- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia Kee er nøglen til Kias fremtidige designlinie. Intet mindre! Foto: Vivi Siiger.


Frankfurt Motorshow:

Kia viser fremtiden


SRP - 21. september 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia spår ikke om fremtiden – de viser den. På efterårets store europæiske motorshow, IAA, der finder sted i Frankfurt i disse dage illustrerer Kia fremtiden, og viser publikum, hvor dan den kommer til at forme sig – både hvad angår den del, der er lige om hjørnet og den, vi kommer til at opleve på lidt længere sigt.

 

I Frankfurt er der verdenspremiere på den helt nye Kia pro-cee’d, som i princippet er 3-dørs udgaven af den allerede introducerede version med fem døre. Men den er meget mere end det – der er tale om en regulær sports-coupé. Desuden har fabrikken skabt en særlig økonomisk ”eco-cee’d”, som forventes at blive introduceret om et års tid og den fjernere fremtid anskueliggøres gennem Kia Kee, der i håndgribelig forstand er Kias ”Key to the future” – nøgle til fremtiden.

 

Kia pro_cee’d er sig selv

Kia pro-cee’d er på mange måder gennemgribende forskellig fra 5-dørs cee’d. Undervognen er den samme, men visuelt er det kun den forreste kofanger og forskærmene, som er identiske på de to biler.

 

”Der er tale om en regulær sports-coupé,” fortæller Mogens Lyngsøe, kommerciel direktør hos Kia Import Danmark. ”Kia pro_cee’d er derfor også lavere end 5-dørs modellen og langt mere sportslig i sit udtryk. Samtidig er pro_cee’d både en anelse længere og lidt lettere – og undervognen er sat op på en anden måde, så føreren kommer til at opleve en mere sportslig og direkte respons.”

 

De anderledes dimensioner er ikke blot skabt for at bilen skal have et anderledes udseende, men også fordi Kia har ønsket at bevare den praktiske funktionalitet, som på utrolig kort tid har været med til at gøre cee’d 5-dørs så populær. Bagagerummet har en kapacitet på ikke mindre end 340 liter – imponerende i en bil, der blot er 4,25 meter lang.

 

Naturligvis er Kia heller ikke gået på kompromis med sikkerheden. Kia cee’d har netop opnået fem stjerner i EuroNCAP crash-testen, der bl.a. ligger til grund for den afgiftsrabat, som den danske regering indførte tilbage i juni måned. Dobbelte airbags, sideairbags og airbaggardiner såvel som ESP er på udstyrslisten og ønsker kunderne det, vil såvel parkeringssensorer som dæktryksmålere kunne leveres.

 

Motorprogrammet på Kia pro-cee’d består af to dieselmotorer – en 2-liters 140 hestes maskine såvel som en 1,6 liters motor på 115 hestekræfter – samt tre benzinmotorer på 1,4 liter (109 hk), 1,6 liter (122 hk) og 2,0 liter (143 hk). Alle motorerne kendes fra det eksisterende cee’d modelprogram.

 

”Vi har i sagens natur store forventninger til Kia pro_cee’d – især på grund af den succes Kia cee’d har haft i Danmark,” siger Mogens Lyngsøe. ”Selvom der først er verdenspremiere hér på Frankfurt Motorshow, bliver den introduceret i Danmark allerede i januar 2008.”

 

Kia eco_cee’d

Ser man et år ud i fremtiden, er endnu et skud på Kias næsten progressivt voksende modelprogram en særlig


Kia eco_ceed er en miljø-udgave af Kia cee’d, der kan køre over 25 km/l og har et C02 udslip på blot 104 g/km. Lavere frihøjde, lavere vægt og ændret aerodynamik er nøglefaktorer bag det imponerende resultat. Bilen forventes sat i serieproduktion indenfor det næste års tid.Foto: Vivi Siiger.

Kia pro_cee’d har verdenspremiere på Frankfurt Motorshow i disse dage. Der er tale om sportslig 3-dørs bil med gode funktionelle egenskaber. Kia pro_cee’d introduceres i Danmark allerede i januar 2008. Foto: Vivi Siiger.


 

”grøn” version af Kia cee’d, som også har verdenspremiere i Frankfurt. Kia eco_cee’d er en helt almindelig Kia cee’d, udstyret med den økonomiske 1,6 liters dieselmotor. Men fabrikken har forbedret bilen i miljømæssig retning på en række punkter.

 

For det første er aerodynamikken optimeret, så luftmodstandskoefficienten er reduceret fra cW=0,33 til cW=0,29. Man har ikke blot foretaget justeringer af karrosseriet, men også sænket frihøjden 15 mm, påmonteret bundplader både fortil, under midten og under bagpartiet og tilrettet frontpartiet, så luftstrømmen er blevet bedre. Desuden har man udstyret den med særlige Michelin dæk, der giver lav rullemodstand men i kraft af deres bredde på 205 mm oppebærer uændret vejgreb.

 

Tilsammen har det medført, at Kia eco_cee’d kører 25,6 km/l og C02 udledningen er reduceret til blot 104 g/km. Da bilen stort set er færdig udviklet, forventer man at sætte den i serieproduktion inden for det næste års tid.

 

Kie Kee – Kias nøgle til fremtiden

I Frankfurt præsenteres publikum også det første resultat, udsprunget af Kias nye europæiske chefdesigners kreative tænkning. Peter Schreyer hedder han og han har skabt Kie Kee, som det første håndgribelige udtryk for den designlinie, som vil blive genspejlet i Kias modeller henover de kommende år.

 

”Kee navnet hænger sammen med det engelske ord, Key,” fortæller Peter Schreyer. ”Vi bruger navnet netop som en indikation af, at Kia Kee er nøglen til Kia bilernes fremtidige udseende. Men navnet hænger også sammen med det koreanske og kinesiske ord ”Ki” der udtrykker livskraft og spirituel energi.”

 

Kia Kee er lysende gul/grøn, en 4,3 meter lang fire-sædet (2+2) 2-dørs coupé med en bred og lav på én gang elegant og muskuløs, potent profil. Kee er 4,32 meter lang og udrustet med en 2-liters V6 benzinmotor, der præsterer 200 hestekræfter.

 

”Kia Kee har også til formål at fastslå overfor publikum, at de i fremtiden vil kunne forvente, at Kia byder på spændende overraskelser,” siger Peter Schreyer. Kia vil fortsat være en bil, der appellerer til en bred kundegruppe, men der vil også være plads til dem, der vil noget anderledes og derved hjælpe Kia til ud i fremtiden, at udvide sit kundegrundlag.


 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt