- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere i Paris:

Mazda Kiyora – fremtidens økobil


Tekst: Søren Clauding – oktober 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO2 debatten har sat sit præg på bilbranchen. Paris Motorshow var fyldt med økonomiske og miljørigtige biler, nogle kan købes nu, andre må vi vente lidt på og nogle steder satte man fremtidsperspektivet op for økobiler. Det gjorde Mazda blandt andet.

 

Mazda Kiyora er en ægte konceptbil, altså en bil, der sammenholder nogle tanker om hvordan en bil kan se ud. Men i stedet for at lade det være tanker alene, har man skabt et køretøj, som udtrykker idéerne og visualiserer dem for publikum.

 

Med fokus på CO2 er der ikke bare skabt en dynamisk og æstetisk attraktiv bil, der er ikke bare taget hensyn til miljø’et, men også i meget høj grad til sikkerheden. Plus, hvad der ikke er uvigtigt indenfor rammerne af Mazdas pudsigt navngivne ”zoom-zoom” filosofi: Spændende køreegenskaber.

 

Mazda Kiyora er en lille coupé udviklet med henblik på det yngre europæiske publikum. En række undersøgelser har fastslået, at bilens udseende for de unge købere er mindst ligeså vigtigt som dens egenskaber. Den skal være miljørigtig, brændstoføkonomisk, let at parkere, sjov at køre – og smart at se på. Derfor har man skabt en bil, som er mindre end Mazda2.

 

Det giver den umiddelbare fordel, at også vægten er bragt ned. Dermed er grundlaget det bedste for lavt brændstofforbrug. Samtidig har unge mennesker sjældent brug for så meget plads og indretningen er begrænset til en såkaldt 2+2.

 

Foruden konceptbilen, hvor vi lader billederne tale deres eget sprog, præsenterede Mazda også nye turbodieselmotorer, hvor det mest overbevisende var en 185-hestes 2,2 liters maskine, der monteret i en Mazda6 går ikke mindre end 18,2 km/l.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt