| 
							
							Hvert år på denne årstid melder spørgsmålet sig om 
							hvorvidt der skal køres på vinterdæk om vinteren – 
							eller man kan klare sig med sommerdæk. 
							
							  
							
							Over 80 procent af danske bilejere har taget 
							stilling og fornuftigt nok valgt at skifte til 
							vinterdæk. Alligevel diskuteres spørgsmålet til 
							stadighed: Er det nødvendigt med vinterdæk eller kan 
							man klare sig med sommerdæk. Der er endda nogle, der 
							påstår, at det i visse situationer er bedre at køre 
							på sommerdæk end vinterdæk. 
							
							  
							
							
							Trafikstyrelsens høring 
							
							Senest har Trafikstyrelsen gennemført en høring for 
							at fremkomme med en stillingtagen til, om der i 
							Danmark skal lovgives på området – ligesom man gør i 
							vores nabolande Danmark og Tyskland. I Danmark 
							eksisterer der som bekendt ingen lov for brug af 
							vinterdæk. 
							
							  
							
							Resultatet er, iflg. Trafikstyrelsen, at der ikke er 
							tilstrækkelig viden til at begrunde lovgivningen med 
							det formål at øge færdselssikkerheden. 
							
							  
							
							
							Forkert signal 
							
							Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt der skal 
							lovgives på området, er det alene et politisk 
							spørgsmål. Hvorimod det efter undertegnedes 
							opfattelse er helt klart, at man som bilist skal 
							benytte vinterdæk i vinterperioden. Det er med andre 
							ord et forkert signal, som let kan misforstås, at 
							melde ud, at der ikke er nogen grund til lovgivning 
							(fordi man øjensynlig ikke disponerer over 
							tilstrækkelig viden). Det kan let af svage/uvidende 
							sjæle opfattes som, at der ikke eksisterer 
							tilstrækkelig viden om fordelene ved at køre på 
							vinterdæk om vinteren. 
							
							  
							
							I Trafikstyrelsens konklusion fastslås det, at det 
							er ”førerens adfærd, som i glat føre har allerstørst 
							betydning for trafiksikkerheden. Førerens 
							hastighedsvalg er afgørende for, om et uheld kan 
							afværges, og hvis uheldet alligevel sker, hvor 
							alvorlige skaderne bliver”. 
							
							  
							
							Det har Trafikstyrelsen for så vidt ret i, det 
							gælder principielt alle kørselssituationer – også om 
							sommeren – og styrelsen fastslår da også, at det 
							samme gælder i andre færdselssikkerhedsmæssige 
							sammenhænge. 
							
							  
							
							
							Vinterdæk er et kørehjælpemiddel 
							
							Men det er vel ikke det samme som, at føreren ikke 
							kan hjælpes til at afværge uheldene eller til at 
							reducere skaderne, hvis uheldet alligevel sker. Det 
							gør man i massevis af tilfælde ved at udstyre 
							bilerne med kørehjælpemidler som ESP, ABS, stadig 
							bedre lygter osv., osv. Hvorfor så diskutere, om man 
							skal bruge vinterdæk om vinteren, for de hjælper 
							også føreren til at klare en kritisk situation, 
							foruden at det er forbundet med en større 
							bekvemmelighed, fordi man kan komme hurtigere frem…? 
							
							  
							
							
							Den tekniske begrundelse 
							
							Den tekniske begrundelse for anvendelsen af 
							vinterdæk er omfattende. Men kort fortalt: Vinterdæk 
							består af en blødere dækblanding end sommerdæk. Når 
							det bliver koldere i vejret bliver gummiet hårdere 
							og jo hårdere gummi, jo dårligere vejgreb. Det 
							indebærer, at sommerdæks vejgreb bliver dårligere og 
							dårligere ved faldende temperaturer – også på tør 
							asfalt. Ved temperaturer omkring 5-7 grader er 
							vinterdæk og sommerdæk stort set lige gode og ved 
							fortsat faldende temperaturer bliver vinterdæks 
							vejgreb stadig bedre – i forhold til sommerdæk. 
							
							  
							
							I sne er vinterdæk klart bedre, på is ligeså. Det 
							skyldes såvel den blødere gummiblanding som 
							dækmønsteret, der især efter at man for mange år 
							siden efterhånden fandt på at lave små lameller, der 
							i bogstaveligste forstand suger dækket til vejbanen, 
							er blevet utrolig effektivt. 
							
							  
							
							
							Michelin-test 
							
							Men udover at alle, der har prøvet at køre på 
							vinterdæk gennem egen erfaring har konstateret, at 
							vinterdæk er en uomtvistelig fordel, har Michelin 
							for kort tid siden visualiseret forskellene ved 
							bl.a. at lade undertegnede afprøve dækfirmaets 
							bedste sommerdæk op imod de bedste vinterdæk i 
							fuldstændig identiske biler – oven i købet ved 
							temperaturer på omkring 17 grader. Stedet var FDM 
							Sjællandsringen ved Roskilde. 
							
							  
							
							
							Konklusionen er klar: 
							
							Ved hurtig kurvekørsel på tør vej har sommerdæk en 
							fordel – vinterdækkene reducerer følingen med vejen, 
							men selve vejgrebet, dvs. kurvehastigheden, er ikke 
							væsentlig dårligere for vinterdækkenes vedkommende. 
							Nedbremsning med ”blokkerede hjul”på tør vej – dvs. 
							ABS systemet er trådt i funktion – er ikke 
							nævneværdig forskellig. De bremser stort set lige 
							godt – en lille fordel til sommerdækket, naturligt 
							nok ved de hastigheder. I den dobbelte 
							undvigemanøvre (og slalomkørsel) er sommerdækkene 
							naturligt nok bedst. 
							
							  
							
							På FDM Sjællandsringens glatførebane, som er ligeså 
							glat som fastkørt sne på grænsen til is, er 
							forskellen voldsom: 
							
							  
							
							
							47 km/t i stedet for 70 
							
							Ved 70 km/t kan en bil med vinterdæk bringes til 
							fuldt stop på omkring 50 meter. For at opnå en 
							tilsvarende standselængde skal bilen med sommerdæk 
							helt ned på omkring 47 km/t. Med andre ord: 
							Bilisten, der vælger at køre på vinterdæk i 
							vinterføre, kan kun tillade sig at køre 47 km/t på 
							steder, hvor bilisten med vinterdæk kan køre 70. 
							
							  
							
							Forskellen i hastighed, for at opnå samme 
							standselængde, er i sig selv en sikkerhedsrisiko, 
							fordi de langsommere biler provokerer de hurtigere 
							biler til at foretage overhalinger. Og al forskning, 
							erfaring og simpel logik siger, at overhaling er den 
							trafikalt farligste manøvre. 
							
							  
							
							
							Vinterdæk i sommervejr går ikke 
							
							Det kan ikke siges tydeligt nok og mange gange nok: 
							I vinterføre og ved lave temperaturer bør man køre 
							på vinterdæk. Men vigtigt er det, også at skifte 
							tilbage til sommerdæk, når det igen bliver varmere i 
							vejret. Ved en temperatur på 17 grader er der måske 
							ikke den store sikkerhedsmæssige forskel på de to 
							typer dæk. Men stiger temperaturen til 25-30 grader 
							og derover forringes vinterdækkenes 
							præstationsniveau så meget, at de reelt går hen og 
							bliver en sikkerhedsrisiko.  |