På New York motorshow har Subaru verdenspremiere på
den nye Legacy, der indtil dato alene har været vist
som konceptkøretøj, først på Detroit Motor Show i
januar og senere i Genève i marts.
På rekordtid er konceptbilen blevet videreudviklet
til produktionsklar bil. Næste generation Legacy vil
blive bygget på Gunma-fabriken i Japan i den
europæiske udgave, mens den amerikanske vil blive
bygget i USA. Den måske vigtigste forskel mod den
amerikanske udstillingsbil, er at de europæiske
bilkøbere, udover sedanen også vil få tilbudt Legacy
i en Stationcar udgave.
Den nye Legacy er en tydelig spiller i D-segmentet.
Karossen måler 4.735 mm (+35) i længden,
1.820 mm (+90) i bredden og er
1.505 mm (+80) høj. Akselafstanden er hele
2.750 mm (+80), men udhænget
45 mm kortere og sporvidden 1.565/1.570 mm. Bagagerummet er
blevet øget med
90 liter og bagsæderyggen er nu nedfældelig i 60/40
også i sedanmodellen. Åbningen er 70 mm bredere og
23 mm højere.
Det større karosseri giver naturligvis en større
kabine og et mere generøst bagsæde. Benpladsen bag
er øget med næsten
10 centimeter
og taghøjden med godt 2 cm – både for og bag.
Legacy er selvfølgelig 4-hjulstrukket og har Subarus
symmetriske drivline. Forvognen og motoren er nu
ophængt i en vugge i stedet for som tidligere
direkte på chassiset. Dette medfører en mere præcis
centrering af motorpakken og dermed færre
vibrationer. Selv bagvognen er nykonstrueret og
ophængt i en såkaldt sub-frame.
Udover de rent tekniske fordele, byder
konstruktionen af den nye forvogn også på et højere
sikkerhedsniveau. Ved en eventuel kollision vil
vuggen blive skubbet indad/nedad. Dette giver en
større deformationszone og forhindrer motor og
transmission i at trænge ind i kabinen. Den nye
Legacy har i det hele taget et øvrigt højt niveau på
sikkerhedsudstyr og er bygget til at kunne klare
alle crashtests med højeste karakterer.
Forstolene er nykonstruerede og er udviklet med høj
sikkerhed for øje og har ikke kun
whiplashbeskyttelse i nakkestøtterne. Hele
sæderyggen er bygget for at kunne minimere skader
vid påkørsel bagfra. |