- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ny Opel Meriva i ny stil


Tekst: Vivi Siiger og Søren Clauding - 23. februar 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Meriva blev introduceret i Danmark i 2003, men ude i Europa blev der taget bedre imod den kompakte multibil end i Dannevang. En tredjedel af de biler, der i Europa købes i ”Meriva-klassen”, er netop Meriva. Havde det ikke været på grund af et godt salg af gulplade biler herhjemme havde det imidlertid set sløjt ud og det skal der nu laves om på.

 

Opel lancerer derfor en helt ny faceliftet Meriva. Nu ser den ud som de andre Opel’er og oven i købet er der kommet to nye motorer til: en 1,6 liters twinport benzinmotor på 105 hestekræfter samt en 1,3 liters diesel, der præsterer 75 hk.

 

Meriva er en bil fyldt med gode ideer. Trods den kompakte form er den rummelig og anvendelig. Bagsædet er tredelt og kan varieres på utallige måder. Det giver en bagagekapacitet fra knap 500 liter til små 1,5 kubikmeter – vel at mærke uden at sæderne skal tages ud af bilen. Og bilen kan indrettes til alt lige fra en 1-personers til en 5-personers bil.

 

En af idéerne finder man under bagklappen: Et ”pytlys”, som lyser området bag bilen op, så man i mørke kan se, om der tilfældigvis befinder sig en vandpyt dér, hvor man havde tænkt sig at læsse af eller på.

 

Og mon ikke ungerne på bagsædet vil være begejstret, hvis mor og far får Meriva’en leveret med en dvd-spiller monteret under loftet. Trådløse høretelefoner følger oven i købet med.

 

Motorerne er hver for sig en fornøjelse. Særdeles lydløs motorgang og god trækevne men frem for alt en virkelig fin brændstoføkonomi. Dieseludgaven er baseret på commonrail teknologien og kører ikke mindre end 20 kilometer på en liter dieselolie, der jo i forvejen er billigere end benzin. Skal Meriva bruges til pendling eller ferieture med hele familien sætter man givet vis pris på komfortable køreegenskaber og en affjedring, der er blødere end normalt for tyske biler. Det har ikke påvirket stabiliteten og det er vigtigt for førerens velbefindende på en lang køretur.

 

De forholdsvis små motorer vinder selvsagt mere på støjniveau og driftsøkonomi end på fartpræstationer. Men vil man køre hurtigt kan Meriva også erhverves med en 1,6-liters 180

 


Dvd-spiller er ekstraudstyr, men børnene vil nok sætte pris på en tur med Shrek. Foto: Vivi Siiger.

Frontpartiet på den nye Meriva ligner nu resten af Opel-familien. Foto: Vivi Siiger.

 

Meriva er kompakt men særdeles rummelig. Foto: Vivi Siiger.

 

Bagklappen løfter så højt, at man udmærket kan stå indenunder. Foto: Vivi Siiger.


hestes turbomotor – og så er topfarten over 220 km/t!

 

Kollisionssikkerheden er målt af EuroNCAP og Meriva tildeles fire stjerner men ESP er ikke standard. Imidlertid giver Opel 9.000 kroner i rabat på basisudgaven ”Limited” og de penge kan jo passende bruges til at betale for ESP som ekstraudstyr.

 

Meriva ”Limited” koste 200.000 kroner, forsynet med 1,4 liters motor og udstyr som ABS, aircondition, fjernbetjent centrallås og højdejusterbart rat. Det er den billigste modelvariant på grund af rabatten. Ellers er det Meriva Essentia, som er billigst.

 

For alle Meriva udgaver gælder det, at Opel giver 12 års garanti imod rustgennemtæring.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt