Man forventer altid noget
særligt, når det handler om Mercedes-Benz. Det
hæderkronede tyske bilmærke har ikke uden grund
opnået en unik status, som bl.a. gør den til det
valgte køretøj for statsledere overalt i verden. Men
heldigvis kan alle andre også købe en Mercedes-Benz,
og med introduktionen af den helt nye fuldt
elektriske CLA, er det blevet mere overkommeligt for
de allerfleste danskere.
Kører man en tur i den nye
bil, hvad der oven i købet var mulighed for at gøre
på såvel danske landeveje som i den danske
hovedstad, for de første internationale prøvekørsler
fandt sted herhjemme, føler man sig nærmest som en
statsleder. Sådan behandler bilen én. Så tyst og
stilfærdig, så komfortabelt og med den fornødne
opmærksomhed fra forbipasserende, der også
(formentlig) følte sig tiltrukket af de elegante
linjer.
Den nye CLA har tilnavnet
”with EQ Technology”, som denne gang skrives for
sidste gang i omtalen fra de første internationale
prøvekørsler. For os danskere er den betegnelse ikke
så nødvendig – EQ rækker, og den kommer alene til
Danmark som elbil, så ikke engang dén tilføjelse er
nødvendig. Det er til gengæld model-appendix’et
”250+ respektive 350 4MATIC, for de fortæller meget
om bilernes potentiale.
Coupé-silhuet
Men allerførst: De
tiltrækkende ydre linjer skyldes en regulær
coupé-agtig silhuet, som udstråler Mercedes i enhver
forstand. Bilen byder på glimrende pladsforhold og
har elbils-egenskaber, som sætter den i særklasse.
Der lanceres som antydet i to
versioner: 250+ og 350 4MATIC. Begge er to-gears,
hvilket i sig selv er usædvanligt i en elbil (men
faktisk giver ret god mening), men ellers er den
store forskel naturligvis, at 250+ trækker på
baghjulene, mens 350 4MATIC også kan suppleres med
træk på forhjulene.
Det hænger sammen med, at CLA
uanset version som hovedregel har baghjulstræk. Kun
når der er behov for det og man ønsker det, træder
forhjulstrækket også i funktion. Det har stor
indflydelse på bilens rækkevidde, som er næsten lige
lang for begge versioner. Således kan den
baghjulstrukne version iht. WLTP køre 792 kilometer
på en fuld opladning, mens CLA 4MATIC kan køre 770
kilometer. Forskellen kan formentlig alene
tilskrives mervægten for 350 4MATIC på 80 kg.
Betydning for
køreegenskaberne
To ting var især mærkbare, da
vi prøvekørte de to biler: Kun i den situation, hvor
man momentant og hurtigt trådte speederen helt i
bund, trådte firehjulstrækket i funktion i
AWD-udgaven, og det skete uden den helt store
påvirkning af stabiliteten. Men mest
bemærkelsesværdigt var den meget fine affjedring,
som gav en køreoplevelse, der førte tankerne over på
en adaptiv dæmpning.
Men det har CLA ikke, så det
er frit oversat til ”ingeniørkunst på højeste
niveau”. Bilen er affjedret til kørekomfort og
køredynamik i forening – to ellers modstridende
egenskaber – så længe man ikke kører den som en
racerbil. Men hvem gør det på en offentlig vej,
selvom den har en unik accelerationsformåen? Der
føltes dog en smule anderledes reaktion fra
for-vognen, når man accelererede maksimalt, hvilket
givet vis skyldtes en smule anderledes indstilling
af affjedringen, for at kunne tilgodese den lidt
større vægt og de lidt flere kræfter.
Rigeligt med kræfter
Mercedes har ikke oplyst,
hvor meget frontmotoren kan præstere, men der er
tale om en elmotor på op til 272 hk og 335 Nm på
baghjulene i RWD-udgaven. System-effekten i
AWD-versionen er 354 hestekræfter og
drejningsmomentet 515 Nm, så mon ikke den forreste
motor leverer nogenlunde de samme som den bageste,
og MCU’en siden står for fordelingen af kræfterne,
hvad den som nævnt gør på fremragende vis.
Begge motorer er af typen
Permanent Magnet Synkron og batterierne i de to
versioner er af typen LI-NMC. Det er en batteritype,
som er kompakt og har en stor kapacitet, hvilket da
også gælder CLA’en: 85 kWh. Men ret beset bør man
som hovedregel undlade, at oplade batteriet fuldt,
da slitagen over tid i så fald er større end med et
LFP batteri.
Meget hurtig opladning
Der anvendes imidlertid en
800 Volt teknologi, som muliggør meget hurtig
opladning med op til 320 kW. Det betyder i praksis,
at man kan oplade op til 325 kilometers kørsel på 10
minutter, forudsat, gætter vi på, at opladningen er
holdt mellem cirka 20 og 80 procent af de 85 kWh.
Det var der ikke mulighed for at afprøve under
testkørslerne i København og omegn, men det giver
god mening, for derved nærmer et ”tankstop” sig
tidsmæssigt det, man er vant til i en ICE-bil.
Eneste udfordring er da, at finde en lynlader, der
kan lade så hurtigt, men det kommer vel over tiden,
mener nogle.
Energiforbruget for CLA 250+
er 12,2 km/100 kWh (og 12,5 for 350+ 4MATIC).
Grunden til, at man kan præstere et så lavt
energiforbrug, er formentlig især 2-gears løsningen.
For selvom en elmotor i princippet leverer maksimalt
drejningsmoment ved allerførste motoromdrejningstal,
er der selv i en elmotor omdrejningstal, der er mere
optimale mht. energiforbruget, og det kan man opnå
ved at skifte gear.
Det sker helt automatisk og
umærkeligt, om end der ikke var mange muligheder for
at afprøve gearskiftet, fordi det sker ved 110 km/t
– som bekendt er maksimalhastigheden på det
københavnske motorvejsnet. Men ret beset var det så
umærkeligt, at vi var i tvivl om hvornår det fandt
sted. Det må prøves sidenhen og under andre
kørselsforhold. Men de to gear er også en årsag til,
at man i det hele taget kan køre med den topfart på
210 km/t, som bilen hævdes at have, men som vi
selvfølgelig ikke kunne teste.
Godt bag rattet og god
praktik
Bag rattet føler man sig som
fører rigtig godt tilpas, præcis som altid i en
Mercedes-Benz, med masser af indstillingsmuligheder.
Den imponerende MBUX Superscreen i testbilerne er
lidt af en eyecatcher, men det da også ekstraudstyr.
Praktikken inkluderer et pænt
stort bagagerum på 405 liter og en frunk på 101
liter. Men det er også forventeligt i en bil, der
måler 4,72 meter i længden. Størrelsen gør ikke
umiddelbart CLA til den optimale bybil, men på den
anden side er man ikke lost, for den er let og agil
at færdes med i trafikken, og her spiller
trækkraften også en rolle.
Har man et kørselsbehov, der
kan dækkes af rækkevidden og lade-infrastrukturen er
man godt stillet med den nye CLA. Det retfærdiggør
også prisen, for selvom 428.000 kroner er mange
penge på ebilsmarkedet (482.000 for
4MATIC-versionen) er bilen alle pengene værd.
At mange danskere måske lige
vil holde hesten og afvente lanceringen af den nye
Shooting Brake version er en anden ting. Prisen
derpå er dog ikke offentliggjort endnu, men så kan
man jo begynde med at lease sin nye bil. Og glem så
ikke, at se på ekstraudstyrspakkerne. De er
omfattende, og mange vil givetvis mene, at meget af
udstyret hører sig til, hvis man skal transportere
sig selv som en statsleder…
|