- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Auris: Toyotas guldæg


Tekst: Søren Clauding

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har lagt et guldæg. Et guldæg, der har alle muligheder for at udvikle sig til en guldfugl. For med lanceringen af den nye Toyota Auris formår Toyota på én gang at lægge afstand til den hidtidige mellemklassebil, Corolla, og tage et stort skridt i retning af en biltype hvor det emotionelle parret med det funktionelle og fornuftige skal være det nye købsargument.

 

Toyota Corolla har været Toyotas hidtidige guldfugl. Den er verdens mest producerede bilmodel med et stykantal på 32 millioner og den får lov til at gå på pension som sedan, der introduceres senere på året. Auris er parat til at tage over, men en forudsætning for, at succes’en kan videreføres og verdens mest succesrige bilkoncern kan fortsætte sin succes, er en accept hos kunderne.

 

Følelserne spiller med

Hér manglede Corolla noget – men det har Auris til gengæld. Ikke sådan at forstå, at Toyota med Auris tager kvantespring ud i fremtiden. Man bygger videre på det, som Corolla-kunderne kunne lide, og så tilføjer man modellen det, som moderne bilkøbere forventer: At følelserne også får lov at spille med.

 

Ambitionerne er klare: Auris kommer af det latinske ord ”aurum”, som betyder guld. Og målet er nået. I hvert fald i første omgang. For der er meget mere dynamik i den nye Auris, meget mere sjæl. Det vil alle Toyota kunder sikkert kunne trives med, både de gamle og de nye.

 

Det udvendige design er forskelligt men ikke radikalt forskelligt fra den hidtidige Corolla med tophængslet bagklap og det afviger på ingen måde fra den designlinie, man kender fra andre succes-modeller som Yaris og den mest solgte bilmodel i Danmark sidste år, Toyota Avensis.

 

Indvendig opstramning

Indvendig er tingene anderledes. Toyota Auris kan ikke mere end konkurrenterne, men designet er strammet gevaldigt op, det er elegant, funktionelt og vedkommende. Indvendigt især oplever man Auris’s sjæl og den underbygges, når man træder på speederen.

 

Selv på vinterdæk i regnvejr opleves Auris som langt mere dynamisk end Corolla – og ikke uvæsentligt: på niveau med og endda foran mange af de traditionelle konkurrenter i samme kategori som f.eks. Peugeot 307, VW Golf, Audi A3, Honda Civic etc. ingen af dem står Auris tilbage for.

 

Den første køreoplevelse af Toyota Auris vidner om yderst komplette køreegenskaber som på én gang tilgodeser hverdagens krav om enkelhed, langturens krav om kørekomfort og lysten til måske engang imellem også at nyde

Auris ser udvendig fra ud som en Toyota. I kabinen er den en verden til forskel.

 


køreoplevelsen – det er især på det sidste punkt tingene er nye hos Toyota.

 

Stjerneregn

Vi vender naturligvis tilbage hér på Motorsiden.dk med en mere gennemgribende test af Toyota Auris, som i øvrigt introduceres hos de danske forhandlere i løbet af marts måned men skal dog også lige fastslå, at alle modelvarianter leveres men den højeste sikkerhedspakke, bl.a. bestående af den seneste generation ESP og traction control, 7 airbags og to Isofixbeslag. Bilen er testes i.h.t. EuroNCAP og hér har den scoret fem stjerner inkl. 4 stjerner for barnesikkerhed og tre for fodgængerbeskyttelse.

 

Prismæssigt ligger Toyota Auris på niveau med de tyske alternativer mens biler som de franske stadig er prissat lidt under. Den billigste Auris koster 226.000 kroner og er udstyret med 1,4 liters benzinmotor og basisudstyret – det såkaldte Terra udstyr. I den anden ende af prisskalaen findes Auris 2,2 D-4D med luksuspakken ”sol”, prissat til 365.000 kroner. 3 års mekanisk garanti/100.000 km og 12 års garanti mod rustgennemtæring følger med i prisen.

 

Link til importøren>>>

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP