- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First test: Peugeot 208 1,0 og 1,2 VTi:
Peugeot ridder med på 3-cylinder bølgen

af Søren Clauding - november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På samme måde som Ford og andre producenter af småbiler, har også Peugeot valgt at lancere den nye 208 med en af de små, vævre 3-cylindrede benzinmotorer. I første omgang er der alene tale om en sugemotor, siden kommer en turbo-version, og da Ford og Peugeot har et vist samarbejde om den type af motorer, vil det ikke undre, hvis specifikationerne bliver meget lig hverandre.

Men her og nu er motoren på 1 hhv. 1,2 liter og byder på 68 hhv. 82 hestekræfter hestekræfter.

Den er baseret på eksakt samme princip som Ford EcoBoost motoren med forskudt ...

Man har adskilt kølvandet fra motorblok og topstykke, indbygget udstødningsmanifolden direkte i topstykket og påmonteret katalysatoren på topstykket. Derved reduceres opvarmningstiden markant, fordi kølvandet cirkuleres omkring topstykket indtil motorblokken er blevet så varm, at den har brug for at blive afkølet. Så åbnes der for cirkulation af kølvandet også omkring den del af maskineriet.

Hurtig varme i kabinen
Derved man kommer et af de karakteristiske minus'er ved de små trecylindrede motorer til livs: De konventionelle maskiner er lang tid om at levere varme nok til, at man får glæde af varmen inde i kabinen og det tager også lang tid før motoren forurener så lidt, at de gældende miljønormer overholdes, fordi en katalysator ikke fungerer når den er kold.

Brændstoføkonomien for de to motorer er hhv. 23,3 og 22,2 km/l, den mindst naturligvis bedst...

Peugeot har arbejdet målrettet på også at eliminere en anden svaghed ved de 3-cylindrede motorer: Vibrationerne og støjen, som skyldes at stemplernes bevægelser ikke modvirker hinanden. Det er gjort vha. en balanceaksel. Vi har prøvet 208'eren med 82 hk på en kortere tur og resultatet er forbilledligt. Man er ikke sluppet af med den karakteristiske lyd fra en 3-cylindret motor, men vibrationsniveauet er fuldstændig som var den en konventionel 4-cylindret benzinmotor, der gemte sig derude fortil.
 

Peugeot 208 3 cylindre i Motorradioen >>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt