- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Fiat 500L

Fiat 500L på vejen – og under lakken


Af Søren Clauding – 7. juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 500L undervognen er i teknisk forstand baseret på Fiat Punto. Det er en fornuftig disposition, for udover at man derved benytter gennemprøvet teknik, er Punto undervognen fremragende. Det er med til at gøre Fiat 500L langt mere komfortabel end 500.

 

Den har en relativt blød affjedring, som understregede sin værdi på de til tider noget ujævne veje i landskabet omkring Torino. Samtidig sikre den også god retningsstabilitet ved hurtig motorvejskørsel, noget der var lejlighed til at prøve over en halv snes kilometer. Men da det skete i total vindstille, kunne sidevindsfølsomheden naturligvis ikke vurderes – det må vente til en stormende efterårsdag i Danmark, når den til sin tid skal introduceres.

 

Velkendte motorer

I motorrummet på Fiat 500L finder man som udgangspunkt den velkendte 1,4 liters benzinmotor, der præsterer 95 hestekræfter. Den kan også leveres med en opgraderet udgave af den nye 900 ccm twin-turbo, som i 500L yder 105 hestekræfter. Desuden vil man kunne købe 500L med en anden velkendt motor, en 1,3 liters diesel, der præsterer 85 hestekræfter men også et større drejningsmoment. I 2013 følger så tre yderligere motorvarianter.


Twin-Air motorens effekt er forøget fra 85 til 105 i 500L.


Fiat 500L ser godt ud, den kører udmærket og er mere komfortabel end den lille 500. Trods en længde på 4,14 meter er den så sandelig også mere funktionel.

 

Fem fuldvoksne med bagage

Fiat valgte under præsentationen stort set helt at undgå tal og mål. I stedet påstod man, at 500L kunne rumme fem fuldvoksne personer samt deres bagage. En sådan påstand skaber altid en vis skepsis, når man hører til de fuldvoksne skandinavere. Men Fiat havde ret: Når forsæderne var indstillet til langbenede 180 cm høje danskere, kunne der udmærket også sidde tre af slagsen på bagsædet, oven i købet med ganske god benplads. Over skuldrene kniber det en anelse, men kun en af de små af slagsen.

 

Fiat 500L er i øvrigt mere spændende indvendig end udvendig. Måske fordi der visuelt ikke er så meget af den oprindelige 500 tilbage i det udvendige design. Indvendig har man bevaret design-idéen i instrumentpanelet og skabt mange sjove og fine designdetaljer, som f.eks. håndbremsens formgivning – i stedet for det traditionelle rør, har man et næsten ergonomisk greb.



Der er et utal af fralægningsrum i en 500L. Et utal betyder hér 22. Store som små, men alle er fornuftigt anbragt, som f.eks. det todelte handskerum, hvor der en klap for den ene halvdel.

 

Enkel betjening

Bagsædet er asymmetrisk delt og kan betjenes med én hånd. Man trækker i grebet i ryglænet og så slår bagsædehalvdelen helt af sig selv en kolbøtte og læner sig op ad forsædernes ryglæn.

 

Ryglænet på forreste passagersæde kan lægges ned, så det er næsten vandret og har en fast ryg, som kan benyttes f.eks. til at placere en computer på og så har man omdannet bagsædet til en rummelig arbejdsplads med udmærket benplads. Fordelen ved det næsten vandret foldede forsæderyglæn er også, at folder man tilsvarende bagsædet ned i vandret position disponerer man over en samlet længde på 2,40 meter. Det er det, italienerne med et smil på læberne kalder ”Ikea-testen” for to personer kan udmærket købe ind i Ikea og transportere de fleste af de velkendt sammenpakkede møbler hjem i 500L’eren.

 

Fleksibelt bagagerum

Også det grundliggende rummelige og regulære bagagerum kan flekses efter behov. Der er en midterhylde, der kan flyttes op og ned og dermed tilpasses det aktuelle behov.



Fiat har ikke revolutioneret verden med den nye voksne 500. Men de har benyttet deres ekspertise i at få mest muligt ud af den plads, deres biler fylder. Ingen personbil på markedet, der blot måler 4,14 meter i længden, byder på så rigelig og variabel plads. At 500L så ikke helt ligner en 500 (men snarere de lidt større 600-modeller fra fordums tid) gør ikke så meget, for den har 500-sjælen i sig. At den så til gengæld også er blevet modnet med og til opgaven er et stort plus. Den slags er vel ret beset en del af livet.



600X?

Et lille PS!: Fiat benyttede anledningen til at give et kort glimt af den kommende nye 4X4 model, som kommer til verden om halvanden års tid. Den hedder foreløbig X, men hvorfor ikke 600X. Blot et gæt…


First Test: Fiat 500L - læs introduktionen hér >>>


Fiat 500L First Test i Motorradioen Del 1 >>>


Fiat 500L First Test i Motorradioen Del 2 >>>



Hurtige fakta om Fiat 500L:


Længde: 5,14 m.

Bredde: 1,78 m.

Højde: 1,67 m.

Bagagerum: 343/400/1310 ltr.

 

Motorer:

4 cyl. 1,4 l. benzin:

95 hk, 16,1 km/l, 145 g CO2/km.

5 gear.

0-100 km/t: 12,8 sek. Topfart: 170 km/t.

Egenvægt: 1245 kg.

 

2 cyl. 0,9 l. TwinAir turbo-benzin:

105 hk, 20,8 km/l, 112 g CO2/km.

Start/stop. 6 gear.

0-100 km/t: 12,3 sek. Topfart: 180 km/t.

Egenvægt: 1269 kg.

 

4 cyl. 1,3 l turbodiesel, Intercooler:

85 hk, 200 Nm, 23,8 km/l, 110 g CO2/km.

Stop/start. 6 gear.

0-100 km/t: 14,9 sek. Topfart: 165 km/t.

Egenvægt: 1315 kg.


Introduktion i Danmark: November 2012


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt