Få dage inden at vi var blandt de
første i verden til at prøvekøre den nye Renault
Clio (læs
First Test af Renault Clio hér >>>) havde
Renault på Paris Motorshow verdenspremiere ikke bare
på den nye Clio i hatchback udgave, men også på
såvel den mere rummelige Clio Stationcar som den
sportslige Clio RS.
Clio Stationcar, som traditionen
tro er døbt Sports Tourer, bærer det samme moderne
design som Clio Hatchback. Den er også skabt på den
samme undervogn, oven i købet med samme
akselafstand, men den tilbyder 133 liter mere
bagageplads og udmærker sig desuden ved at have en
stor bagklap og lav læssehøjde.
I Danmark er Clio Sports Tourer
klart den vigtigste Clio variant og den sætter en ny
standard for stationcar-design i B-segmentet, hvor
den i øvrigt ikke møder mange konkurrenter. Den
introduceres dog først i Danmark i marts/april 2013
og da vil prisen være omkring 10.000 kroner over den
tilsvarende hatchback Clio.
Clio RS med
endnu flere kræfter
Renault Clio RS 200 EDC er den
sportslige variant af Clio’en. Udover den knaldgule
Renault Sport farve har den fået en 1,6-liters
4-cylindret turbo benzinmotor under hjelmen, et
maskineri, der frembringer 198 hestekræfter. Og ikke
mindst en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som kan
skifte gear på 150 millisekunder!
Den nye turbomotor præsterer et
drejningsmoment på 240 Nm og Clio RS vil både kunne
leveres med en almindelig sportslig undervogn til
landevejskørsel og en super-sportslig ”Cup”
undervogn til race.


|