- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Uden truende autoværn er drifting om ikke en leg da væsentlig mere tilgængelig.


Caterham: Fuld fart på - og i - racerlegenden


Tekst: Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

Kan du drifte en Caterham, kan du drifte hvad som helst. Så klart var udsagnet, da undertegnede ville mere end blot skrive en artikel om et af de mest ukendte og alligevel legendariske sportsvognsmærker.

 

Det ved de også hos Caterham. Ligesom de ved, at hvis man først har prøvet en Caterham, er sandsynligheden for, at man falder pladask for den, ret stor. For hele vejen fra tanken til udøvelse bekræftes legenden i enhver detalje. Den er iøjefaldende, det nærmeste man kan komme en formel racer med nummerplader på. Den larmer og ryster. Den er hurtig. Den lugter. Den degraderer alt andet på 4 hjul til transportmidler. Det sidste man kan påstå, at en Caterham er.

 

Tilbage til rødderne

Billederne taler deres eget sprog. Caterham blev oprindeligt udviklet af Colin Chapman, grundlægger af britiske Lotus, tilbage i 1957. Den fik navnet Lotus Seven og få år senere overtog Caterham produktionsrettighederne og har siden udviklet på bilen, så den i det store hele er fulgt med tiden. Men den ser i det store hele ud som dengang. Der mødes de to paradokser: En elendig aerodynamik mødes med moderne køreegenskaber. Netop nu mødes fortiden med nutiden i form af ejerskab: Lotus Formel 1 teamet har købt Caterham tilbage, så at sige, så måske blæses der dermed endnu mere liv i det legendariske køretøj.

 

I en Caterham er føreren er den eneste, der har styr på bilen. ESP er et ukendt begreb, det samme er ABS, tractioncontrol, airbags og andre elektroniske hjælpemidler. Men sikkerhedsseler er 5-punkts seler nu om dage og en Caterham 7 kan godt tage en tur på taget, for det eksisterer fortsat kun i form af en robust styrtbøjle.

 

Legetøj

Caterham 7 er et stykke legetøj. Intet andet. Den danske importør (se hér>>>) disponerer over et 210 hestes eksemplar af slagsen. Skrællet ned til blot 450 kg. Køber man den som byggesæt, kan man erhverve en Caterham for 12.000 Pund, inklusive Ford motor. Siden skal man selv stå indregistreringen – en god idé, ikke at forsøge uden et tæt samarbejde med den danske importør.



Basismodellerne i Danmark har enten 120 hk, 175 hk eller 200 hk under fronthjelmen. Præstationerne er helt i overensstemmelse med bilerne. I England er den billigste model en ”Classic” med 105 hestekræfter, som får det 525 lette luksuskøretøj op på 100 km/t på små 7 sekunder. Den står til 13.650 Pund.

 

I øvrigt handler det mest om at finde ud af hvad man vil, hvor mange penge man vil bruge (eller kan bruge) og siden gå i gang med projektet.

 

Livsstil

Men husk: Fra det øjeblik man tænker Caterham til projektet realiseres skifter man livsstil. Caterham ER en livsstil. Man kan ikke engang bare komme ind fra gaden og køre den, for man skal have tøj på, der passer: Fører og passager sidder i hvert sit formelbils cockpit, der er ikke mere plads til fødderne end i en Formel bil, så vi måtte indenfor hos Lindebjerg Racing i København for få de rigtige Sparco kørersko, så fødderne ikke bliver hængende i pedalerne, når man skal skifte fra speeder til bremse. Temmelig vigtigt, faktisk.


 


Så Caterham er en investering fulgt af udgifter fra den ene ende til den anden. Når man har den, kører man kun i den i godt vejr. I kulde fryser man, i regnvejr bliver man våd og på galt vej kører man af.

 

En Caterham elsker nemlig at skride ud med bagenden. Derfor er den idéel til drift og donuts. Men dem kan man ikke benytte på landevejen. Derfor skal der også være plads til trackdays i budgettet og en ikke præcis forbilledlig brændstoføkonomi. Plus dæk, ikke at forglemme.


Caterham Drive Experience


Alle med kørekort kan køre en Caterham, men vil man køre den rigtigt, skal man have plads til at boltre sig og man skal have undervisning. Det kan man også få uden at eje en Caterham. Men fabrikken tror, at når man først har prøvet at boltre sig i en Caterham, får sjælen ikke ro, før man anskaffer sig en. Måske har de ret!

 

Derfor tilbyder Caterham Drive Experience forskellige former for køreoplevelse/undervisning. Det foregår på store afspærrede asfaltområder, hvor autoværn ikke er en stadig trussel som på en racerbane. Disse asfaltområder findes på de store engelske racerbaner. Jo, det hele hænger nu sammen alligevel. For hér må man støje, så meget man vil.

 

Det er faktisk til at komme i nærheden af: for omkring et par tusinde kroner kan man deltage i et en dags kursus. Med priser på flybilletter på under 1000 kroner og er man et par stykker, der deler overnatning og billeje, behøver oplevelsen ikke at koste mere end omkring 3000. Styrthjelmen klarer fabrikken, har man sin egen, må man slås lidt med flyselskabet hvis man vil have den med som håndbagage, og så var der dét med skoene. Det er et "must", som man siger i Caterham land.

Sam Parker har driftet i syv år og står for demokørsel og instruktion. Caterham Drive Experience er udviklet bl.a. af Paul Dawtry (th) bedre kendt som Sud. "Ofte bliver deltagerne overraskede, når de opdager at det er en pige, der skal vise dem hvordan man drifter en Caterham", siger hun. Det stemmer!


Opskriften på drift

(kræver en bil med baghjulstræk):

Man nærmer sig svinget og bremser kraftigt inden indstyringen. Idet trykket pga. nedbremsning lettes på bilens baghjul, drejes der ind i svinget samtidig med, at man flytter foden fra bremse til speeder og træder speederen i bund. Bilen skrider da ud med bagenden og med under halv gas kontrolleres udskridningen, så længe man vil og kan.


Værdifulde links:

Caterham Danmark

Caterham England

Caterham Drive Experience

Lindebjerg Racing - Sparco


Øverst: Sam i cockpittet på Brands Hatch.

Nederst: Undertegnede og den danske importør i cockpittet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt