- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Mercedes-Benz CLA with EQ Technology


CLA EQ: Skoleeksempel på en meget god elbil


Af Søren Clauding – juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man forventer altid noget særligt, når det handler om Mercedes-Benz. Det hæderkronede tyske bilmærke har ikke uden grund opnået en unik status, som bl.a. gør den til det valgte køretøj for statsledere overalt i verden. Men heldigvis kan alle andre også købe en Mercedes-Benz, og med introduktionen af den helt nye fuldt elektriske CLA, er det blevet mere overkommeligt for de allerfleste danskere.

 

Kører man en tur i den nye bil, hvad der oven i købet var mulighed for at gøre på såvel danske landeveje som i den danske hovedstad, for de første internationale prøvekørsler fandt sted herhjemme, føler man sig nærmest som en statsleder. Sådan behandler bilen én. Så tyst og stilfærdig, så komfortabelt og med den fornødne opmærksomhed fra forbipasserende, der også (formentlig) følte sig tiltrukket af de elegante linjer.

 

Den nye CLA har tilnavnet ”with EQ Technology”, som denne gang skrives for sidste gang i omtalen fra de første internationale prøvekørsler. For os danskere er den betegnelse ikke så nødvendig – EQ rækker, og den kommer alene til Danmark som elbil, så ikke engang dén tilføjelse er nødvendig. Det er til gengæld model-appendix’et ”250+ respektive 350 4MATIC, for de fortæller meget om bilernes potentiale.

 

Coupé-silhuet

Men allerførst: De tiltrækkende ydre linjer skyldes en regulær coupé-agtig silhuet, som udstråler Mercedes i enhver forstand. Bilen byder på glimrende pladsforhold og har elbils-egenskaber, som sætter den i særklasse.

 

Der lanceres som antydet i to versioner: 250+ og 350 4MATIC. Begge er to-gears, hvilket i sig selv er usædvanligt i en elbil (men faktisk giver ret god mening), men ellers er den store forskel naturligvis, at 250+ trækker på baghjulene, mens 350 4MATIC også kan suppleres med træk på forhjulene.

 

Det hænger sammen med, at CLA uanset version som hovedregel har baghjulstræk. Kun når der er behov for det og man ønsker det, træder forhjulstrækket også i funktion. Det har stor indflydelse på bilens rækkevidde, som er næsten lige lang for begge versioner. Således kan den baghjulstrukne version iht. WLTP køre 792 kilometer på en fuld opladning, mens CLA 4MATIC kan køre 770 kilometer. Forskellen kan formentlig alene tilskrives mervægten for 350 4MATIC på 80 kg.

 

Betydning for køreegenskaberne

To ting var især mærkbare, da vi prøvekørte de to biler: Kun i den situation, hvor man momentant og hurtigt trådte speederen helt i bund, trådte firehjulstrækket i funktion i AWD-udgaven, og det skete uden den helt store påvirkning af stabiliteten. Men mest bemærkelsesværdigt var den meget fine affjedring, som gav en køreoplevelse, der førte tankerne over på en adaptiv dæmpning.

 

Men det har CLA ikke, så det er frit oversat til ”ingeniørkunst på højeste niveau”. Bilen er affjedret til kørekomfort og køredynamik i forening – to ellers modstridende egenskaber – så længe man ikke kører den som en racerbil. Men hvem gør det på en offentlig vej, selvom den har en unik accelerationsformåen? Der føltes dog en smule anderledes reaktion fra for-vognen, når man accelererede maksimalt, hvilket givet vis skyldtes en smule anderledes indstilling af affjedringen, for at kunne tilgodese den lidt større vægt og de lidt flere kræfter.

 

Rigeligt med kræfter

Mercedes har ikke oplyst, hvor meget frontmotoren kan præstere, men der er tale om en elmotor på op til 272 hk og 335 Nm på baghjulene i RWD-udgaven. System-effekten i AWD-versionen er 354 hestekræfter og drejningsmomentet 515 Nm, så mon ikke den forreste motor leverer nogenlunde de samme som den bageste, og MCU’en siden står for fordelingen af kræfterne, hvad den som nævnt gør på fremragende vis.

 

Begge motorer er af typen Permanent Magnet Synkron og batterierne i de to versioner er af typen LI-NMC. Det er en batteritype, som er kompakt og har en stor kapacitet, hvilket da også gælder CLA’en: 85 kWh. Men ret beset bør man som hovedregel undlade, at oplade batteriet fuldt, da slitagen over tid i så fald er større end med et LFP batteri.

 

Meget hurtig opladning

Der anvendes imidlertid en 800 Volt teknologi, som muliggør meget hurtig opladning med op til 320 kW. Det betyder i praksis, at man kan oplade op til 325 kilometers kørsel på 10 minutter, forudsat, gætter vi på, at opladningen er holdt mellem cirka 20 og 80 procent af de 85 kWh. Det var der ikke mulighed for at afprøve under testkørslerne i København og omegn, men det giver god mening, for derved nærmer et ”tankstop” sig tidsmæssigt det, man er vant til i en ICE-bil. Eneste udfordring er da, at finde en lynlader, der kan lade så hurtigt, men det kommer vel over tiden, mener nogle.

 

Energiforbruget for CLA 250+ er 12,2 km/100 kWh (og 12,5 for 350+ 4MATIC). Grunden til, at man kan præstere et så lavt energiforbrug, er formentlig især 2-gears løsningen. For selvom en elmotor i princippet leverer maksimalt drejningsmoment ved allerførste motoromdrejningstal, er der selv i en elmotor omdrejningstal, der er mere optimale mht. energiforbruget, og det kan man opnå ved at skifte gear.

 

Det sker helt automatisk og umærkeligt, om end der ikke var mange muligheder for at afprøve gearskiftet, fordi det sker ved 110 km/t – som bekendt er maksimalhastigheden på det københavnske motorvejsnet. Men ret beset var det så umærkeligt, at vi var i tvivl om hvornår det fandt sted. Det må prøves sidenhen og under andre kørselsforhold. Men de to gear er også en årsag til, at man i det hele taget kan køre med den topfart på 210 km/t, som bilen hævdes at have, men som vi selvfølgelig ikke kunne teste.

 

Godt bag rattet og god praktik

Bag rattet føler man sig som fører rigtig godt tilpas, præcis som altid i en Mercedes-Benz, med masser af indstillingsmuligheder. Den imponerende MBUX Superscreen i testbilerne er lidt af en eyecatcher, men det da også ekstraudstyr.

 

Praktikken inkluderer et pænt stort bagagerum på 405 liter og en frunk på 101 liter. Men det er også forventeligt i en bil, der måler 4,72 meter i længden. Størrelsen gør ikke umiddelbart CLA til den optimale bybil, men på den anden side er man ikke lost, for den er let og agil at færdes med i trafikken, og her spiller trækkraften også en rolle.

 

Har man et kørselsbehov, der kan dækkes af rækkevidden og lade-infrastrukturen er man godt stillet med den nye CLA. Det retfærdiggør også prisen, for selvom 428.000 kroner er mange penge på ebilsmarkedet (482.000 for 4MATIC-versionen) er bilen alle pengene værd.

 

At mange danskere måske lige vil holde hesten og afvente lanceringen af den nye Shooting Brake version er en anden ting. Prisen derpå er dog ikke offentliggjort endnu, men så kan man jo begynde med at lease sin nye bil. Og glem så ikke, at se på ekstraudstyrspakkerne. De er omfattende, og mange vil givetvis mene, at meget af udstyret hører sig til, hvis man skal transportere sig selv som en statsleder…


 

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til hospitality.
Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
CLA EQ: Første test i elbilernes vidunderland >>>



Hurtige fakta om helt ny Mercedes-Benz CLA with EQ Technoloy


Lancering i efteråret 2025

 

Versioner og priser:

 

CLA 250+: PMS elmotor, 272 hk, 320 Nm, RWD, Forbrug: 12,2 kWh/100 km. Rækkevidde: 792 km. 0-100 km/t: 6,7 sek. Topfart: 210 km/t. Listepris: kr. 427.990.

 

CLA 350 4MATIC: 2 PMS elmotorer. System: 354 hk, 515 Nm, AWD, Forbrug: 12,5 kWh/100 km. Rækkevidde: 717 km. 0-100 km/t: 4,9 sek. Topfart: 210 km/t. Listepris: kr. 481.900.

 

Fælles for versionerne:

800V 85 kWh Litium-ion NMC batteri.

AC-opladning: 11 kW (22 kW i tilkøb).

DC-opladning: 320 kW.

Længde: 4,72 meter.

Bredde: 1,86 meter.

Højde: 1,47 meter.

Akselafstand: 2,79 meter.

Frihøjde: 16 cm.

Bagagerum: 405 liter.

Frunk: 101 liter.





Frun'en fortil rummer over 100 liter.


Rammeløse døre er med til at underbygge det sportslige design.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt