- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Subaru B9 Tribeca (EU version)

Unikt design og fine vejegenskaber


Tekst: Søren Clauding - 21. august 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru B9 Tribeca har kørt i et stykke tid i USA, men nu er den på vej til Europa i en udgave, modificeret efter europæiske behov og til november vil den kunne erhverves hos de danske Subaru forhandlere.

 

B9 Tribeca er netop blevet præsenteret for pressen og den første prøvetur fandt sted under voldsomme vejrforhold i området syd for Stockholm. Vejrforhold, som ville kunne bringe enhver bil ud at skøjte – men ikke Subaru B9 Tribeca. Den bestod prøven med glans.

 

Der er tale om en stor såkaldt cross-over – eller ”SUV”. Eller en ”lidt af hvert” bil, for nu at bruge Steffen Arnts ord. Steffen Arnt er ansvarlig for salget af Subaru i Danmark. Importen varetages af det svenske firma International Motors AB, som importerer bilerne til Skandinavien og de baltiske lande, og de har gjort det godt. Fra at sælge stort set ingenting for fem år siden, forventer man i år at sælge tæt ved 6000 biler. Af disse sælges de 500 i Danmark.

 

Også derfor er B9 Tribeca interessant for det danske publikum.

 

Men bilen er desuden det første eksempel på Subarus nye design filosofi. Fabrikken er styret af ingeniører, men man har erkendt, at design også har betydning for kundernes bilvalg. Og man har udviklet et designsprog, som virkelig adskiller B9 Tribeca fra de biler, den skal konkurrere imod – typisk BMW X5, Lexus RX og Volvo XC90.

 

Den er på én gang markant og skarp – og samtidig ”soft” og ydmyg. Det vil utvivlsomt tiltale mange købere – både at man kan se, at hér er den nye store Subaru og samtidig, at man kan være designet bekendt, at det ikke maser sig frem og signalerer ”hér kommer jeg”.

 

Det kunne det ellers godt. For Subaru kan bestemt være deres nye bil bekendt. Man har benyttet de for Subaru så velkendte konstruktionsprincipper – boxermotor kombineret med det unikke symmetriske firehjulstræk, som i sin enkelhed går ud på, at kræfterne spredes centralt af lige lange drivliner. Man har eksempelvis to helt identiske drivaksler fra motor til hvert forhjul. Fordelen er at firehjulstrækket er helt i balance og derfor kan de elektroniske styresystemer fordele kræfterne med en noget nær perfekt præcision.

 

Vejret i Stockholm under den første prøvetur var virkelig ekstremt. Regnen væltede ned så voldsomt og så længe, at vejene regulært stod under vand. Det gav mulighed for at føle, hvordan det elektroniske stabilitets system i en uendelighed regulerede krafttilførslen til de fire hjul.

 

Systemet virker lidt som et elektronisk differentialespær. Da firehjulstrækket er permanent, styres kræfterne derhen, hvor hjulene har vejgreb – og samtidig reguleres fordelingen, så bilen alligevel kører snorlige. Det var i sig selv en utrolig oplevelse at mærke i praksis og det er usandsynligt, at konkurrenter med eksempelvis variabelt firehjulstræk ville have klaret opgaven, som B9 Tribeca gjorde det.

 

Motoren er en 3-liters boxer, der yder 245 hestekræfter og har et moment på lige under 300 Nm. Den trækker pænt, men B9 Tribeca er også en tung bil på næsten 2 tons. Derfor er


Der var sjask vådt overalt under den første prøvetur.

Subaru B9 Tribeca genspejler Subarus nye designsprog.

 

Designet er gennemført - også indvendigt.

 

Bagfra er B9 Tribeca ligeså karakteristisk som forfra.

 

En Cross-over er en mellemting mellem en SUV og en stationcar - med masser af plads i hele bilen.


 

accelerationen til 100 km/t begrænset til 9,7 sekunder – topfarten er ikke opgivet og det svenske politi ville næppe have accepteret at vi prøvede selv. Desuden går den blot 8,3 km/l. Ikke langt - men det er heller ikke overraskende.

 

Der er tale om en dyr bil. I Danmark forventes den mest at blive solgt på gule nummerplader og da er den til at komme i nærheden af. 345.000 kroner plus moms (67.000 kroner) for den billigste, der dog kun tages hjem på bestilling, fordi man for en pris på kr. 380.000 (moms: 73.000 kroner) kan få den luksuøse version, der bl.a. også har DVD-spiller, soltag, memory i det elektriske førersæde, bakkamera og læderindtræk som standard.

 

Vil man have en B9 Tribeca på hvide plader er prisen 847.000 kroner for luksusudgaven med 5 siddepladser og 890.000 kroner, hvis man vil have plads til 7.

 

Og navnet, for resten: Tribeca er en bydel i New York, som netop er kendetegnet ved at være multikulturel, med masser af personlighed og charme, og er et koncentrat af ”Triangle Below Canal street”.

 

Link til importøren 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt