Hvor Toyota med hybridbilen Prius har kæmpet med
høje produktions omkostninger har Honda besluttet at
markedsføre hybridbilen Insight til den sensationelt
lave pris på bare kr. 300.000. Kombineret med en
imponerende brændstoføkonomi, bilens størrelses
taget i betragtning, på 22,7 km/l og en rekordlav
CO2 udledning på kun 101 g/km, bliver den nye
familiebil et reellt alternativ til kundernes
traditionelle bilvalg – og den er klar hos de danske
forhandlere medio april.
Honda Insight definerer en ny æra af hybrid
teknologi, ved at benytte en optimeret version af
Honda’s ”Integrated Motor Assist (IMA), som er
betegnelsen for den hybrid teknologi, som findes i
den nye Insight. Det sensationelle ved den nye bil
er imidlertid prisen.
Honda Motor Europes præsident, Shigeru Takagi siger:
”Honda har solgt hybridbiler i snart et årti, men
dette er første gang vores teknologi er blevet gjort
tilgængelig i en 5-personers, 5-dørs bil til en
attraktiv pris. Insight’en kombinerer vores IMA
system med et let anvendeligt fører guiding system
(ECO
Assist). Eco Assist skal hjælpe vores kunder til at
forbedre deres reelle kørselsøkonomi, ved at
kombinere en elektrisk motor med en effektiv benzin
motor. Kunderne kan samtidig glæde sig over, at
bilen har en lav CO2 udledning”.
5-dørs hatchback designet benytter nogle af styling
elementerne og den aerodynamiske profil fra
brændselscelle bilen Honda FCX Clarity. Hatchback
formen og et lavt tyndepunkt giver en fin balance
mellem præcis og nem styring samt høj fleksibilitet.
Modelvarianten der lanceres i Danmark hedder
Insight Comfort.
For
at sikre, at ejerne får det fulde udbytte af de
fordele, som hybridteknologien tilbyder, er Insight
udstyret med et interaktivt fører baseret system
”Eco Assist”, som skal forbedre kørselsøkonomien.
”Eco Assist ” kombinerer flere forskellige
funktioner:
ECO
Assist:
ECON mode skal kan aktiveres af føreren, ECON
optimerer kontrollen af den variable gearkasse,
motor og andre komponenter for at spare brændstof.
En
feedback funktion, der benytter speedometerets
baggrundsfarve og derved giver en guiding til
hvordan og hvornår kunderne kører mest økonomisk.
En
”score” funktion der giver føreren feedback på den
generelle kørselseffektivitet, både ved den aktuelle
kørsel samt et livstidsreguleret.
|