- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel GT navnet stammer fra kultbilen fra 1970’erne men kun navnet har de to tilfælles.


Fart på Opel


Tekst: Søren Clauding – maj 2007


Midt i al afgiftsracet lægger Opel op til landevejsrace. Helt så bogstaveligt skal ordenen ikke tages, men med en række sportslige biler, der lanceres netop nu, viser Opel i hvert fald et umiskendeligt flag: den proces, den tyske GM-afdeling har været igennem i de seneste år, fortsætter. Det gælder om at sende utvetydige signaler: Opel er ikke et bilmærke for ”mænd med blød hat” – de tider er for længst et overstået kapitel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis de overhovedet har eksisteret. For faktisk har Opel altid har gjort sig udi det sportslige og gang på gang har fabrikken markeret sig – ikke mindst med den legendariske kult-bil, Opel GT. Netop Opel GT er et af de nye signaler, Opel udsender. Ikke som nostalgisk retro-bil med drejelygter og amerikaner-agtigt spidssnudedesign, men som en moderne landevejsracer, hvor det eneste fællesskab med den oprindelige GT, er navnet.



Opel GT er en regulær roadster, en åben bil med stof-kaleche og plads til højst to personer. Skarptskårne linjer og ikke mindst baghjulstræk understreger, at Opel har taget opgaven alvorligt. For en sportsvogn og forhjulstræk hænger nu engang ikke så godt sammen. Hvem har nogensinde set en Formel 1 racer med forhjulstræk…

 

Baghjulene skal overføre op til 265 hestekræfter til asfalten, udviklet af en 2-liters økonomisk ECOTEC turbo-motor og prisen er 650.000 kroner. Stort set den samme før og efter afgiftsreguleringen.

 

Præstationerne er derefter. 0-100 km/t på under 6 sekunder og en topfart på 230 km/t.

Og så er der hele Opels OPC, serie hvor den vildeste nok er den lille Corsa. Den er den kraftigste Corsa nogensinde. Konkret med 192 hestekræfter og præstationer på næsten samme niveau som Opel GT. Prisen er blot den halve – under 300.000 kroner for den billigste variant.

 

Opel har nu fem modelvarianter baseret på OPC-filosofien. Foruden Corsa også topmodellen Vectra OPC med 280 hestekræfter, Zafira OPC (den hurtigste MPV på markedet) og Astra OPC, som begge har 240-hestes maskinerier og ikke mindst den kompakte Opel Meriva, som i OPC-version er udstyret med en 180 hestes motor.


Opel Corsa OPC er den kraftigste Corsa til dato med sin 192 hestekræfter.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt