- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adam Opel foran Opel fabrikkens oprindelige hovedportal i Rüsselsheim. Den aldrende herre, som iøvrigt kun blev 58 år gammel, har god grund til at være stolt af fabrikkens seneste kreation.


First World Testdrive: Opel Corsa 2010

Upgrade på harmoni og køreglæde


Tekst: Søren Clauding – 26. februar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Corsa har i den grad slået igennem på det europæiske marked. Siden introduktionen af den seneste generation i 2006, hvor ikke mindst design og gode køreegenskaber betød øjeblikkeligt gennembrud, har de kompakte og smukke tyske småbiler konstant ligget i Top-3 på de europæiske hit-lister. Det ønsker man fortsat, at de gør og derfor er Opel Corsa anno 2010 blevet endnu bedre.

 

Visuelt er der intet nyt under solen, selvom den spirende forårssol gjorde sit bedste for at afsløre bare en lille detail-ændring, da Opel for første gang præsenterede sit nye forbedrede mesterværk. Det skete på vejene omkring Frankfurt med samlingspunkt i universitetsbyen Darmstadt – der bl.a. udmærker sig ved at huse omkring 20.000 teknologistuderende, hvoraf en stor del vil komme til at sætte deres præg på udviklingen af moderne biler i de kommende år.

 

Under lakken

Havde solen kunnet trænge igennem lakken havde den til gengæld kunnet få øje på en række ændringer. For, som man siger hos Opel: Designet er gået rent ind hos kunderne – det er der ingen grund til at ændre på. Til gengæld har vi fået tilbagemeldinger på køreegenskaberne, og dem har vi fulgt op på.

 

Det handler i første omgang om styringen. Den hidtidige model var meget levende, et faktum, som vi her på Motorsiden allerede bemærkede ved den første test af Corsa’en tilbage i januar 2007 (læs hér>>>). Man har ændret på softwaren i servostyringen på den nye generation, men samtidig – og det er bestemt ikke uvæsentligt – har man ændret på fjedervandringen, på krængningsstabilisatorerne og bagakslen. Resultatet er en mere stabil og nu ganske harmonisk køreoplevelse – uanset man kører den aller mindste modelvariant eller den indtil nu kraftigste OPC-version.


Forvognen.

Bagvognen.


Opel er hurtig med de seneste opdateringer og de er allerede nu på vej ud på markedet. Det betyder i praksis, at bestiller man en Opel Corsa nu, vil den, når den bliver leveret fra fabrikken, inkludere fornyelserne. Også det er ret unikt.

 

Endnu bedre motorer

Ved samme lejlighed har man også opdateret motorprogrammet – og der er på samme måde tale om en opdatering, som vil noget. Man har arbejdet med forbedret effekt, forbedret drejningsmoment og målsætningen har i harmoni med tiden også omfattet en kraftig forbedring i forbrugs- og forureningstallene. CO2 værdierne er i gennemsnit forbedret med 13 procent, brændstoføkonomien ligeså og samtidig har man fået mere effekt såvel som smidigere motorgang.

 

Vi fik ikke prøvet alle motorvarianterne, men fælles for dem, vi kastede os over, var en mærkbar forbedring. Det forstås, når man eksempelvis har forbedret effekten på


En af de eneste synlige forbedringer er nye lyskontakter


en 75-hestes ecoFLEX maskine til 95 hestekræfter og desuden opnået et maks-moment på 190 Nm i stedet for 170 Nm. Samtidig med at selvsamme motor kører 27 km/l i stedet for 24,4. Det sidste tal vil først jordens befolkning efter os for alvor have gavn af, men det er ikke uvæsentligt, at man tilsvarende kommer helt ned på 99 g CO2 pr. kørt kilometer i stedet for 109 g/km. Det er intet mindre end overbevisende.

 

Hemmeligheden ligger ikke i forbedret aerodynamik, heller ikke i stop/start teknologi (det indføres engang til efteråret) men i optimeret forbrændingssystem og forbedret motorstyring.


ecoFLEX maskinen, der kører 27 km/l.

 

1,2 liters Twinport benzinmotoren er også forbedret.

 

Selv med 130 dieselheste går OPC-versionen over 22 km/l.

 


Udpluk fra listen over modelvarianter:


Benzin:

1,0 Twinport 3-dørs: 65 hk, kr. 119.950.

1,2 Twinport 3-dørs: 85 hk, kr. 153.950

1,4 Twinport 5-dørs: 100 kh, kr. 161.750

1,6 Turbo 5-dørs: 150 hk, kr. 237.600

1,6 Turbo 5-dørs, 192 hk, kr. 301.900

Diesel:

1,3 CDTi 3-dørs: 75 hk, kr. 155.550

1,3 CDTi ecoFLEX 3-dørs: 95 hk, kr. 173.550

1,7 CDTi 5-dørs: 130 hk, 202.050


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt