- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive: Hyundai Veloster: Hybrid på en anden måde


Af Søren Clauding – august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har skabt en hybrid ved navn Veloster. Nej ikke en bil med elmotor og forbrændingsmotor, men en bil, der på én gang er en sportscoupé og samtidig har indstigningsforhold til bagsædet som var den en almindelig personbil – næsten da. For det holder kun, hvis man ser den fra bilens højre side.

 

Kort fortalt er der tale om en biltype med coupé form, én dør i førersiden og én dør i passagersiden, som Hyundai har defineret som venstre hhv. højre side (stakkels englændere…). Det har den fordel, at føreren har nem indstigning til førersædet og bagsædepassagererne nem indstigning til bagsædet. At det så siden kniber lidt med siddehøjden – kun hvis man stikker hovedet op under bagruden, er der plads nok for en person med normale nordiske proportioner – er en anden sag.

Kolossal bagklap

Men det er nu ikke så vanskeligt endda, for bilen er udrustet med en kolossal tophængslet bagklap, som groft set har halvdelen af kabinens længde, hvorved bagruden delvis dækker over bagsædet.

 

Altså en ganske usædvanlig bil.

 

Af samme årsag har Hyundai heller ikke den store idé om, hvor mange Velosters, der overhovedet kan sælges i Danmark.

 

”Men vi har ordre på de 250, vi forventer at sælge i år,” fortæller Hyundais danske direktør, Niels Rønnebech og tilføjer, at man godt kan skaffe flere biler hjem, hvis der viser sig interesse for det. Men hvor mange der bliver solgt i 2012 vil først tiden vise.

 

Usædvanlig anvendelighed

Anvendeligheden af Hyundai Veloster er selvsagt noget for sig. Men idéen er ikke dårlig. Forskellige dørkompositioner er i tidens løb dukket op på forskellige biltyper og virkeligheden har været, at de aldrig for alvor har slået an. Det der taler for Hyundai Velosters succes er måske, at bilen er et ret sportsligt køretøj med glimrende sportslige køreegenskaber og et smart design.

 

Den er sådan en bil, som ingen køber af praktiske grunde – men som nogen måske ville afholde sig fra at købe, fordi den i traditionel udformning ville være upraktisk. Det har man egentlig løst fortræffeligt.

 

Faktisk er der også rimelig benplads på bagsædet og er man ikke for høj, er bilen ikke ubekvem. Den er mere end en 2+2, og derfor er der måske behov for sådan en. Og bagagerummet er heller ikke lille.

 

Ny motorkonstruktion

I motorrummet har man placeret en 140 hestes 1,6 liters benzinmotor. Den giver udmærkede fartpræstationer – 100 km/t nås på 9,7 sekunder og topfarten er 201 km/t. Motoren er en helt ny konstruktion og de første prøvekilometer vidnede om en levende, omdrejningsvillig og civiliseret maskine, der glimrende ville kunne indpasses i andre Hyundai modeller – og mon ikke også det er meningen. Heller ikke brændstoføkonomien er dårlig: Den går 16,9 km/l.

 

Veloster kører så godt, at den spontane reaktion er: Den vil være rigtig sjov med den 200 hestes benzinmotor, Hyundai har lovet næste forår, og sætter man så også et dobbeltkoblingsgear på går det hele op i en højere enhed. Det kan man bare ikke, for endnu er momentet for stort på den kraftige motor til et dobbeltkoblingsgear og det må man så nøjes med til 140-hestes udgaven.

 

Veloster sælges i tre udstyrsvarianter og basisprisen er 340.000 kroner. Næste trin er 400.000 og sidste trin 440.000 kroner. Der er 5 års garanti uanset kilometertal.


 

Bagagerumskapacitet på 320 liter - kan øges til 1 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Indstigning til bagsædet fra højre side.

 

Indstigning til bagsædet fra venstre side.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt