- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Ford B-Max

Fremragende køreegenskaber


Af Søren Clauding – 15. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Ford B-Max udmærker sig ved sin unikke dørkonstruktion, hvor B-stolpen er monteret inde i dørkanterne og derfor ikke forstyrrer adgangen til kabinen. Men den udmærker sig også ved rigtig fine køreegenskaber.

 

Ford lancerer B-Max med i alt seks motoralternativer. Og i forbindelse med de første globale prøvekørsler, der i de sidste dage har fundet sted i området omkring München i Sydtyskland, var der to varianter til rådighed: Den kraftige 120 hestes Ecoboost og 95-hestes dieseludgaven. Det er biler, der i mellemste udstyrsversion ”Trend” kommer til at koste hhv. 240.000 og 255.000 kroner i Danmark.

 

Lydløse

Begge varianter er særdeles lydløse. Det betyder, at ved høj motorvejsfart, og vi fik prøvet B-Max op til små 200 km/t på de nærliggende autobahns, er det først og fremmest vindstøjen, man hører, men også den er moderat, hvilket givetvis kan tilskrives en lav luftmodstand (cW= 0,32).

 

Begge motorer trækker godt igennem, men qua den større effekt er den lille 3-cylindrede 1-liters benzinmotor (læs mere om Ford Ecoboost hér >>>) at foretrække. Brændstoføkonomien er dog næsten 25 procent bedre for dieselvarianterne, og da dieselpriserne fortsat er lavere end benzin, vil det være de konkrete økonomiberegninger, der afgør den side af sagen. Her taler det jo ikke lige præcis imod Ecoboost, at anskaffelsesprisen er 25.000 korner under dieselversionen.


Med den kraftige 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor kører man officielt over 20 km/l.

 

Med dieselmotoren på 95 hk kører B-Max 25 km/l.


Forskel i køreoplevelsen

Begge varianter var velkørende, men dieselmotoren giver større vægt på forhjulene. Ikke meget, men nok til at affjedringen er afstemt derefter og det giver en lille forskel i køreoplevelsen til benzinmotorens fordel.

 

Selvom B-Max deler undervogn med Fiesta, er Fiesta’en vanskelig at identificere. Akselafstanden er da også længere, B-Max er tungere og højere. Det må nødvendigvis giver andre kørefærdigheder. B-Max er i sagens natur ikke skabt som en racerbil og derfor er kørekomforten opprioriteret. Ulempen ved at køre på de sydtyske landeveje er imidlertid, at de er for gode til at give en idé om, hvordan bilerne vil færdes på ujævne danske provinsveje. Styrepræcisionen er dog forbilledlig og både hvad stabilitet og kørekomfort angår er Ford B-Max ret god. Og den elektriske servostyring har vi kun rosende ord tilovers for.

 

Fornem brændstoføkonomi

Alle de manuelle varianter er 5-gears, kun versionen med ”powershift”, dvs. dobbeltkoblingsgearkasse, har seks. Det er en flot beslutning, fordi en række af konkurrenter kan mistænkes for at benytte 6-trins gearkasser til at opnå bedre tal for brændstoføkonomien. Derfor er der god grund til at tro, at man kommer tæt på de officielle forbrugstal i praksis, noget de få hundrede kilometer varieret kørsel ikke gav en klar indikation af.

 

Sikkerheden har høj prioritet hos Ford, kabinen er fremstillet i højstyrkestål, og man er ret sikker på at opnå de eftertragtede 5 stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten inden B-Max introduceres i Danmark. Kabinen er udstyret med syv airbags, der inkluderer en knæairbag i førersiden, der er dæktryksovervågning, som både er en sikkerhedsfaktor og med til at sikre en god brændstoføkonomi. Men man skal op i udstyr for at få aircondition/klimaanlæg og fartpilot. Og det af Ford stærkt opreklamerede SYNC system (måske opreklameret for at få fat i den yngre målgruppe) leveres først i top udstyrsversionen, Titanium.


En elegant detalje: Skydedøren kan ikke skydes bagud, når tankdækslet er åbent.

Ford B-Max test i Motorradioen - Del 1 >>>

Ford B-Max test i Motorradioen - Del 2 >>>


Ford B-Max: Ford bryder grænserne - læs mere >>>


 


Hurtige Fakta om ny Ford B-Max:


Benzin:

1,0 Ecoboost (100 hk): 20,4 km/l. 114 g CO2/km. Årlig ejerafgift: kr. 560. Listepris: Trend: kr. 230.000. Titanium: kr. 251.000.

 

1,0 Ecoboost (120 hk): 20,4 km/l. Listepris: 100 hk-versionen plus kr. 10.000.

 

1,4 (90 hk): 16,7 km/l. Listepris: Ambiente: kr. 214.000.

 

1,6 Powershift: (105 hk): 15,6 km/l. Listepris: Trend: kr. 255.000. Titanium: kr. 276.000.

 

Diesel:

1,5 TDCi (75 hk): 24,4 km/l. Listepris: Trend: kr. 245.000. Titanium: kr. 266.000.

 

1,6 TDCi (95 hk): 25,0 km/l. Listepris: 75-hk versionen plus kr. 10.000.

 

Længde: 4,08 m.

Bredde: 1,86 m.

Højde: 1,60 m.

 

Bagagerum: 304/1372 ltr. (inkl. nødreservehjul).

 

Introduktion i Danmark: November 2012.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt