/3500-5000 omdr./min.

8 trins automatgear med individuelt sekventielt gearskift

Stop/start


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt