- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo lastbiler har fået fire små japanske brødre: Fra venstre: Volvo FM 440 8X4, Nissan Atleon, Nissan Interstar Van, Atleon, Cabstar, Interstar.


Volvo Truck Center sælger Nissan


Tekst: Søren Clauding – december 2007

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fremover vil man ikke kun kunne købe store tunge Volvo lastbiler hos Volvo Truck Center. Der er nemlig indgået en aftale mellem Nissan Motor Europe og Volvo Truck Center, som indebærer at Nissans noget lettere varebiler i Danmark vil blive solgt via de 10 professionelle centre for Volvo erhvervsbiler, som er beliggende primært i Midt- og Nordjylland og Midt- og Nordsjælland.

 

”Aftalen er blevet indgået på europæisk plan,” siger Nissan Motor Europes nordiske chef, Charles Forget. ”Og der er tale om et betydningsfuldt supplement til Volvos eget modelprogram, som begynder ved 12 tons. Set med nordiske øjne er aftalen særlig vigtig for Nissan, fordi Volvo især i Norden har en meget høj status.”


Charles Forget.


Professionel betjening af professionelle

”Aftalen har stor betydning for Nissan i Danmark,” fortæller Peter Hal, som står i spidsen for Nissan Nordic Europe’s danske importafdeling. ”Vi får adgang til et utrolig professionelt korps af sælgere og servicefolk, som vil kunne yde Nissan kunderne en service på det niveau, som mærket altid har været kendt for.

 

”Og for os er aftalen med Nissan vigtig,” tilføjer Salgsdirektør Klaus H. Klyver fra Volvo Truck Center A/S, ”fordi de lette varebiler og mindre trucks fra omkring 3,5 og op til 12 tons manglede i vores modelprogram. Nu vil vi kunne servicere vores kunder endnu bedre, fordi de vil kunne få tilgang til en fuldgyldig model pallet. At sælge lastbiler handler ikke kun om at have kvalitetsprodukter i modelprogrammet, men også om tillid mellem kunde og salgs- og serviceorganisation.”

 

”Et godt eksempel er f.eks. renovationsfirmaer, der typisk benytter lastbiler fra 18 tons og opefter. De vil som regel også have

Klaus Klyver fra Volvo Truck Center ser frem imod det nye samarbejde med Nissan.


 

behov for mindre biler til at kunne løse deres opgaver i områder, hvor der ikke er plads til en regulær lastbil,” siger Klaus Klyver.

 

”Vores hovedbeskæftigelse er at servicere professionelle kunder. De forventer at når deres biler skal til service så kommer den hurtigt ud at køre igen. Der er så at sige lighedstegn mellem den tid deres bil er til rådighed og firmaets indtjening. Det gælder eksempelvis mindre håndværksvirksomheder, hvor bilen er indrettet som værksted.”

 

Strategi med fremtid i

Aftalen mellem Volvo Truck Center og Nissan er et vigtigt led i Nissans nye strategi for sit tilbagetog på de nordiske markeder.

 

I Danmark og i resten af Norden overtog Nissan selv importøransvaret tilbage i 2006. Der skulle opbygges og udvikles en helt ny nordisk salgs- og serviceorganisation og det er resultatet af de anstrengelser, der nu begynder at være synlige.

 

Et vigtigt element i strategien er netop at satse på markedet for varebiler og mindre lastbiler. Der vil også de kommende år findes personbiler i Nissans modelprogram, men vægten lægges på gulpladebiler. De fire mindre Nissan lastbiler, der er tale om, er Primastar, Interstar, Cabstar og Atleon.

 

”Vi satser på mere end at fordoble vores salg i Norden over de næste tre år og det samme gælder markedsandelen, hvor vi regner med at have en andel på 7 procent omkring 2010” slutter Charles Forget.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt