- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Hyundai i10

Den nye lille Hyundai er stor på den

 – og har noget at have det i


Af Søren Clauding – 17. oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har al mulig grund til at være stolt af den nye lille i10. Bilen, som er designet i Europa, og som sammen med 22 kommende nyintroduktioner i de næste 2-3 år skal løfte den koreanske bilfabriks europæiske markedsandel fra 3,5 til 5 procent, er optimeret ud fra al tænkelig viden og erfaring fra såvel konkurrenterne som Hyundais søstermærke KIA. Resultatet er blevet en velkørende, komfortabel og gennemarbejdet lille bil, der på alle punkter er større end konkurrenterne. Også målt i centimeter.

 

Det eneste svage punkt er motorerne, der godt nok forbrugsmæssigt og funktionsmæssigt er helt på niveau med dagens standarder (enliters benzinmotoren med særlige øko-dæk på kører 23,3 km/l), men måske er knap så spændende og accelerationsstærke som bilens køreegenskaber lægger op til. Så det vil ikke overraske, hvis der dukker ny teknik op indenfor de næste par år – det er dog ikke noget, der blev talt om i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på solskinsøen, Sardinien.

 

Den motormæssige udfordring

Måske var det også bare de mange kurver og stigninger på Sardinien, der snød det første køreindtryk. På plane danske landeveje, hvor Himmelbjerget og Storebæltsbroen er den største højdemæssige udfordring, vil i10’eren sikkert klare sig upåklageligt. Og vil man have flere kræfter end den lille 3-cylindrede 1-liters motor på 66 hestekræfter kan præstere, er den velkendte, men moderniserede 1,25 liters 4-cylindrede maskine en option. En sådan motor tilbyder konkurrenterne som hovedregel ikke og med sine 87 hestekræfter klarer den naturligvis fartforventningerne bedre. 0-100 km/t på 12,3 sekunder er helt i orden.


1-liters motoren på 3 cylindre præsterer 66 hk.

 

1,25 liters motoren leverer 87 hk og en roligere motorgang.


Det mest iøjefaldende ved den nye Hyundai i10 er den nye Hyundai i10… Den ser ikke bare meget bedre ud end forgængeren, den ser ganske enkelt bare godt ud. Hyundais nye designlinje, der også omfatter de andre nye biler, som fabrikken har lanceret i de sidste år, i20, i30 og ikke mindst i40, klæder i10 utrolig godt. På den måde har man skabt en visuel attraktiv og dynamisk og bil, som har givet designerne lov til at optimere interiørdesignet såvel som praktiske funktioner og rummelighed.

 

Mest plads

Hyundai i10 er den mest rummelige bil i A-segmentet, har man regnet sig frem til på fabrikken. Her forklarer man, at i10 ligger på kanten til klassen over (det såkaldte B-segment), men længden på 3,67 meter klassificerer den uomtvisteligt i mini-kategorien. Forklaringen er, at i10 er bredere end de andre. Så meget, at man bag rattet fornemmer, at bilen er større end tallene siger. Den fornemmelse har også meget med kabineindretningen at gøre, og overraskende er det derfor at konstatere, at den nye i10 er 4 cm lavere end den hidtidige. Det har desuden medført, at den nye bil er klassens mest aerodynamiske.

 

I tørre tal disponerer man over 252 bagagerumsliter. Men mere interessant er det, at en i10 altid er 4-dørs og man har rimelig benplads på bagsædet. En af mange og dermed også meget sigende detaljer er, at bagsædepassagererne har god plads til fødderne (som man kan få ind under forsæderne, selv når disse er indstillet i laveste position), til loftet og over skuldrene. Der er oven i købet plads til tre af dem (altså bagsædepassagerer). Det er ikke nødvendigvis tilfældet i A-segment biler. Fortil finder man f.eks. også et stort handskerum, af den slags, der vipper ud, så indholdet ikke havner i skødet på forsædepassageren, når man træder speederen i bund.

 

Kvalitetsindtrykket bilen igennem er højt, et godt materialevalg i kabinen og den højt opslående bagklap er gedigen.

 

Komfortabel affjedring

Hyundai i10 er sat op med høj affjedringskomfort som målsætning. Det er lykkedes, den er yderst komfortabelt affjedret og samtidig meget lydløs. Uanset motorvalg er støjniveauet lavt og kun forplantningen af mindre ujævnheder fra kørebanen op igennem hjulophængene giver lidt lyd fra sig. Man kunne frygte, at den komfortable affjedring vil dræbe bilens styrepræcision, men det er ikke tilfældet. I10 er ikke skabt til sportslig kørsel, det skal man have i erindring, men det er ikke det samme som, at den er kedsommelig at køre.

 

Den elektriske servostyring, som hen ad vejen har været et kritikpunkt ved både Hyundai og KIA biler, har man efterhånden fået så meget greb om, at man har kunnet tillade sig at konfigurere den, så også servostyringen hjælper med til at stabilisere bilen ved høj fart.

 

Helt sin egen

Hyundai gør et stort nummer ud af at differentiere i10 fra søstermodellen KIA Picanto. Visuelt er det lykkedes godt, i10 er 8 cm længere, kabine indretningen er også forskellig – langt mere end man oplever hos de to hold trillinger fra PSA/Toyota og VW-koncernen.

 

Selvom der er en del tekniske lighedspunkter har man skabte Hyundais egen definition, f.eks. af undervognens geometri. En del af komponenterne går igen i de to biler, men det er der egentlig ikke noget galt i – det ville være mærkeligt, ja næsten utilladeligt, hvis ikke Hyundai med den nye i10 benyttede sig af tilgangen til den erfaring og viden, som KIA har opnået med Picanto.


Hyundai designet "Fluide Sculpture" fører i højere grad tankerne hen på Renault Clio end på KIA Picanto.


5 års garanti

Hyundai tilbyder 5 års ubegrænset garanti på i10, præcis som for resten af mærkets bilmodeller. Det er dels en håndgribelig garantiordning, som køberne kan have stor gavn af, hvis bilen har en mekanisk defekt. Men det er også, og det er måske den allervigtigste funktion bag garantiordningen, et signal om, at fabrikken står ved sine produkter. Hvis ikke de var af høj kvalitet, kunne det let gå hen at blive en yderst kostbar affære for Hyundai.

 

I praksis tager man da så også ukonventionelle midler i brug for at sikre den gode kvalitet. F.eks. anvender man en karbonfiber-coatning af synchromesh ringene i den nye gearkasse til i10. Karbonfiber er et yderst stærkt og meget let materiale, som primært kendes fra eksotiske sportsvogne og racerbiler. Det mærkes i selve gearskiftet ved, at skiftet sker fuldstændig gnidningsfrit. Det er lige før, det er for meget af det gode – når man skal skifte til bakgear, er man tilbøjelig til at trække gearstangen i gear, selvom omdrejningshastigheden ikke helt er parat til det. Men det må vist falde ind under kategorien luksusproblemer.


Bagagerummet er det største i A-segmentet.

Hyundai i10 i Motorradioen Del 1

Hyundai i10 i Motorradioen Del 1


Læs også: Hyundai storsatser på Europa >>>


Hurtige fakta om Hyundai i10:


Introduktion i Danmark: Januar 2014.

Priser: Kendes i skrivende stund ikke.

Udstyr: Udstyrsvarianterne er ikke konfigureret endnu.


1,0 BlueDrive:

1,0, 3 cyl benzinmotor, 66 hk, 94 Nm/3500 omdr./min. 5 M/T. 13” hjul. Topfart: 155 km/t. 0-100 km/t: 15,1 sek. Benzinøkonomi: 23,3 km/l.

1,0 Stop/Go:

1,0, 3 cyl benzinmotor, 66 hk, 94 Nm/3500 omdr./min. 5 M/T. 14” hjul. Topfart: 155 km/t. 0-100 km/t: 14,9 sek. Benzinøkonomi: 21,7 km/l.

1,0 Aut:

1,0, 3 cyl benzinmotor, 66 hk, 94 Nm/3500 omdr./min. 4-trins aut.gear. 14” hjul. Topfart: 145 km/t. 0-100 km/t: 16,8 sek. Benzinøkonomi: 16,7 km/l.


1,25:

1,25, 4 cyl benzinmotor, 87 hk, 120 Nm/4000 omdr./min. 5 M/T. 14” eller 15” hjul. Topfart: 171 km/t. 0-100 km/t: 12,3 sek. Benzinøkonomi: 20,4 km/l.

1,25 Aut:

1,25, 4 cyl benzinmotor, 87 hk, 120 Nm/4000 omdr./min. 4-trins aut.gear. 14” eller 15” hjul. Topfart: 163 km/t. 0-100 km/t: 13,8 sek. Benzinøkonomi: 16,1 km/l.


Længde: 3,67 m.

Bredde: 1,66 m.

Højde: 1,50 m.

Bagagerumskapacitet: 252 ltr.

5 døre standard

Garanti:

5 års garanti, 5 års gratis vejhjælp, 5 års gratis serviceeftersyn.


Farverige instrumentpaneler er med til at give interiørdesignet karakter.

 

 

Der er et handskerum, det er hensigtsmæssigt

udformet og ret stort.

 

Viserinstrumenterne er lette at aflæse.

 

Tre nakkestøtter på bagsædet og bilens bredde gør den parat til fem personer.

 

Der er, bilens størrelse taget i betragtning,

udmærket og reel benplads på bagsædet.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt