- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Subaru Outback

Subaru bryder grænserne


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru er vant til at bryde grænser. Man gjorde det, da man skabte verdens første cross-over i form af Subaru Legacy Outback. Nu gør man det igen – med den seneste generation af selv samme bil.

 

Subaru selv betegner den nye Outback primært uden Legacy navnet. De to biler bærer dog et karrosseri og et interiør, der ikke er meget forskelligt. Alligevel er det fuldt tilladeligt, at skelne mellem de to biler. For hvor den nye Legacy (læs mere om den hér>>>) udmærker sig ved, at være en velkørende moderne personbil med de fordele, der er forbundet med boksermotor teknikken og permanent firehjulstræk, er Outback en udmærket personbil, knap så meget en asfaltfræser, men med uventet unikke køreegenskaber i terræn’et.

 

Det blev dokumenteret i forbindelse med de første testkørsler af pre-produktionsbiler, dels på grusede – og asfalterede – finske landeveje, dels på et helt nyt og ret enestående testanlæg, ikke langt fra den finske hovedstad, Helsinki. På en specielt anlagt off-road bane viste Outback’en, ikke mindst ved hjælp af den nye og yderst effektive CVT Lineartronic gearkasse, at det er muligt, at bygge en bil, der ser ud som en personbil, der i al væsentlighed kører som en personbil og samtidig byder på en sådan smidighed og evne til at tackle vanskeligt terræn, at begrebet ”off-road’er” på det nærmeste viskes ud.

 

Frihøjden definerer fremkommeligheden

Begrænsningerne i terræn’et er primært givet af frihøjde og dækmontering, men med en frihøjde på 20 cm er Outback ikke langt fra en traditionelt terrænbil. Og hvad det sidste angår, er man sidestillet med alle andre terrænkøretøjer: Jo bedre terrændæk, jo bedre vejgreb.

 

Den større frihøjde kombineret med længere fjedervandring giver berøring med underlaget i de fleste tilfælde. I de situationer, hvor et af hjulene løfter sig fra underlaget, sikrer elektronikken på brøkdele af et sekund, at kræfterne benyttes der, hvor der er brug for dem. Har tre hjul kontakt, kommer man frem, så længe dækkene gør det muligt.



Ud over, at undervognen gør det muligt at køre i kuperet terræn, giver firehjulstrækket også rigtig god fremkommelighed ved stejle op- og nedkørsler. Et effektivt hill-holder system gør det muligt på 30 procent stigninger ikke blot at hindre tilbageskred, men også at genstarte. Og ved kraftig sidehældning på op til 30 grader har Outback heller ingen problemer. Desuden kan Outback’en også klare lettere passager af vandløb.


 


 

Også god på asfalt

Subaru Outback ER en cross-over og derfor er det urimeligt, at have forventninger om køreegenskaber på plan asfalt på niveau med en traditionel personbil. De er det da heller ikke helt. Men forskellen er lille. I en Subaru undgår man normalt brugen af krængningsstabilisatorer, hvilket kan gøres, fordi den flade boxermotor ligger lavt i motorrummet og sænker bilens tyngdepunkt, så krængningerne af den vej minimeres.


 


I terræn’et er det en god mulighed for på en enkel måde at sikre den hensigtsmæssige store fjedervandring. På plan asfalt medfører det en blød undervogn, der kombineret med det højere tyngdepunkt i Outback giver en større krængning, som i en almindelig cross-over sædvanligvis ville blive begrænset af krængningsstabilisatoren. Derfor fornemmes Outback blødere end vi normalt ville foretrække. Det giver umiddelbart en temmelig komfortabel kørsel, men også en ringere styrepræcision. I hvert fald føles det sådan.

 

Virkeligheden er imidlertid den, at styrepræcision fornemmes anderledes med den bløde affjedring. Når der virkelig blev gået til stålet, styrede Outback’en egentlig præcist nok. Vejgrebet kunne man heller ikke sætte en finger på. Men det krævede en ændring i oplevelsen af Subaru’ens køreegenskaber, som nok mere var mentalt end udtryk for virkeligheden. En Outback bryder grænserne og Subaru har aldrig påstået, at deres biler var ligesom de andres…

 

I Danmark er Outback prissat 20.000 kroner over den tilsvarende Legacy og den vil være på plads hos de danske Subaru forhandlere allerede i midten af november.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP