- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 


Under huden på Subaru Legacy


Tekst: Søren Clauding – september 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Subaru Legacy er unik på mange måder. Styk for styk:

 

Boxermotoren

Boxermotorerne er flade og giver lavt tyngdepunkt og dermed mindre krængning og bedre kurveegenskaber. Det er blevet optimeret yderligere på den nye generation af Legacy, som er markant anderledes end forgængerne og bl.a. inkluderer et nyt motorophæng, som dels sænker tyngdepunktet endnu mere, dels reducerer de i forvejen ganske få vibrationer, som motoren frembringer.



Minus’et ved boxermotorerne er et relativt højt brændstofforbrug. Og alligevel er det til at leve med, ikke mindst fordi en del af brændstofforbruget sluges af det permanente firehjulstræk. 12,5 km/l for begge benzinmotorer og 16,9 km/l for dieselvarianten.

 

Lineartronic

Men ny teknik kan hjælpe på forbrugstallene. Den nye lineartronic automatgearkasse forbedrer nemlig brændstoføkonomien med næsten 1 km pr. liter. Der er tale om verdens første kædetrukne CVT gearkasse. En CVT gearkasse er en trinløs gearkasse, hvor udvekslingen sker ved, at en kilerem kører op og ned på to sammenbyggede kegler, der i princippet roterer på motorens krumtapaksel. Denne ”kilerem” er på lineartronic gearkassen fremstillet i metal, så den er vedligeholdelsesfri i bilens levetid – forudsat den ikke udsættes for ekstraordinær høj belastning som f.eks. kørsel med anhænger (som for øvrigt kan veje helt op til 1800 kg).



Oplevelsen af automatgearet, som også inkluderer en kunstig skifte funktion mellem seks definerede trin, er, at det både er velfungerende, det reagerer hurtigt og er ret lydløst.

 

Komfortabel affjedring

På grund af motorens placering og det lave tyngdepunkt kan Subaru operere med en mere blød affjedring end andre, som må benytte kraftige krængningsstabilisatorer for at modvirke krængningen. Til trods for, at den prøvekørte version havde større fælge og lavere dækprofil end standardmonteringen, var komfortoplevelsen på plan vej helt i top. På ujævn vej og løst underlag havde hjulene en tendens til at steppe henover ujævnhederne. Derfor er standardmonteringen nok at foretrække, hvis man har megen kørsel på løst underlag.

 

På asfalt sænker det dog oplevelsen af den traditionelt sportslige kørefornemmelse, der er forbundet med en fast undervogn, men da præcisionen næppe lider af det, handler det om at vælge hvilket kompromis, man foretrækker.

 

En hjælpende hånd

Det symmetriske firehjulstræk er unikt og selvom det måske i sammenligning ikke er det mest


avancerede af slagsen, hvad

angår elektronisk styring og fordeling af motorkræfterne, er det gedigent og gennemprøvet. Som fører er man meget hurtigt helt i harmoni med bilens køreformåen. Det giver en dejlig afslappet kørsel og når kørselsforholdene kræver det, yder firehjulstrækket præcis den hjælp, som ikke bare handler om, at tage bedre fast i underlaget, når der accelereres, men også at stabilisere bilen, inden det bliver nødvendigt for ESP’en at træde til.

 

Sædvanligvis er det den unikke teknik, som er argumentet for en Subaru-køber, men hos den nye Legacy kommer der en række andre elementer ind i billedet. Visuelt er den moderne, potent og udviser en vis pondus. Den er dog ikke banebrydende men i øvrigt pænere som sedan end som stationcar.

 

Omfattende udstyr

Firehjulstræk og boxermotor kræver plads. Det har man fornemt håndteret i Legacy’en, endda på en sådan måde, at der både er fornuftig bagageplads og samtidig unik plads på bagsædet.


 


Dertil kommer et omfattende standardudstyr, der inkluderer Bi-Xenon forlygter, alufælge, fartpilot, regnsensor, el-justerbart førersæde, elektrisk parkeringsbremse, hill-holder, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, plus nogle ret billige tilkøbspakker, kaldet hhv. Business (inkluderer bl.a. læderindtræk for bare 15.000 kroner) og Sport (inkluderer bl.a. 18” alufælge, Bilstein støddæmpere og læderindtræk for i alt 50.000 kroner).



Introduktionen i Danmark af såvel Sedan, som har været på markedet i et par måneder visse steder i udlandet, samt Stationcar (Verdenspremiere lige nu) finder sted d. 9.-10 oktober 2009.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP